مازندران نیازمند راه‌اندازی ۱۰ مرکز درمان اختلال یادگیری است

ساری - ایرنا - رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران با اشاره به فعال بودن ۴۲ مرکز درمان اختلال یادگیری در استان، گفت: به رغم فعالیت این مراکز، در ۱۰ نقطه استان از جمله شهرهای رامسر، چمستان، کلاردشت، دودانگه ساری، لاریجان آمل و مرزن‌آباد چالوس نیازمند راه اندازی مرکز اختلال یادگیری هستیم.

سید سروش ساداتی جمالی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ۴۲ مرکز درمان اختلال یادگیری در استان، ۲۴ مرکز دولتی و ۱۸ مرکز غیردولتی متناسب با نیازها، خدمات لازم را به دانش‌آموزان ارایه می‌دهند.

وی هدف از راه اندازی مراکز ویژه درمان اختلال یادگیری را فراهم کردن شرایط و بستر مناسب برای تشخیص به‌هنگام دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری و ایجاد بستر مناسب با هدف مداخله به‌موقع برای این دانش آموزان اعلام کرد و گفت: توسعه و بهبود کمی و کیفی خدمات تشخیصی، آموزشی و توانبخشی به این دانش آموزان از دیگر اهداف تاسیس مراکز ویژه درمان اختلال یادگیری است.

وی با بیان اینکه افزایش سطح دانش و آگاهی معلمان مدارس ابتدایی نسبت به ویژگی‌ها و شرایط دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری از رویکردهای اصلی است، اظهارکرد: تغییر نگرش والدین با هدف مشارکت موثر در فرایند تشخیص، آموزش و توانبخشی و پیشگیری از افت تحصیلی و ترک تحصیلی دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در این مراکز پیگیری می‌شود.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران تصرح کرد: دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری با وجود داشتن بهره هوشی عادی و توانمندی‌های درون فردی و آموزش مناسب، نمی‌توانند از آموزش‌های مدارس بهره‌گیری کاملی داشته باشند و پیشرفت تحصیلی این دانش آموزان متناسب با سن و پایه تحصیلی آنها نیست، به این گروه از کودکان و دانش‌آموزان گروه دانش‌آموزان با مشکلات ویژه یادگیری گفته می‌شود.

جمالی با بیان اینکه شناسایی، تشخیص، آموزش و مداخله با روش‌های صحیح و علمی می‌تواند بخشی از افت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری را کاهش دهد، فرایند غربالگری، تشخیص، پذیرش، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که براساس برنامه آموزش فردی تنظیم می شود را عمده فعالیت های مراکز ویژه درمان اختلالات یادگیری عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه به گروهی از کودکان و دانش آموزانی که در یک یا چند فرایند روانشناختی پایه مانند حافظه، تفکر، توجه، ادراک و حل مسئله دچار مشکل باشند، گروه دارای مشکلات ویژه یادگیری می‌گویند ، افزود: این کودکان در مهارت آموزی، گوش دادن، سخن گفتن، خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی دارای مشکلات عمده‌ای هستند.

دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری، از نظر شنوایی، بینایی و جسمی سالم و از نظر عاطفی و فرهنگی کاملا نرمال و عادی هستند و فقط در برخی از فرایندهای پایه روانشناختی مثل حافظه، دقت و تمرکز دچار مشکل بوده و شیوع‌شان در پسران بیشتر از دختران هست که با افت تحصیلی مواجه‌اند.

ویژگی اصلی دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری مربوط به توجه و تمرکز، مهارت‌های حرکتی، ادراکی، مشکلات مربوط به پردازش اطلاعات، مهارت اجتماعی، زبان شفاهی، زبان نوشتاری، خواندن و ریاضیات است که این علائم و نشانه ها در یک یا چند درس آشکار می شود.

شمار دانش‌آموران در حال تحصیل در مدارس استثنایی مازندران هشت هزار نفر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha