به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، یوسف نوری امروز در آیین تجلیل از برگزیدگان دانشآموزی و فرهنگیان در عرصه پژوهش اظهار داشت: این تواناییهای دانش آموزان در حوزه تبدیل علم و دانش به فناوری در آنان تجلی یافته است و دانش آموزان باید به سمت غوطه ور شدن فناوریها سوق داده شوند.
وی افزود: انگارههایی در راستای علم و پژوهش باید تغییر کند، امسال، سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی نام گذاری شده است که در این راستا حلقه وسطی یعنی دانش بنیان مهمتر است، اگر دانش بنیان نباشد، اشتغال هم نیست.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه دانش بنیان در آموزش و پرورش شکل میگیرد، ادامه داد: آموزش و پرورش دوره های پایهای برای یادگیری دانش بنیان است تا جامعه از نظر تولید و اشتغال دچار تحول شود.
نوری یادآور شد: با غفلت از آموزش و پرورش اشتغال ناپایدار میشود، به دلیل بی توجه به دانش آموزان بسیاری از مواقع بهره وری در برخی از حوزهها منفی است.
وی اظهار کرد: با همکاری وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید یک سکو برای استعدادیابی دانش آموزان داشته باشیم، ما ۱۶ میلیون دانش آموز داریم که هر کدام میتوانند در یک ساحت نوآوری داشته باشند و مهم این است که به دانشآموزان این فرصت را بدهیم.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: طرح سکوی استعدادیابی دانش آموزان در حال اجراست، سپس باید به مراکز ارجاع داده شوند. همواره در مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و خانههای رشد به روی دانش آموزان باز است.
پژوهش از پرسش خوب آغاز می شود
حجت الاسلام علی لطیفی رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه این مراسم گفت: اگر به نقاط حاصلخیز در پژوهش برسیم، همکاری مناسبتری با دانش آموزان خواهیم داشت.
وی افزود: نگاه عرفی و ساده انگارانه به پژوهش و مسائل یکی از چالشهای کنونی است، تصور بسیاری این است که آموزش و پرورش به پژوهش نیاز ندارد، این چالش از جنس نگرش است که آسیب زاست.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اولین ماموریت ما تغییر نگرش ها در حوزه پژوهش است، یادآور شد: بیتوجهی به مطالعات و پژوهشهای آموزش و پرورش دیگر چالش پیش رو است، در حوزه مسائل تعلیم و تربیت به دلیل پیچیدگیهای علوم انسانی باید گفت تجربه نگاری در این راستا اهمیت بسیاری دارد.
لطیفی با تاکید بر اینکه دانشگاه زدگی در پژوهش مسائل تعلیم و تربیت از دیگر چالشهای موجود است، گفت: برخی گمان می کنند که سنگینی بار پژوهش در حوزه آموزش و پرورش باید بر دوش دانشگاهیان باشد، در صورتی که پژوهش آموزش و پرورش را به دلیل جنس دانش مورد نیاز تعلیم و تربیت باید خود این وزارتخانه انجام دهد که در این راستا درگیر شدن با میدان اهمیت دارد.
وی عنوان کرد: در حاشیه قرار گرفتن پژوهش در فرآیند و ساختار مشکل دیگری در حوزه پژوهش است که این مسئله همتهایی فراتر از سطح آموزش و پرورش را می طلبد.
وی به ضعف روحیه پرسشگری و گفت و گو در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: فضا باید برای گفت و گو دانش آموزان مهیا شود، خواستگاه پژوهشگری داشتن پرسش خوب است.پرسش بی شک پایه اساسی پژوهش در زندگی است.
لطیفی اظهار کرد: مواجه با مسائل باید با همفکری، پرسشگری و گفت و شنود باشد، اکنون زمینه و موقعیت و فرصت کمتر در اختیار پرسشگری قرار میگیرد. نگاه حاکمیتی برای تقویت پژوهش در آموزش و پرورش است.
نظر شما