۱۹ آذر ۱۴۰۱، ۹:۳۱
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84965599
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای تجهیز موزه‌های خراسان‌شمالی اختصاص یافت

بجنورد-ایرنا- معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: ۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به استان برای ۲ موزه در دست ساخت شهرستان‌های اسفراین و مانه و سملقان اختصاص یافت.

محمدرضا قهرمانیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مطالعه و نقشه ۲ موزه شهرستان های اسفراین و مانه و سملقان به دلیل کمبود اعتبارات چهار سال به طول انجامید و با اختصاص این اعتبار عملیات اجرایی آن به صورت جدی آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: موزه اسفراین تا ۲ سال آینده به بهره برداری می رسد و موزه مانه و سملقان با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی با سرعت در دست ساخت است.

قهرمانیان عنوان کرد: این موزه ها در حوزه مردم شناسی و باستان شناسی فعال و دارای غنای فرهنگی زیادی هستند.

وی یادآور شد: موزه های استان در شهرستان های بجنورد، شیروان، فاروج و جاجرم به لحاظ زیرساختی مشکلی ندارند و سالانه گردشگران زیادی را جذب می کنند.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی افزود: موزه عمارت مفخم بجنورد با اشیاء و آثار با قدمت چهار هزار و ۵۰۰ سال فعال است و استحکام بخشی بنا، رطوبت و کارهای مرمتی این موزه در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه موزه های این استان هنوز رویداد محور نیستند بیان کرد: معرفی آن نیاز به اطلاع رسانی بیشتر دارد ضمن اینکه کار فرهنگی، برگزاری جشنواره و بازارچه صنایع دستی و سوغات که از الزامات موزه است در این اماکن تاریخی انجام نشده است.

قهرمانیان گفت: برنامه ریزی شده تا جهت استقبال، جذب و تقویت گردشگر در ایام مختلف سال در موزه ها کارهای فرهنگی متفاوتی انجام شود.

خراسان شمالی با دارا بودن ۸۶۳ هزار نفر دارای ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است.

تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha