وقوع جرم در گلستان از زمان شروع اغتشاشات اخیر ۶ درصد بیشتر شد

گرگان - ایرنا - رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان گفت: وقوع انواع جرم در این استان از زمان شروع اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر در ۲۵ شهریورماه تاکنون ۶ درصد بیشتر شد.

سرهنگ مجتبی مروتی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز گرگان اظهارداشت: با آغاز آشوب‌های اخیر، ماموران انتظامی با هدف برقراری کامل امنیت و جلوگیری از خسارت‌آفرینی اغتشاشگران در حال ساماندهی آشوب‌ها بودند که مجرمین با سوءاستفاده از این شرایط اقدامات مجرمانه خود را بیشتر کردند.

وی بیان کرد: در این مدت تلاش کردیم با تقسیم نیروها در موقعیت‌های حضور اغتشاشگران و وقوع جرائم، به همه موارد در راستای تامین امنیت رسیدگی کنیم.

تغییر شیوه سرقت توسط مجرمان حرفه‌ای

وی خاطرنشان کرد: سرقت یکی از روش‌های مورد علاقه برای فعالیت مجرمان است و سارقان تلاش می‌کنند در کوتاه‌ترین زمان باارزش‌ترین لوازم موجود در منزل همچون پول، سکه، طلا و جواهرات، دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری خانوادگی و حتی گاو صندوق‌های کوچک را به سرقت ببرند که راه جلوگیری از آن، انجام کامل اقدامات پیشگیرانه از سوی شهروندان است.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان گفت: در سرقت‌های استان گروه‌هایی دستگیر شدند که از برخی استان‌های دیگر اقدام به سرقت در گلستان می‌کردند که این افراد مناطق مُرفه‌نشین و بالای شهر و خانه‌های خالی را شناسایی کرده و با پیداکردن راه‌ نفوذ، اموال قیمتی و ارزشمند خانه‌ها را به سرقت می‌برند.

وی به مردم توصیه کرد تا حد امکان اموال ارزشمند و قیمتی خود را در صندوق امانت بانک‌ها گذاشته یا در قسمت‌هایی از خانه نگهداری کنند که دسترسی آن برای سارقان آسان نباشد.

وی خاطرنشان کرد: برخی‌ها می‌گویند سارقین با دستگاه‌های طلایاب اقدام به سرقت از خانه‌ها می‌کنند اما تاکنون همچینن دستگاهی از سارقین کشف نشده و بهتر است مردم به این شایعات توجهی نکنند.

روش‌های مبارزه با سرقت سیم و کابل

رییس پلس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان گفت: در مساله سرقت سیم و کابل، وظیفه هر دستگاه و بخشی مشخص شده، اما توجهی به مصوبات نمی‌شود زیرا برخی کارها برای پیشگیری و مبارزه به هزینه و زمان زیادی نیاز دارد.

مروتی ادامه داد: یکی از واسطه‌های مهم خرید و فروش سیم و کابل سرقتی، خریداران ضایعات هستند که تاکنون ۷۰۰ ضایعاتی در گلستان به دفعات با دستور قضایی پاکسازی و پلمب شدند، اما سود فراوان حاصل از این خرید و فروش، موجب فعالیت زیرزمینی و مخفیانه آنها شده است.

وی اضافه کرد: از آنجایی که در بازرسی‌ها همکاران ما براساس قانون و مقررات، محدودیت‌هایی دارند، این باندها و گروه‌ها و افراد با آگاهی کامل از این مساله، روش‌های حمل و نقل و جابجایی این ضایعات را تغییر داده و آنها را از استان خارج می‌کنند.

نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی بر عهده پلیس نیست

وی همچنین با بیان اینکه نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی و فعالین آن برعهده پلیس نیست، افزود: سیستم‌های ثبت‌نام فعالیت در این حرفه، راننده اصلی را با توجه به ارائه مدارک و مستندات احراز هویت می‌کنند و سپس مجوز فعالیت برای آنان صادر می‌شود.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان گفت: پس از احراز هویت‌، ممکن است برخی رانندگان خودروهای خود را در اختیار افراد غیر قرار دهند و آنان اقدام به سوءاستفاده‌ کنند که از مسافرین انتظار داریم در صورت هرگونه مغایرت خودرو و راننده، از سوار شدن خودداری کرده و گزارش آن را به پشتیبانی مربوطه اعلام کنند.

مروتی اضافه کرد: از سوی دیگر ممکن است، سارقین طمع کرده و رانندگان را با هدف سرقت به مسیرهای انحرافی ببرند که در آخرین مورد سه نفر از سارقین در گلستان دستگیر شدند.

وی ادامه داد: این افراد با استفاده از سیم کارت‌های مسروقه و درخواست اینترنتی تاکسی، اموال رانندگان را به سرقت می‌بردند که پس از دریافت چندین مورد گزارش و شکایت در این زمینه، رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با اشراف اطلاعاتی پلیس آگاهی استان و بررسی‌های تخصصی، اعضای این باند سه نفره سرقت شناسایی و در مخفیگاهشان، زمین‌گیر شدند و در تحقیقات اولیه از ۶ ماه گذشته تاکنون به ۴۰ فقره سرقت از رانندگان تاکسی اینترنتی اعتراف کردند.

محارب شناخته شدن قاتل چهارراه میدان گرگان

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان گفت: فردی که در ۱۲ مرداد ماه سال گذشته در چند ثانیه ۱۰ نفر را با کارد و تبر مصدوم کرده و یکی از آنان را به قتل رسانده بود از سوی دستگاه قضایی به عنوان محارب شناخته شد و با تایید حکم اعدام از سوی دیوان عالی کشور، در نوبت قصاص قرار دارد.

حجاب محدودیت نیست

وی در ادامه با بیان اینکه حجاب محدودیت نیست بیان کرد: اگر به حضور زنان و بانوان و دختران ایرانی و مسلمان در عرصه‌های مختلف داخلی و برون‌مرزی به ویژه در رقابت‌های ورزشی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که آنها با رعایت حجاب خود، موفق به کسب مدال‌های درخشان می‌شوند.

وی ادامه داد: در اغتشاشات اخیر ما نه تنها هزینه بین‌المللی دادیم، بلکه هزینه داخلی هم پرداخت کردیم، بطوری که آن عده از افراد که به حجاب اعتقاد دارند، در برابر مساله به وجود آمده سکوت کردند و همین مساله، کار را کمی با مشکل مواجه کرده بود.

مروتی در ادامه به بررسی آمار مقایسه‌ای عملکرد و وقوع جرائم مختلف در گلستان از ابتدای سال جاری تا ۲۰ آذر ماه به نسبت با سال گذشته در همین بازه زمانی پرداخت و گفت: مجموع سرقت‌ها ۹ درصد افزایش وقوع داشته، اما در بررسی‌های استانی، گلستان جزو استان‌های میانی کشور قرار دارد و این افزایش هم تابعی از افزایش میزان وقوع جرائم در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: عمده جرائم به ویژه سرقت‌ها در گلستان خُرد ناشی از اقدامات معتادین متجاهر، جمع‌آوری کنندگان ضایعات و حتی زباله‌گردها است.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان گفت: در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی شاید سرقت از داخل منازل آسان نباشد، اما قابل نفوذ بودن درب‌های ورودی باعث شده شاهد افزایش سرقت‌ از داخل خودروهای پارکینگ، انبارهای داخل پارکینگ یا بالای پشت‌بام‌ها و حتی کفش‌های جلوی منازل باشیم.

وی تصریح کرد: سرقت از مغازه‌ها و اماکن در گلستان به ترتیب ۱۰ و پنج درصد کاهش داشته، اما سرقت خودرو و موتورسیکلت در بررسی و مقایسه آماری اعلام شده به ترتیب ۱۳ و ۱۹ درصد بیشتر شده و کیف‌قاپی هم چهار درصد رشد را نشان می‌دهد.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان گفت: شرایط به گونه‌ای شده که رویکرد مجرمین به جرائم خشن افزایش یافته بطوری که سرقت به عنف هم دارای افزایش است.

کاهش وقوع قتل در گلستان

مروتی در خصوص پرونده‌های قتل با اشاره به پایین بودن نسبت وقوع این حادثه در مقایسه با میانگین کشوری (گلستان ۲.۶ نفر در هر صد هزار نفر جمعیت است)، اظهارداشت: در جدول مقایسه‌ای امسال با سال گذشته در بازه زمانی ابتدای سال تا ۲۰ آذر ماه، وقوع قتل در استان هفت درصد کاهش داشته، اما در کشف، شناسایی و دستگیری قاتلین، شاهد رشد ۹۵ درصدی هستیم.

وی در زمینه آخرین وضعیت مربوط به قتل (معین شریفی از شهریور سال ۱۳۹۹) یادآور شد: این پرونده همچنان مفتوح و در حال رسیدگی است، این پرونده دارای پیچیدگی‌های خاصی‌ست و بررسی‌ها حکایت از نقش داشتن یک انگیزه قدیمی در این حادثه دارد، اما هنوز آن انگیزه و قاتل یا قاتلین اصلی کشف، شناسایی و دستگیر نشده است.

وی اضافه کرد: اواخر هفته گذشته هم در گرگان شاهد یک مورد قتل خانمی ۲۱ ساله در کوی سجادیه گرگان بودیم، که تاکنون سرنخی از علت قتل و قاتل یا قاتلین در دست نیست و پرونده قتل ۲ نفر در آزادشهر هم همچنان مفتوح است و رسیدگی به این پرونده همچنان ادامه دارد.

رییس پلیس آگاهی افزود: البته پرونده قتل‌هایی هم داریم که قاتل یا قاتلین در کمترین زمان ممکن، شناسایی و دستگیر شدند که آخرین مورد آن مربوط به قتل خواهر و برادری باز هم در شهرستان کردکوی بوده که توسط داماد خانواده و همدستش (برادر قاتل) به قتل رسیدند و در کمتر از پنج روز شناسایی و دستگیر و ضمن اعتراف صریح به قتل، علت را مساله شخصی بیان کردند.

علاقه به شکار عامل افزایش سلاح شکاری غیرمجاز در گلستان

مروتی همچنین گفت: افزایش سرقت‌های مسلحانه در استان ارتباط مستقیم با وجود سلاح‌های غیرمجاز به ویژه شکاری‌های پنج تیر دارد، بطوری که حتی دیگر مجرمین جوان در استفاده از سلاح‌های شکاری بی‌باک هستند.

وی اضافه کرد: علاقه به دامداری، کشاورزی و همچنین جنگل و طبیعت با توجه به شرایط زیست محیطی استان باعث شده تا اسلحه غیرمجاز در کنار ارزان بودنش به راحتی در گلستان در دسترس باشد.

وی افزود: ۹۹ درصد جرائم خشن گلستان، با اسلحه غیرمجاز انجام می‌شود و این یک زنگ خطر برای مسوولین در این حوزه است که توصیه می‌کنیم، خانواده‌ها سلاح‌های موجود در منازل را از دسترس جوانان و فرزندان خود خارج کنند و تا حد امکان، اسلحه و فشنگ را یک جا و در یک محیط و در کنار هم قرار ندهند.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان گفت: وقوع چاقوکشی و قمه‌کشی در استان رشد داشته و استان براساس آمارهای موجود رتبه اول نزاع و درگیری کشور را در اختیار دارد و به لحاظ مقایسه‌ای، امسال آمارهای این بخش ۲۸ درصد رشد دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha