بایسته‌های مطالبه‌گری کارآمد دانشجویان

۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰
کد خبر: 84963778
بایسته‌های مطالبه‌گری کارآمد دانشجویان

بوشهر - ایرنا - هنگامی که سخن از مطالبه‌گری می‌شود، دانشجویان قشری هستند که همواره در صف نخست می‌ایستند؛ اما هدف از مطالبه، بهبود است؛ حال باید پرسید کنش مطالبه‌گرانه در چه صورت و با چه شاخصه‌هایی منجر به رفع کاستی‌های جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جامعه دانشگاهی و رکن اصلی آن یعنی دانشجویان همواره در اذهان عموم مردم به عنوان قشری آگاه و پیشرو شناخته می‌شوند، قشری که می‌توانند به مدد مطالبه‌گری و بازوی اندیشه و آگاهی، مسائل و مشکلات جامعه را در لایه نخست به مسیر بهبودی هدایت کنند.

این در حالی است که مسئولان رده بالای نظام جمهوری اسلامی بر بهره‌گیری از توان جامعه دانشگاهی و حفظ سلامت فکری آن تاکید ویژه دارند؛ به گونه ای که رهبر معظم انقلاب اردیبهشت امسال در جمع دانشجویان مطرح فرمودند: اگر دنیا در آستانه‌ی یک نظم جدید باشد، همه‌ کشورها از جمله ایران اسلامی وظیفه دارد به گونه در این نظم حضور سخت افزاری و نرم افرای پیدا کند که امنیت و منافع کشور و ملت تامین شود.

ایشان با طرح این سوال که "اگر قرار شد که کشور چنین کار بزرگی را انجام دهد، بیشترین مسئولیّت به عهده‌ کیست؟"، دانشجو و دانشگاهیان را را جلوتر از همه دانستند و فرمودند: "شماها باید جلوتر از همه باشید؛ شماها بایستی تأثیرگذارترین قشرها باشید"

تاکید بر تاثیرگذاری دانشجویان در فرآیند رشد و توسعه ایران اسلامی به طور مداوم در بیانات رهبری و دیگر مسئولان نظام مطرح شده است؛ آیت‌الله رئیسی نیز خرداد ۱۴۰۰ در جمع دانشجویان گفت: " دانشگاه باید در متن تحولات باشد.

او اعتقاد به اینکه پایه تحول باید علم و فناوری باشد؛ یکی از اشکالات کشور را در حاشیه بودن دانشگاه دانست و قول داد که دولت وی این نگاه را تغییر می‌دهد.

این اعتماد به پیشروی جامعه دانشگاهی در میان عموم مردم نیز ریشه دارد و در بسیاری از تحولات هنگامه انقلاب اسلامی، دانشجویان پیشرو در صف نخست حرکت‌های بزرگ قرار داشتند.

اما انتظار این است، مطالبه‌ای که از سوی قشر دانشگاهی مطرح می‌شود مزین به شاخصه‌هایی قابل اعتماد باشد تا مسیر انحراف به خود نگیرد، شنیده شود و در پایان نوید خوش بهبودی با خود داشته باشد؛ نه تشنج و هرج و مرجی ناخوشایند.

برای پرداختن به این مساله از دید جامعه دانشجویی در گفت‌وگوهایی جداگانه معیارها و شاخص‌های اثر بخشی مطالبات را با برخی از فعالان دانشجویی دانشگاه‌های بوشهر به بحث گذاشتیم.

بایسته‌های مطالبه‌گری کارآمد دانشجویان

مطالبه‌گری صریح و شفاف به شرط استناد به ادله دقیق

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خلیج فارس معتقد است که مطالبه‌ها باید در عین صراحت و شفاف بودن مستند و حاوی ادله دقیق و محکم باشد چرا که گاهی بیان بدون دلیل باعث دامن زده به مشکل می‌شود و آب در آسیاب بدخواهان می‌ریزد.

محمدرضا بنافیان گفت: برای اینکه مطالبات در فضایی بهتر گفته و شنیده شود باید به قوانین موجود احترام بگذارد؛ در این صورت مسئولان انتقادات دانشجو را می‌شنوند و پاسخ می‌گویند.

یکی دیگر از شاخصه‌هایی که او مطرح کرد: مستدام بودن مطالبات بود؛ به عقیده او مطالبات باید در مستند و قانونی اما مستدام و پیگیرانه دنبال شود تا اثرگذاری لازم را داشته باشد.

او به اتفاقات ۲ ماه اخیر در دانشگاه‌ها نیز گریزی زد و گفت: در همین حرکت‌های اخیر بسیج دانشجویی دانشگاه خلیج فارس برای مطرح کردن قانونی سخنان دانشجویان نشست‌های پرسش و پاسخ با حضور مسئولان فرهنگی استان مانند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مطرح کرد و شاهد بودیم بسیاری از دانشجویانی که به شکلی تند در اعتراضات شرکت می‌کردند به این نشست آمدند.

بنافیان برخی حرکات هیجانی را طبیعت شور و هیجان جوانی دانشجویان و عادی می‌داند اما معتقد است که متن در نشست‌های پرسش و پاسخ دانشجویی پر رنگ‌تر از حاشیه است.

مساله محوری؛ عامل موفقیت مطالبه‌های دانشجویی

یکی دیگر از مولفه‌هایی که جامعه دانشجویی بوشهر به عنوان عاملی برای اثرگذاری مطالبه‌گری دانشجویان مطرح کردند مساله محوری مطالبات بود؛ معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این باره گفت: آنچه برای بهبود مسائل جامعه از سوی دانشجویان مطرح می‌شود باید مساله محور باشد، بر مساله‌ای خاص متمرکز و با اطلاعات موثق همراه باشد، بر پایه این اطلاعات و فارغ از وابستگی‌ به جریانات سیاسی تحلیل صورت گیرد و بیان شود.

دکتر حسین قائدی معتقد است: دانشجویان در مطالبه‌گری‌های خود باید از کلی‌گویی بپرهیزند، مسائل را احصا، بررسی و اولویت بندی کنند و مطالبه خود را با پرهیز از کلی‌گویی به شکلی شفاف و واضح بیان کنند.

او گفت: مطالبه‌گری حق هر شهروندی و به ویژه دانشجویانی است که آینده ساز کشور هستند؛ قانون این حق را به آنها داده و رهبر معظم انقلاب و مسئولان نیز پیوسته بر پرهیز این قشر از انفعال و لزوم تفکر عمیق آنها بر مسائل کشور تاکید کرده‌اند.

قائدی مولفه اثر گذار دیگری را هم مطرح کرد که به نوعی رسالت و مسئولیت جامعه دانشگاهی کشور به شمار می‌رود؛ او گفت: در پس بررسی‌های دقیق و مشخص، دانشجو باید به ارائه راهکار برای حل مساله مطرح شده نیز بپردازد.

محیط باز مطالبه‌گری و ایجاد فضای تفاهم ضرورتی همیشگی

به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فضای گفت‌و گو، مطالبه‌گری و تفاهم میان مسئولان و دانشجویان باید فراهم شد چرا که این فضا سبب ایجاد انگیزه و حساسیت در میان دانشجویان شود تا دقیق‌تر به مسائل جامعه بپردازند؛ بنابراین مسئولان دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها باید با ایجاد این فضا زمینه را برای مشارکت و "بازی" دانشجو در بررسی مسائلی که گاه مغفول مانده فراهم کنند.

او اضافه کرد: در این صورت ابهامات و خلاها شناسایی و با بررسی به ارائه راهکار می‌انجامد.

قائدی با اشاره به اهمیت ایجاد فضایی محترمانه و حفظ احترام دانشجو و مسئولانی که مساله‌ای از آنها مطالبه شده، تاکید کرد: این مطالبه‌گری‌ها باید در فضایی انجام شود که نوعی تفاهم میان دانشجو و مسئولان شکل گیرد تا به درک مشترکی از موضوع برسند و چالش مطرح شده به مساله مشترک هر ۲ گروه تبدیل شود.

ضرورت مطالبه‌گیری به موقع، آگاهانه، بدون پیشداوری و منطقی

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد بوشهر از دیگر فعالان دانشجویی این استان است که با او به گفت وگو نشستیم؛ علی لوریان فهرستی منسجم از ویژگی‌هایی را ارائه کرد که از نظر او لازمه کارآمدی مطالبه‌گری‌های دانشجویی است.

نخستین ضرورت از نظر او ادبیات منطقی، هوشمندانه و مستدل خواسته‌های دانشجویی است؛ این مطالبه‌ها باید با استدلال و ارائه مدرک به اثبات برسند.

در همین ارتباط او دومین شاخصه یک مطالبه کارآمد را آگاهانه بودن آن دانست و توضیح داد: هنگامی که دانشجو مساله‌ای را مطرح می‌کند با اشراف کامل به ابعاد مختلف موضوع داشته باشد و ندانسته سخن نگوید.

لریان اهمیت زمان را هم یادآور شد و مطالبه‌گری به موقع را ضرورتی دانست که از بسیاری از آسیب‌ها و تبعات آتی پیشگیری می‌کند؛ او معتقد است اگر به عنوان نمونه وضعیت اقتصادی کشور در گذشته مورد بحث و مطالبه‌گری جامعه دانشگاهی قرار گرفته بود امروز مشکل‌زا نمی‌شد.

پرهیز از قضاوت و پیش داوری دیگر ویژگی است که لوریان آن را از بایسته‌های مطالبه‌گری دانشجویان دانست و اظهار کرد: دانشجو باید مساله را بررسی کند، پاسخ‌ها را بشنود و سپس بدون پیشداوری حل آن را مطالبه کند.

او این را هم اضافه کرد: دانشجو نباید یک طرفه سخن خود را بیان کند، حرف جامعه را بشنود و ببیند آیا این موضوع مساله مردم هم هست؟

بایسته‌های مطالبه‌گری کارآمد دانشجویان

"ناامید نشوید"

مطالبه‌گری حساب شده دانشجویان برای پویایی جامعه و نظام اسلامی ضروری است چرا که موهبت نیروی فکر و توان علمی جامعه دانشگاهی در اصلاح رویه‌ها و طرح ریزی سخت و نرم افزاری کشور بسیار راهگشا است، بارها به اثبات رسیده و مسئولان نیز به ان اذعان دارند.

توصیه رهبر معظم انقلاب در نشست اردیبهشت ماه خود به دانشجویان حاضر در آن نشست فصل خطابی برای دانشجویان دغدغه‌مند خواهد بود. ایشان فرمودند: " اولین توصیه‌ی من به شما دانشجوها پرهیز از انفعال و ناامیدی است؛ مواظب باشید؛ یعنی مواظب خودتان باشید، مواظب دلتان باشید، مواظب باشید دچار انفعال نشوید، دچار ناامیدی نشوید. شما باید کانون تزریق امید به بخشهای دیگر باشید. بله، نابسامانی‌هایی در بخشهای مختلف وجود دارد امّا این نابسامانی‌ها ... قابل رفع است، .... اگر شماها این توصیه را ندیده بگیرید، نه فقط نقش دانشجو تنزل پیدا می‌کند بلکه بقیه موتورهای حرکت به جلو هم کُند می‌شود".

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha