به گزارش ایرنا، توسعه آموزش های فنی و حرفه ای در شرایط کنونی برای اقتصاد ایران و به ویژه شتاب دهی به فرایند تولید امری حیاتی است، زیرا سرمایه گذاری های زیربنایی و تامین ابزار و تجهیزات بدون سرمایه انسانی ماهر و توانمند بلا استفاده باقی می ماند یا به نحو اقتصادی و کارآمد مورد بهره برداری قرار نمی گیرد.
یکی از ضرورت ها و الزامات رشد و توسعه اقتصادی، آموزش مهارتهای لازم به سرمایه انسانی است که به منظور افزایش توانایی های دانشی و مهارتی و ارتقای قدرت درک افراد برای انجام مطلوبتر کار در محدوده وظایف شغلی ارایه می شود.
سازمان آموزش فنی و حرفهای به عنوان یکی از دستگاه های متولی در این حوزه، سهم بسزایی در ارتقا و مهارت آموزی گروه های هدف دارد و سالانه برنامه های آموزشی مهارتی را به اقشار و گروه های مختلف ارایه می کند.
به گفته مدیر کل آموزش فنی و حرفهای استان زنجان، این اداره کل ۱۳ مرکز آموزشی در هشت شهرستان و ۱۱۷ کارگاه آموزش فنی و حرفه ای ثابت شهری فعال دارد که از این تعداد ۱۱۵ کارگاه آموزشی در پادگانها و ۵۸ کارگاه نیز در سکونتگاههای غیررسمی فعال است.
خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با محمدرضا انصاری مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان گفت و گو کرده و از او درباره اهمیت مهارت آموزی در بین دانش آموختگان و جویندگان کار پرسیده است.
ایرنا. در خصوص اجرای طرح کهاد در استان زنجان توضیح دهید؟
در راستای مهارت آموزی، طرحی به نام کهاد و نخلستان از طریق سازمان فنی و حرفه ای پیشنهاد شد که مربوط به مهارت آموزی دانشجویان و فارغ التحصیلان است.
کهاد به معنی رشته فرعی است یعنی اینکه دانشجویان در کنار رشته اصلی در حال تحصیل خود، رشته های مهارتی را به عنوان رشته های فرعی در کنار دروس اصلی و تخصصی آموزش می بینند.
این طرح به صورت مشارکتی میان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به مرحله اجرا درآمده که در دانشگاه دولتی و آزاد استان نیز اجرا شده و در سایر موسسات علمی کاربردی و پیام نور استان نیز به صورت فراگیر اجرایی خواهد شد.
دستور العمل این طرح در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شده و به زودی ابلاغ خواهد شد که دانشجویان بخشی از دروس خود را به عنوان مهارتی و اختیاری به این امر اختصاص می دهند و جزو واحدهای درسی آنها خواهد بود.
ایرنا. اجرای این طرح چه آثار و نتایجی را برای گروه های هدف به دنبال دارد؟
سازمان آموزش فنی و حرفه ای با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و اعضای هیات های علمی، آموزش های مهارتی را براساس استانداردهای آموزشی که بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ مورد است به جامعه هدف ارایه می کند.
این آموزش ها به عنوان دروس اختیاری محسوب می شود و پس از اتمام آنها و طی مراحل سنجش صلاحیت حرفه ای گواهینامه هایی برای شرکت کنندگان صادر خواهد شد که منجر به صدور گواهینامه های بین المللی می شود.
باید به این مهم توجه داشت که در گذشته طرح مهارت آموزی در دانشگاه ها برای دانشجویان و فارغ التحصیلان اجرا می شد ولی به عنوان دروس اجباری و الزام آور نبود که با تصویب دستورالعمل و ابلاغ آن از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یکی از فرصت های ترویج فرهنگ مهارت آموزی و توانمندسازی گروه های هدف محسوب خواهد شد.
در این طرح، دانشجویان در حال تحصیل، مهارت های مرتبط با شغل یا مهارت هایی مورد نیاز در مسیر حرفهای خود را انتخاب کرده و آموزش می بینند و در این میان، اثرگذاری این طرح آن است که فرد ماهر به طور قطع بیکار نخواهد ماند که مهمترین موضوع در اجرای این طرح است.
ایرنا. برای اجرای مطلوب این طرح در استان چه تمهیداتی اندیشیده اید؟
با توجه به شروع شدن این طرح در استان، تلاش می کنیم آن را به بهترین شکل با مشارکت ذینفعان اجرا کنیم.
این کار در کنار تجربه محیط واقعی کار و آموزش هایی که از کار و کارآفرینی به جامعه هدف داده می شود و آنها تجربیات لازم را در دوره تحصیل مرتبط با رشته های خود یا بازار کار کسب می کنند فرصتی مناسب برای اشتغال به کار افراد جویای کار خواهد بود.
کارآموزی در محیط واقعی کار، یکی از طرح های خوب است که با همکاری سازمان فنی و حرفه ای و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرا شده و مهارت آموزان می توانند محیط واقعی کار را با استفاده از ظرفیت استادان و استادکاران مهارتی درک کنند.
ایرنا. در خصوص طرح نخلستان توضیح دهید؟
طرح نخلستان نیز ویژه فارغ التحصیلان رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات است که این مهم نیز با مشارکت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اجرا خواهد شد.
برای اجرای این طرح باید از ظرفیت کاریابی ها با دسترسی به بانک اطلاعاتی دانش آموختگان اقدام کرد که انجام این کار موجب می شود آموزش های تخصصی به گروه های هدف به نحو مطلوبتری ارائه شود.
این طرح نیز یکی از طرح های بسیار خوب اشتغالزایی است تا گروه های هدف بتوانند از فرصت های آموزشی و عدالت آموزشی برخوردار شوند.
این طرح ها در دولت سیزدهم به مرحله اجرا درآمده و امیدواریم با اجرای آنها شاهد کاهش نرخ بیکاری در بخش ارزشمند جامعه یعنی همان دانش آموختگان باشیم.
نظر شما