الگوی کشت استان مرکزی با افزودن هشت هزار و ۸۰۰ هکتار به محصولات استراتژیک

اراک - ایرنا - اجرای طرح الگوی کشت در استان مرکزی افزایش هشت هزار و ۸۰۰ هکتاری سطح زیر کشت محصولات استراتژیک در این استان را به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه‌ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی طرح الگوی کشت از جمله برنامه‌هایی بود که از ۵۰ سال گذشته در کشور مطرح شده و تاکنون اجرایی نشده‌ است.

به گفته این مسئولان طرح الگوی کشت اکنون بر اساس ایجاد مطلوبیت برای کشاورزان تدوین شده و با ایجاد مشوق‌ها و حمایت‌های در نظر گرفته شده، به گونه‌ای طراحی شده که بهره‌برداران این بخش وقتی سود اقتصادی کشت محصولات کشاورزی را محاسبه می‌کنند به سمت اجرای این طرح تمایل یافته و محصولاتی که مورد نظر دولت است در زمین‌های کشاورزی کشت می‌کنند.

هشت هزار و ۶۰۰ هکتار از سطح زیر کشت حبوبات، سبزی و صیفی در استان مرکزی کاهش می یابد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: بر اساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی در طرح الگوی کشت، ۴۶ هزار هکتار گندم آبی و ۱۹۰ هزار هکتار گندم دیم در سال زارعی جاری در این استان باید کشت شود.

«محمد زاهدی» افزود: در راستای اجرای طرح الگوی کشت در استان مرکزی هشت هزار و ۶۰۰ هکتار شامل ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از سطح زیر کشت حبوبات و ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت سبزی و صیفی در این استان باید کاسته و به سطح زیر کشت گندم آبی، دانه‌های روغنی و جو افزوده‌ شود.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باید به سطح زیر کشت گندم آبی، سه هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت دانه‌های روغنی و ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار به سطح زیر کشت سایر علوفه‌ها افزوده‌ شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: نیاز است با همکاری استانداری به عنوان رئیس کارگروه الگوی کشت، شرکت آب منطقه‌ای برای کنترل برداشت آب از چاه‌های زیر زمینی زمینه اجرای این طرح در استان فراهم شود.

زاهدی با یادآوری اجرای طرح کشاورزی قراردادی در کشور و استان مرکزی گفت: سامانه‌ای در این طرح طراحی شده و کشاورزانی که گندم آبی کشت کرده باشند در صورتی که در سامانه پهنه بندی وارد شده باشند می‌توانند در این سامانه ثبت نام کرده و پس از تایید شرکت غله و خدمات بازرگانی به صورت خودکار اراضی کشاورزی آنان بیمه می‌شود و مبلغ بیمه پس از برداشت محصول از این کشاورزان کم می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین این کشاورزان با کدی که در سامانه کشاورزی قراردادی در اختیار آنان قرار داده می شود می توانند به کارگزاری‌ها مراجعه کرده و در صورتی عدم دریافت کود، با پرداخت ۵۰ درصد مبلغ کود فسفاته و ازته، این کودها در اختیار آنان قرار گرفته و پس از برداشت محصول بقیه مبلغ کود از آنان گرفته می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: کشاورزانی که کود دریافت کرده باشند نیز می‌توانند اسفندماه امسال به کارگزاری‌های سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کرده و با دریافت ۵۰ درصد مبلغ کود پتاسه، این کود را دریافت و پس از برداشت محصول بقیه مبلغ از آنان کسر و طلب گندمکاران به حسابشان واریز می‌شود.

زاهدی ادامه داد: بیمه محصولات کشاورزان در طرح کشاورزی قراردادی با ۲۰ درصد تخفیف انجام شده و در هنگام برداشت و حمل به مراکز خرید برای هر تن گندم یک میلیون ریال یارانه حمل به این کشاورزان داده می شود.

طرح الگوی کشت تضمین کننده امنیت و اقتدار غذایی کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ایجاد اقتدار غذایی و سپس حاکمیت غذایی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.

«علی صفری»ادامه داد: با ایجاد اقتدار غذایی علاوه بر تامین مواد غذایی داخل، می‌توان نسبت به توسعه صادرات نیز در این بخش برنامه‌ریزی کرد که این مهم اقتدار هر چه بیشتر کشور را به همراه دارد و در فضای دیپلماسی نیز تاثیرگذار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: ظرفیت‌ها و زیر ساخت‌های مناسبی برای تامین امنیت غذایی در کشور وجود دارد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گام‌های بلندی نیز در این زمینه برداشته شد، اما نداشتن برنامه‌ریزی‌های لازم و یا عدم اجرای صحیح برخی فرآیندها باعث شده که همچنان در این زمینه مشکلاتی در کشور وجود داشته باشد.

صفری یادآور شد: اجرای طرح اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی از جمله برنامه‌هایی است که از ۵۰ سال گذشته در کشور مطرح شده و تاکنون اجرایی نشده‌ است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی، خصوصی‌ترین بخش در کشور است نمی‌توان برای کشاورزان تعیین و تکلیف کرد که چه محصولی توسط آنان کشت شود بلکه کشت محصولات کشاورزی بر اساس صرفه اقتصادی این محصولات توسط کشاورزان انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: چهار میلیون و ۴۰۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در کشور وجود دارد که ۱۰۰ هزار نفر از این بهره برداران در این استان فعالیت می‌کنند و با توجه به اینکه کشاورزان مالکیت زمین و آب را دارند نمی توان برای آنان تعیین و تکلیف کرد.

صفری ادامه داد: توصیه‌ای عمل کردن در بخش کشاورزی به دلیل دارا بودن مالکیت زمین و آب توسط کشاورزان از جمله عواملی بود که باعث شد تاکنون طرح الگوی کشت در کشور اجرایی نشود.

وی با یادآوری تدوین و رونمایی از طرح الگوی کشت توسط وزارت جهاد کشاورزی گفت: اجرای این طرح نیازمند هماهنگی فرا دستگاهی است و برای اجرای این طرح وزارتخانه‌های نیرو و کشور و سازمان حفاظت محیط زیست و سایر نهادها باید همکاری لازم را با وزارت جهاد کشاورزی داشته‌ باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: اجرای طرح الگوی کشت علاوه بر اینکه فرادستگاهی است، فرا قوه‌ای نیز بوده و دولت به تنهایی نمی‌تواند این طرح را اجرا کند و مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز برای اجرای این طرح باید به دولت کمک کنند.

صفری خاطرنشان کرد: طرح الگوی کشت بر اساس ایجاد مطلوبیت برای کشاورزان تدوین شده و با ایجاد مشوق‌ها و حمایت‌های در نظر گرفته شده، به گونه‌ای طراحی شده که بهره برداران این بخش وقتی سود اقتصادی کشت محصولات کشاورزی را محاسبه می‌کنند به سمت اجرای این طرح تمایل یافته و محصولاتی که مورد نظر دولت است در زمین‌های کشاورزی کشت می‌کنند.

وی افزود: طرح الگوی کشت بر اساس ظرفیت‌ها، اقلیم، بافت خاک و محدودیت‌های آبی استان‌ها تدوین شده‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: الگوی کشت برای استان‌های شمالی که از اقلیم مناسبی برخوردار هستند کشت برنج و برای این استان کشت گندم، جو و کلزا در نظر گرفته شده‌ است.

صفری اظهار داشت: الزامات و مشوق‌هایی که برای اجرای طرح الگوی کشت در کشور در نظر گرفته شده نیازمند اعتبار است و مجلس شورای اسلامی باید در بودجه سال آینده اعتباراتی برای اجرای مشوق‌های این طرح در بودجه سال آینده مصوب کند.

وی ادامه داد: درخواست بخش کشاورزی برای اجرای طرح الگوی کشت در سال جاری ۳۰ هزار میلیارد تومان است تا بتواند این طرح را در کشور اجرا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شد، طرح الگوی کشت امسال در بخش زراعت اجرایی شود و در سال‌های آتی در بخش باغبانی، دام، طیور و آبزیان تدوین و اجرایی شود.

صفری گفت: با توجه به اینکه محصولات مهم و استراتژیک کشور در بخش زراعت تولید می‌شود، طرح الگوی کشت در سال جاری با اولویت بخش زراعت آغاز می‌شود.

وی با یادآوری چالش آب در جهان، کشور و استان مرکزی افزود: اکنون بیشتر دشت‌های این استان به دشت‌های ممنوعه تبدیل شده و امکان کشت هر محصولی با هر میزان در استان وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح الگوی کشت در این استان، نیاز است وزارت نیرو نسبت به نصب کنتورهای حجمی بر روی چاه‌های کشاورزی اقدام و چاه‌های غیر مجاز نیز مسدود شود.

صفری گفت: در صورت نصب کنتور حجمی بر روی چاه‌های کشاورزی و دریافت آب‌بها می‌توان اعلام حاکمیت کرد و آب‌بها برای محصولات استراتژیک از جمله گندم رایگان و یا بسیار ارزان در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: همچنین با نصب این کنتورها، آب‌بهای مختلفی بر اساس اهمیت کشت‌ها برای دولت تدوین می‌شود و برای کشت‌هایی که ضروری نیستند آب‌بها به گونه‌ای تنظیم می‌شود که کشاورزان به سمت تولید کشت‌های استراتژیک از جمله گندم، جو و کلزا گرایش یابند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با صادرات محصولات جالیزی به نوعی آب از کشور صادر می‌شود و در برخی از کشورها با وجود اینکه از وضعیت آبی مناسبی برخوردار هستند صادرات این محصولات ممنوع شده‌ است.

صفری گفت: نیاز است برای جلوگیری از کشت و صادرات محصولات جالیزی از جمله هندوانه، تعرفه صادراتی برای این محصولات گذاشته شود تا تولیدکنندگان به دلیل عدم صرفه اقتصادی این محصولات به سمت کشت‌های با اهمیت و استراتژیک همانند گندم حرکت کنند.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات بانکی و یارانه با اولویت محصولات مهم و استراتژیک از دیگر اقدامات حمایتی برای کشت محصولات استراتژیک در کشور و استان مرکزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با وجود برخی مشکلات در سال نخست اجرای طرح الگوی کشت، اجرای تمام و کمال این طرح مورد انتظار این سازمان نیست و با اجرای این طرح در سال جاری می‌توان مشکلات آن را فهرست‌بندی و در سال آینده اصلاح کرد.

صفری گفت: با توجه به اینکه طرح الگوی کشت توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت جهاد کشاورزی و با حضور اعضای هیات‌های علمی دانشگاه‌ها تدوین و تنظیم شده از پشتوانه علمی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: سه روش برای اجرای طرح الگوی کشت در کشور تعریف شده که اجرای هر سه روش باید صرفه جویی ارزی، افزایش تولید و عملکرد و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی را به همراه داشته باشد.

صفری ادامه داد: با توجه به اهمیت طرح الگوی کشت، این طرح در استان‌ها با ریاست استاندار و دبیری سازمان های جهاد کشاورزی اجرا می‌شود و با ابلاغ این طرح اجرای آن در استان مرکزی آغاز می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی همراهی و همکاری مردم، کشاورزان و بهره‌برداران را کلید اجرای صحیح و کامل طرح الگوی کشت در استان عنوان کرد و گفت: بدون همکاری و همراهی مردم امکان اجرای هیچ طرحی وجود ندارد و با همراه کردن کشاورزان و بهره‌برداران می‌توان زمینه اجرای این طرح را در استان و کشور فراهم کرد.

۵۰ درصد هزینه کود در کشاورزی قراردادی توسط دولت پرداخت می شود

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی دولتی استان مرکزی گفت: ۵۰ درصد هزینه کود پتاسه و فسفاته در طرح کشاورزی قراردادی توسط دولت پرداخت و پس از تحویل گندم از مطالبات کشاورزان کسر می شود.

«غلامرضا ملکی» افزود: ۲۰ درصد تخفیف نیز توسط صندوق بیمه کشاورزی به کشاورزانی که در کشت قراردادی ثبت نام کنند ارایه می شود.

وی ادامه داد: همچنین یک میلیون ریال هزینه حمل گندم نیز برای هر تن این محصول به کشاورزانی که در طرح کشت قراردادی ثبت نام کنند، ارایه می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی دولتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: کشاورزان برای بهره‌مندی از مزایای این طرح نیاز است هرچه سریعتر در طرح کشاورزی قراردادی مشارکت کنند.

ملکی گفت: کشت قراردادی گندم آبی سال زراعی ۱۴۰۲–۱۴۰۱ با تصویب شورای قیمت‌گذاری و سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی برای محصولات اساسی اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: عقد قرارداد با کشاورزان از طریق بستر نرم افزاری(پلتفرم) طراحی شده توسط شرکت ارتباطات سیار ایران به صورت مستقیم بین کشاورز با اداره کل غله و خدمات بازرگانی انجام می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی دولتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: کشاورزانی که دارای زمین با کشت آبی هستند، می‌توانند نسبت به انعقاد قرارداد کشت قراردادی برای محصول گندم اقدام کنند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد و یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق کشور ارسال می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha