فلاح: حضور قاسم‌پور در وزن بالاتر اشتباه بود/ شکست ندادن باروز برای کشتی ما فاجعه بود

تهران- ایرنا- دارنده مدال طلای پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی سال ۱۹۹۳ تورنتو گفت: مهم‌ترین ایراد کادر فنی در جام جهانی، تغییر وزن کامران قاسم‌پور بود و ضمن آنکه اگر در مبارزه علی سوادکوهی با باروز، نتیجه را واگذار می‌کردیم برای کشتی ما یک فاجعه به حساب می‌آمد.

اکبر فلاح روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص نایب قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد در جام جهانی، اظهار داشت: بارها گفته‌ام که جام جهانی به علت رسمی‌نبودن آن به نسبت مسابقات المپیک و جهانی از اعتبار کمتری برخوردار است ولی می‌تواند محیطی برای کسب تجربه جوانان و پشتوانه‌های فردای این ورزش به شمار رود. سوای کسب نتیجه جوانگرایی در جام جهانی به خوبی صورت گرفت و بیشتر نفرات تیم ایران را جوانان تشکیل دادند.

وی با بیان اینکه رحمان عموزاد قهرمانی دنیا را بدست آورده و باید هم اینک برای آن نیز پشتوانه خوبی را تربیت کنیم گفت: باتوجه به اینکه رحمان در جوانی توانسته قهرمانی جهان را بدست آورد، نیاز است بیشتر از توانایی او در رقابت‌های رسمی بهره برد چرا که اعزام او به تمامی رویدادهای کم ارزش، موجب کم شدن انگیزه‌ و خستگی در دراز مدت منتهی شود. اگر به دنبال پشتوانه خوب در این وزن هستیم باید به آینده نیم نگاهی بیندازیم تا به جوانان بیشتر توجه کنیم.

دارنده مدال طلا و نقره قهرمانی جهان ادامه داد: کادر فنی بهترین تصمیم را برای کشتی‌گیران اوزان ۵۷، ۶۱ و ۱۲۵ کیلوگرم (رضا مومنی، ابراهیم الهی و امیررضا معصومی) گرفت و با اعزام این نفرات جوان، فرصت خوبی به آنان داد تا با حضور در میادین بزرگ تجربیات ارزشمندی کسب کنند. ایرادی در باخت این نفرات وجود ندارد بلکه باید در این میادین ببازند تا بتوانند آینده خود را بهتر بسازند. یکی از نکات بارز در رقابت کشتی‌گیران مربوط به وزن ۱۲۵ کیلوگرم بود که امیررضا معصومی توانست توانایی خود را به خوبی نشان دهد تا بتواند پشتوانه خوبی برای امیرحسین زارع به حساب بیاید.

فلاح به تصمیم اشتباه سرمربی و کادر فنی تیم ملی در خصوص حضور کامران قاسم‌پور در وزن ۹۷کیلوگرم اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین ایراد کادر فنی در جام جهانی، تغییر وزن کامران قاسم‌پور بود چرا که او ذخیره وزن ۸۶ کیلوگرم به حساب می‌آید و با توجه به حضور حسن یزدانی در یک وزن توانست در وزن بالاتر (۹۲ کیلوگرم) استعدادهای خود را به نمایش بگذارد و با ۲ طلای جهانی به خوبی بدرخشد. معتقدم وزن کامران ۸۵ تا ۹۰ کیلوگرم است و حضور او در ۹۷ کیلوگرم اشتباه بود و زمینه باخت را برایش درست کردیم که این موضوع بزرگترین اشتباه محاسباتی پژمان درستکار در این تورنمنت بود.

به گفته وی با وجود امیر علی آذرپیرا در این وزن باید کادر فنی از توانایی این جوان بیشتر بهره می‌برد تا در این رویداد توانایی خود را در مصاف با رقبای اصلی و به خصوص کایل اسنایدر بسنجد.

دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ سئول در خصوص مبارزه جردن باروز با علی سوادکوهی نیز، خاطر نشان کرد: علی سوادکوهی همانند نخودی از بهترین‌های وزن ۷۹ کیلوگرم دنیا به حساب می‌آید. پیروزی برابر کشتی‌گیری همانند باروز بسیار سخت بود چرا که با توجه به سن و سال این کشتی‌گیر، نمایندگان کشورمان می‌بایست او را سه سال پیش شکست می‌دادند نه الان!

فلاح ادامه داد: با توجه به سن (۳۵ ساله) این کشتی‌گیر آمریکایی کار خاصی را در قبال برد با آن نداشتیم بلکه بسیاری از هم دوره‌های باروز بازنشسته هستند. اگر در این دیدار نتیجه را واگذار می‌کردیم برای کشتی ما یک فاجعه به حساب می‌آمد. کشتی دنیا ذلیل و خراب شده که چنین فردی (با توجه به نابغه بودن) با این سن و سال هنوز می‌تواند به صورت حرفه‌ای کشتی بگیرد.

پیشکسوت و مربی سازنده کشتی آزاد تصریح کرد: در خصوص جام جهانی این را باید بگویم که اختلافمان مقابل آمریکا در مسابقات زیاد نیست بلکه می‌توانیم با برنامه‌ریزی بیشتر این تیم را در رقابت تیمی شکست دهیم. یکی از اشکالات اتحادیه جهانی کشتی حضور تیم‌های مغولستان و ژاپن در این تورنمنت بود که می‌شد برای بالا بردن سطح این رقابت‌ها از تیم‌هایی از جمله جمهوری آذربایجان و ترکیه دعوت می‌کردند تا دستاورد بهتری برای اتحادیه جهانی داشته باشد.

وی همچنین به چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد انتقاد کرد و افزود: چرخه درستی نداشتیم که ۲ تا سه کشتی‌گیر در یک وزن به صورت سلیقه‌ای شرکت کنند و رقابت‌های خود را صبح تا ظهر همان روز به اتمام برسانند. چرخه انتخابی تیم ملی ایرادی اساسی دارد، اگر به دنبال چرخه قانونمندی هستیم باید همه نفرات را از مسیر کشوری، انتخابی و جام تختی مشخص کنیم که در غیر این صورت به جای سه نفر در یک وزن ۱۶ نفر را به ترتیب در اوزان مختلف خواهیم داشت که با این آمادگی به طور قطع حرف نخست را در دنیا خواهیم زد.

دارنده مدال نقره پیکارهای کشتی آزاد سال ۱۹۹۵ قهرمانی جهان در آتلانتا توضیح داد: در چرخه انتخابی در حال حاضر کمیته مربیان وجود ندارد تا به آنان فرصت و بها بدهیم، چرا که مربیان سازنده در حال حاضر هیچ سهمی در قبال حضور در تیم ملی ندارد. اگر شفافیتی در این بخش صورت گیرد از دل آنان نیز مربی و سرمربی تیم ملی مشخص خواهد شد. یکی از ضعف‌های فدراسیون نبود قانون مدون در خصوص مربیان است. نبود این قانون باعث شده تا تکلیف بسیاری از مربیان پشتوانه ساز نامشخص باقی بماند.

تیم ملی کشورمان در رقابت‌های جهانی با شکست ۶ بر ۴ مقابل آمریکا به جایگاه نایب قهرمانی رسید. تیم کشورمان در دور گروهی توانست با نتیجه ۹ بر یک و ۶ بر ۴ برابر تیم‌های ژاپن و منتخب جها به برتری برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha