۲۲ درصد فوتی‌های حوادث جاده‌ای استان بوشهر موتورسواران هستند

بوشهر - ایرنا - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر گفت: آمارها نشان می‌دهد ۲۲ درصد جان باختگان ناشی از حوادث جاده‌ای در این استان را موتورسیکلت سواران شامل می‌شوند که نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالکریم اخترشناش در نشست یکشنبه‌های پاسخگویی در جمع خبرنگاران افزود: در این ارتباط برای ایمن سازی و کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی با موتورسیکلت، کارگاه‌های آموزشی موتورسواران ایمن، اهدا کلاه ایمنی، کنترل روشنایی این وسیله و نصب شب رنگ در پشت ماشین آلات در استان بوشهر برگزار و انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه شمار تصادف‌های جاده‌ای این استان در هفت ماه سال جاری ۲۲.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد یادآورشد: در سال گذشته ۱۳۶ فوتی ناشی از حوادث جاده ای در استان بوشهر به ثبت رسید این درحالی است که در هفت ماه سال جاری این آمار به ۱۶۷ نفر افزایش یافته است.

اختر شناس بیان کرد: ۴۵ درصد تلفات جاده ای در استان بوشهر براثر واژگونی در بزرگراه‌ها به وقوع پیوسته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر ادامه داد: تلاش می‌شود با ایمن سازی محورها و رونق و ایجاد فرهنگ ترافیک بین مردم شمار جان باختگان ناشی از حوادث جاده ای کاهش یابد.

ضرورت ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر گفت: ۳۸ نقطه حادثه خیر در جاده‌های این استان شناسایی شد که از این شمار ۱۲ نقطه ایمن سازی هندسی انجام و نسبت به آشکار سازی مابقی اقدام شده است.

۲۲ درصد فوتی‌های حوادث جاده‌ای استان بوشهر موتورسواران هستند

اخترشناس اضافه کرد: این محورها شامل سه راهی جم، چغادک و محورهای کوهستانی است.

برخورداری ۹۸.۷ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر گفت: از ۴۰۸ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت این استان ۳۹۹ روستا معادل ۹۸.۷ درصد از راه آسفالت برخوردار هستند و تنها ۹ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان در زمان حاضر آسفالت مناسب ندارد.

وی بیان کرد: برای تکمیل آسفالت روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان بوشهر به طول ۸۳ کیلومتر ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اخترشناس یادآور شد: کم برخوردارترین شهرستان‌های استان بوشهر از لحاظ راه‌های روستایی شهرستان‌های دشتستان با چهار و دشتی با ۲ روستا است.

وی در باره روستاهای بالای ۵۰ خانوار گفت: در زمان حاضر تنها یکی راه ریز - سرچشمه در شهرستان جم است که پنج کیلومتر آن آسفالت نیست و تلاش می‌شود تا این پروژه که با ۱۲ میلیارد تومان اعتبار در دست اجرا است تا دهه فجر مورد بهره برداری قرار گیرد.

تخصیص ۵۷ درصد اعتبارات ملی راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر ادامه داد: سهم اعتباری این استان در این بخش ۴۹۰میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سال جاری است که از این میزان ۲۶۴ میلیارد تومان سهم ملی بوده که تاکنون ۵۷ درصد آن تخصیص یافته است.

اخترشناس گفت: همچنین سهم اعتبارات استانی۲۱۲میلیارد تومان و نفت نیز ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که به ترتیب تاکنون ۱۰ و ۲۵ درصد تخصیص یافته است.

۲۲ درصد فوتی‌های حوادث جاده‌ای استان بوشهر موتورسواران هستند

وی تعداد پروژه‌های راهداری و حمل و نقل جاده ای در دست اقدام استان بوشهر را شامل ۱۲ پروژه روستایی، ۵۳ پروژه راهداری و ۵۶ پروژه نیز در دست مناقصه است که تا آخر سال جاری مناقصه و پیمان سپاری آنها انجام و امسال یا سال آینده عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

اخترشناس مهمترین پروژه‌های در دست اجرای راهداری استان بوشهر را پل‌های درودگاه و سید رضا به ترتیب در شهرستان‌های دشتستان و گناوه، تعریض محور بردخون - دیر به طول ۱۵ کیلومتر و اصلاح پیچ‌های جاشک که یکی از محورهای مهم با پیچ‌های متعدد و پرحادثه است که سال‌ها عملیات اجرایی بر آنها انجام نشده بود و تلاش می‌شود این پروژه تا هفته دولت سال آینده بهره برداری و یکی از نقاط پر حادثه این استان برطرف شود.

جوانی ناوگان حمل و نقل استان بوشهر

اخترشناس ادامه داد: میانگین سنی ناوگان مسافری اتوبوس استان بوشهر هشت، کامیون ۱۲، مینی بوس ۱۳ سال است این درحالی است که این میزان در کشور به ترتیب ۱۳، ۱۲و ۱۳ سال است.

وی یادآور شد: تنها سن ناوگان مسافری سورای است که میانگین استان بوشهر ۱۳ است که یک سال رقم متوسط کشور (۱۲ سال) بیشتر است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر اظهار کرد: در زمان حاضر ۱۵۴ شرکت حمل و نقل بار در قالب سه پایانه و ۳۸ شرکت مسافربری در قالب ۶ پایانه در بخش حمل و نقل بار و مسافر فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به شرایط خاص کشور و کاهش هشت درصدی حمل بار در استان بوشهر گفت: با همدلی و وفاق توانستیم به شرایط عادی خود بازگشته و براساس آمارها تا روز گذشته ۲هزار و ۳۵۰ بارنامه حمل بار در استان صادر شده است.

اخترشناس اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد در هشت ماه گذشته چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به وسیله سه هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون در استان جابه جا شده است.

وی در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر استان بوشهر گفت: سال گذشته از محل تبصره ۱۸، مبلغ ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان مصوب و به صورت ۱۰۰ درصد جذب شد و انتظار می‌رود این اعتبار در سال جاری ۵۰ درصد افزایش یابد.

تجهیز ۹۸ درصد محورهای ارتباطی استان بوشهر به دوربین کنترل سرعت

به گفته اخترشناس ۹۸ درصد محورهای ارتباطی استان بوشهر مجهز به دوربین کنترل سرعت هستند به نحوی که امروز این استان از بیشترین پوشش تصویری جاده ای برخوردار است.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده در زمان حاضر به روزرسانی و نوسازی دوربین‌های کنترل سرعت در دستور این اداره کل قرار دارد.

اخترشناس با تاکید بر ضرورت هوشمند سازی اظهار کرد: در زمان حاضر ۱۹ دوربین پایش ترافیکی و نظارت تصویری در استان بوشهر وجود دارد که ۱۷ دستگاه آن فعال هستند.

به گفته اخترشناس ۶۵ دوربین پلاک خوان برای کنترل سرعت نیز در استان وجود دارد که ۳۵ دستگاه آن فعال و ۳۰ دستگاه نیز تخریب و یا به سرقت رفته و چهار دستگاه دوربین کنترل بار نیز در استان وجود دارد که سه دستگاه آن فعال و یک دستگاه نیز در حال نصب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha