۱۶.۵ تن سموم تاریخ گذشته در خراسان رضوی جمع‌آوری شد

مشهد- ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۱۶.۵ تن سموم تاریخ گذشته از ابتدای ساماندهی و نظارت بر سموم غیر مجاز در این استان تاکنون جمع‌آوری شده است.

فاطمه حلاج نیا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این سموم تاریخ گذشته در پی نظارت بر عرضه سموم کشاورزی و از محل فروشگاههای غیرمجاز عرضه سم و کود شیمیایی در خراسان رضوی کشف و ضبط شده است.

وی با اشاره به اینکه سموم تاریخ مصرف گذشته طی ۱۰ سال گذشته پس از جمع‌آوری به منظور ارسال به کارخانه های متولی جهت معدوم سازی در انبارها نگهداری می‌شود، اظهار کرد: تا کنون طی دو مرحله امحاء به میزان ۱۰ تن سموم جمع آوری شده در استان خراسان رضوی معدوم شده است.

حلاج نیا ادامه داد: با توجه به ضرورت انتقال سموم جهت معدوم‌سازی به یکی از چهار کارخانه متولی در کشور که تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است، نیازمند اعتبار در این خصوص هستیم که هر سال بخشی از اعتبار در این زمینه تامین می‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: بیشتر کشاورزان در استفاده از سموم موارد مشاوره و هدایت‌های کارشناسان را رعایت می‌کنند و همین امر می‌تواند موجب جلوگیری از آسیب‌های ناشی از استفاده بی رویه سموم در محصولات کشاورزی شود.

وی افزود: هم اکنون ۵۲۰ فروشگاه مجاز فروش سم در سطح خراسان رضوی فعال هستند که همه آنها دارای پروانه و مسوول فنی هستند.

حلاج‌نیا گفت: فروش سم به کشاورزان باید با تجویز و حضور مسوول فنی و کارشناس مطلع در این زمینه باشد، ضمن اینکه اطلاعات کشاورز و میزان و علت تجویز سم نیز باید ثبت شود.

۳۶۸ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند. حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی این استان هشت میلیون تن است. سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود. بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha