از شبیه‌سازها تا موتور خودروی الکتریکی در پیشخوان دستاوردهای پژوهشی فارس + فیلم

شیراز-ایرنا-نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان فارس فرصتی برای اطلاع از دستاوردهای پژوهشگران و فناوران این استان است، نمایشگاهی که به مناسبت هفته پژوهش برپا شده است و تا چهارشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

به گزارش ایرنا؛ امسال در نمایشگاه هفته پژوهش فارس موضوعات جدیدی که در دنیا مطرح است، مورد توجه قرار گرفته است؛ موضوعاتی مانند هوش مصنوعی و کوانتوم در غرفه جدید در نظر گرفته شده و برنامه‌های ویژه‌ای برای نوآوری در حوزه علوم اجتماعی و انسانی ترتیب داده شده است.
این نمایشگاه که با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان، فناور و خلاق، مراکز پژوهشی، سازمان‌ها و دانشگاه‌های شیراز و با هدف ارائه آخرین دستاوردها و عرضه محصولات به منظور توسعه بازار دانش‌بنیان و شبکه‌سازی بین شرکت‌های فناوری بر پا شده است تا روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶ در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز پذیرای بازدیدکنندگان است.
پژوهشگران و فناوران استان فارس در این نمایشگاه به معرفی جدیدترین و مهمترین دستاوردهای خود پرداختند و از مشکلات و دغدغه‌هایشان در عرصه پژوهش و تولید سخن گفتند.

از شتاب‌دهنده‌ها تا ربات‌ها در ویترین دستاوردهای پژوهشی فارس + فیلم

از شتاب‌دهنده‌ها تا ربات‌ها در ویترین دستاوردهای پژوهشی فارس + فیلم

ایمان مقیم‌ مدیر شتابدهنده کوانتوم پلاس دانشگاه شیراز در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در رابطه با فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه این دانشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: شتاب‌دهنده کوانتوم پلاس دانشگاه شیراز یکی از زیرمجموعه‌های مدیریت نوآوری و فناوری این دانشگاه محسوب می‌شود که از مراکز تخصصی علوم انسانی و علوم مهندسی بهره می‌برد.
وی ادامه داد: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که در حوزه‌های مختلف زمینه‌ها و بسترهایی را در دانشکده‌ها ایجاد کنیم تا دانشجویان بتوانند با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها نسبت به راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام کنند و محصولاتی را که تولید کرده‌اند به مرحله تجاری‌سازی برسانند.
مقیم گفت: در این نمایشگاه محصولات دانشحویان دانشگاه شیراز در حوزه‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی در قالب اپلیکیشن و پلت‌فرم و حتی در حوزه ارزهای دیجیتال و حوزه نانو به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین این دانشگاه در حوزه نوآوری علوم اجتماعی اقدامات قابل‌توجهی انجام داده و به نتایج خوبی هم رسیده است.

وی با بیان اینکه ۳۰ تیم در مدیریت نوآوری دانشگاه شیراز فعال هستند، به معضلات افراد فعال در این عرصه اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های ما عدم اعتماد شهروندان به محصولات فناورانه تولید شده توسط این تیم‌هاست؛ بسیاری از دانشجویان فعال در این عرصه به صورت نیمه صنعتی مشغول به فعالیت هستند و در حال حاضر می‌توانند محصولات تولیدی خود را به فروش برسانند اما آنها با مشکل عدم اعتماد مردم به این محصولات روبه‌رو هستند که نیاز است فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه انجام شود.
مقیم اظهار کرد: سرمایه‌گذاران استان باید از دانشجویانی که به صورت نیمه‌صنعتی و با حمایت دانشگاه در حال تولید محصولات فناورانه خود هستند حمایت کنند تا با بهره‌گیری از این جوانان با انگیزه بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان قدرتمندی را در استان فارس راه‌اندازی کنیم.

از شتاب‌دهنده‌ها تا ربات‌ها در ویترین دستاوردهای پژوهشی فارس + فیلم

علیرضا والی‌پور مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس هم گفت: عمده محصولات ما در حوزه نانو در زمینه تصفیه آب و در حوزه صنعت خودرو و ساختمان هستند؛ تولید یک پرینتر سه‌بعدی نیز از مهمترین دستاوردهای پژوهشگران و فناوران این دانشگاه به شمار می‌رود که این پرینتر در زمینه‌های پزشکی و ارزیابی بیمار کمک‌شایانی به پزشکان می‌کند.
والی‌پور ادامه داد: در زمینه آموزش‌های ابتدایی و حقوقی نیز ایده‌های خوبی ارائه و ابزارآلات جدیدی تولید شده است؛ در بحث ساختمان هم یک میز معماری راه‌اندازی کرده‌ایم که می‌تواند با توجه به شرایط محیطی خود را آپدیت و نیاز مورد نظر را برطرف کند.
وی اضافه کرد: در بخش رباتیک نیز ربات پرنده، ربات آتش‌نشان، ربات نگهبان و ناظر در حال ساخت هستند که این محصولات هم به زودی وارد مرحله تولید خواهند شد.
او با بیان اینکه دانشگاه آزاد فارس کانون فعالیت ۲۳ شرکت در مرکز رشد و سه شرکت‌ دانش‌بنیان است، گفت: ۱۲ شرکت از این مجموع به محصول نهایی رسیده‌اند و در آستانه عقد قرارداد هستند؛ البته برخی از شرکت‌ها نیز به دلیل کمبود فضای کار به صورت مجازی با ما همکاری می‌کنند.
والی‌پور عنوان کرد: کمبود فضا برای استقرار شرکت‌ها در مراکز رشد از مهمترین مشکلات ما محسوب می‌شود. نبود بودجه کافی برای حمایت از شرکت‌ها در زمینه تولید نیز از دیگر معضلات فعالان عرصه پژوهشی و فناوری به شمار می‌رود.

از شتاب‌دهنده‌ها تا ربات‌ها در ویترین دستاوردهای پژوهشی فارس + فیلم

محمدحسین حدادی کارشناس حوزه کشاورزی و مدیر بازرگانی یک شرکت فناور مستقر در پارک علم و فناوری فارس نیز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ما نسل جدیدی از آفت‌کش‌های تخصصی را با استفاده از ضایعات گیاهی و سرکه چوب تولید کرده‌ایم؛ این محلول که یک نوع کود داروست و پایه کاملا گیاهی دارد نه تنها خاک را تقویت و استریل می‌کند، می‌تواند با تغییر pH (درجه اسیدی یا قلیایی) خاک، محیط را برابر رشد بی رویه نماتدها اسیدی و جمعیت آن‌ها را کنترل کند.
حدادی ادامه داد: در واقع ما تمام تلاش خود را برای رفع عارضه زوال مرکبات و پسته به کار گرفته‌ایم و به صورت تخصصی روی این موضوع کار می‌کنیم.
وی بیان کرد: برای رفع عارضه زوال مرکبات و سرخشکیدگی درختان پسته در شهرستان‌های جنوبی یک نوع نماتدکش ساخته‌ایم‌ که کاملا ارگانیک است.
حدادی عنوان داشت: نماتد موجودات میکروسکوپی خاک زی هستند که در خاک وجود دارند و با هر گونه تغییر در اکوسیستم خاک، جمعیتشان می‌توانند بی رویه رشد و اصطلاحا خاک را مسموم و سرطانی کنند؛ این موجودات انگلی، یکی از خوراک‌های کرم خاکی نیز محسوب می‌شوند.
به گفته این محقق کشاورزی، استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی سبب برهم خوردن اکوسیستم طبیعی خاک و در نتیجه برهم خورون تعادل جمعیتی کرم خاکی و نماتد در خاک شده است‌.
وی افزود: رشد بی رویه نماتد سبب حمله آن‌ها به ریشه گیاهان، درختان و زراعت شده و با نفوذ این انگل به درون سلول‌های ریشه، ریشه‌ها را غده غدّه و شبیه سرطان می‌کند؛ که این عامل به تدریج سبب له شدن ریشه و در نتیجه، زردی و ریزش برگ گیاه، ریز شدن محصول، کاهش شدید محصول و بی کیفیتی آن و در نهایت از بین رفتن گیاه می‌شود.

حدادی یادآور شد: ترکیبی که ما ساخته‌ایم نه تنها هیچ ضرری برای انسان ندارد بلکه اگر با بدن انسان تماسی داشته باشد باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود و تمام آفات بیماری‌زای خاک‌ مانند انواع نماتدهای مضر و قارچ‌ها را از بین می‌برد و نماتدهای مفید را حفظ می‌کند.
وی به بیان مشکلات افراد فعال در این عرصه پرداخت و گفت: درصدد هستیم که شرکتمان را به یک شرکت دانش‌بنیان تبدیل کنیم و برای تحقق این امر نیاز است که پروانه بهره‌برداری دریافت کنیم. اما حدود ۲ ماه است که سایت صنعت و معدن قطع شده و ما موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری نشدیم؛ هیچکس هم پاسخگو نیست.
حدادی اضافه کرد: ما حتی قید وام گرفتن برای توسعه سیستم‌هایمان را زده‌ایم‌ و ترجیح می‌دهیم از روش‌هایی دیگری برای توسعه سیستم‌ها استفاده کنیم. البته در هر شرایطی بروکراسی‌های اداری مانع کارمان می‌شود. در واقع درگیر یک چرخه بروکراسی فرسایشی هستیم و برای اخذ مجوز جهت ثبت شرکت و محصولاتمان باید با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنیم.

از شتاب‌دهنده‌ها تا ربات‌ها در ویترین دستاوردهای پژوهشی فارس + فیلم

گلشن گلشنیان از دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز و یکی از افراد فعال در عرصه پژوهشی و تجاری‌سازی محصولات در حوزه شیمی که فعالیت‌های قابل توجهی در زمینه فرآوری اسانس عصاره گیاهی و خالص‌سازی ماده مؤثره گیاهان دارویی انجام داده است یکی از عمده‌ترین مشکلات پژوهشگران را کمبود بودجه و عدم حمایت مالی دانست و گفت: امسال یک سری ماده مؤثره دارویی جدید مانند رزمارینیک اسید، کورکومین و پیپرین را خالص‌سازی کرده‌ایم اما برای فعالیت‌هایمان با کمبود بودجه‌ روبه رو هستیم و جهت فرآیند خالص‌سازی نیز دستگاه‌های خاصی نیاز داریم که برای تهیه این دستگاه‌ها باید هزینه‌های گزافی پرداخت کنیم؛ بنابراین ضروری است که بودجه‌ای برای تهیه این دستگاه‌ها تخصیص داده شود تا کارمان با سرعت بیشتری پیش برود.

از شتاب‌دهنده‌ها تا ربات‌ها در ویترین دستاوردهای پژوهشی فارس + فیلم

علی محمدی از فعالان در عرصه تولید محصولات فناورانه کشاورزی که در این نمایشگاه در غرفه سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری فارس حضور داشت، در رابطه با دستاوردهای این سازمان به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: هدف اصلی ما حفظ و تأمین امنیت و سلامت غذاست و تمام تلاش خود را برای تولید محصولات در هر دو حوزه امنیت و سلامت غذا به کار گرفته‌ایم.
محمدی افزود: محققان و نخبگان ما موفق به تولید دو محصول دانش‌بنیان شده‌اند؛ امسال با یک محصول فناور در حوزه محصولات غذایی ارگانیک و یک محصول در حوزه آب به نام نانو کلسیت کلاستر در این نمایشگاه حضور یافتیم.
وی افزود: محصول ما در حوزه امنیت مواد غذایی نوعی کود ارگانیک است که با بیش از ۸۰سوش باکتری و عناصر ضروری گیاه فرآوری می‌شود.

محمدی با بیان اینکه این محصول به صورت پودری و مایع تولید می‌شود، گفت: این محصول که توسط یک شرکت ژاپنی تولید می‌شود برای نخستین‌ بار در ایران توسط شرکت ما تولید شده است.
وی به بیان مشکلات موجود در عرصه تولید و عرضه این محصولات پرداخت و اظهار داشت: اکثر مصوباتی که در دولت‌های مختلف به تصویب می‌رسند با فرآیند کار شرکت‌ها هم‌خوانی ندارند؛ یک پژوهشگر برای ثبت محصول دانش بنیان و داشته‌های خود مجبور است به سامانه‌های راه‌اندازی شده مراجعه کند که برای انجام این فرآیند هم با دو مشکل جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری روبه رو می‌شود.
محمدی یادآور شد: متأسفانه بایستی هزینه‌های سنگینی را هم پرداخت کنیم. لذا لازم است که تدابیر کافی برای حل این مشکلات اندیشیده شود تا ما بتوانیم با انگیزه بیشتری به فعالیت‌های خود ادامه دهیم.

از شتاب‌دهنده‌ها تا ربات‌ها در ویترین دستاوردهای پژوهشی فارس + فیلم

محمدکاظم باقری فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فیزیک حالت جامد دانشگاه صنعتی شیراز به معرفی دستگاه نوردهی ماورابنفشی که از دستاوردهای دانشحویان این دانشگاه بود پرداخت و گفت: این دستگاه امکان نوردهی ماورابنفش به لایه نازک با رویه ماده حساس به نور به منظور ایجاد طرح‌های میکرومتری برای ایجاد تراشه‌های الکترونیکی را فراهم می‌کند که کاربرد اصلی این دستگاه ساخت چیپ‌های تشخیص سرطان، آنفلوآنزا و کرونا است.
وی در رابطه با مزایای این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه گفت: مزیت اصلی دستگاه پایین‌ بودن قابل توجه هزینه آن نسبت به دستگاه‌های مشابه و سادگی کار با آن است.
باقری هدف از تولید این محصول را استفاده از آن در آزمایشگاه‌ها و مراکزی که نیاز به ایجاد انواع طرح‌های میکرومتری دارند دانست و ادامه داد: با توجه به نیاز بسیار به ایجاد طرح‌های مختلف بر روی انواع لایه نازک در بیشتر آزمایشگاه‌ها و قسمت بسیار زیاد دستگاه‌های لیتوگرافی، این دستگاه می‌تواند نیازهای بسیاری از آزمایشگاه‌ها را برآورده سازد.

از شتاب‌دهنده‌ها تا ربات‌ها در ویترین دستاوردهای پژوهشی فارس + فیلم

وحید زمانی فارغ‌التحصیل دکترای برق و قدرت دانشگاه صنعتی نیز تولید موتور سه کیلووات آهنربا دائم درون چرخ را از دستاوردهای پژوهشی و فناورانه این دانشگاه قلمداد کرد و گفت: این موتور در خودروهای الکتریکی به عنوان محرک خودرو استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم این موتور نسبت به نمونه مشابه کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی هزینه‌ها است.
زمانی افزود: ساختار ارائه شده از نوع یک قطب در میان است که دارای مزایای خوبی نسبت به ساختارهای مشابه است؛ کاهش هزینه، کاهش جریان گردابی آهنربا با افزایش عمر موتور، افزایش استحکام موتور، ساخت روتور راحت‌تر، بهبود مشخصه حرارتی، افزایش طول عمر آهنربا، انعطاف‌پذیری بیشتر در بهینه‌سازی و فضای مناسب برای نصب پیچ یا نگهدارنده از مزایای این محصول نسبت به محصولات مشابه به شمار می‌رود.

وی در رابطه با ویژگی‌های این محصول با نیاز بازار گفت: در ساختار خودرو الکتریکی پیشرفته از موتور درون چرخ استفاده می‌شود زیرا تکنولوژی این ساختار نسبت به ساختار با واسط مکانیکی بالاتر است.
زمانی بیان کرد: ۲ تا از این موتورها در درون رینگ چرخ خودرو قرار می‌گیرد و خودرو می‌تواند جاده با شیبِ ۲۰درصد را با سرعت ۱۲.۵ کیلومتر در ساعت و جاده صاف را با حداکثر سرعت ۹۳ کیلومتر در ساعت طی کند؛ این موتور در مراحل ثبت اختراع قرار دارد.
وی نبود حمایت‌های مالی را عمده‌ترین مشکلات موجود در این عرصه دانست و گفت: نیاز است از سمت شرکت‌های مختلف حمایت شویم تا بتوانیم به سمت تجاری‌سازی و تولید عمده حرکت کنیم.

از شتاب‌دهنده‌ها تا ربات‌ها در ویترین دستاوردهای پژوهشی فارس + فیلم

سید محمدرضا طبیب منصوری از دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم به مهمترین دستاوردهای این دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کند اما تولید انحصاری سیمولیشن‌های (شبیه‌سازهای) پزشکی که در زمینه‌های مختلفی مانند کولونوسکپی، آنژیوگرافی، ام‌آرآی یا سی‌تی اسکن کاربرد دارد از مهمترین دستاوردهای ما محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: دریک سال اخیر توانستیم فناوری‌های جدید و انحصاری را بر روی سیستم‌ها به کار ببریم.
منصوری بیان کرد: در حال حاضر در جاهایی که سیمولیشن وجود ندارد، آموزش‌ها بر روی بیماران واقعی انجام می‌شود و این کار برای بیماران بسیار خطرناک است.
وی افزود: سیستم سیمولیشن کمک می‌کند تا این امر به صورت مجازی انجام شود اما فرد تجربه نزدیک به واقعیت داشته باشد و همه چالش‌ها را تجربه کند و آموزش‌های لازم را هم فرا بگیرد.

از شتاب‌دهنده‌ها تا ربات‌ها در ویترین دستاوردهای پژوهشی فارس + فیلم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha