۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۱۵
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84968847
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پذیرایی از جاسوسان در سقطری

۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۱۵
کد خبر: 84968847
پذیرایی از جاسوسان در سقطری

تهران - ایرنا - روزنامه «۲۶ سپتامبر»‌ یمن از سفر یک هیات اطلاعاتی صهیونیستی - انگلیسی به جزیره سقطری این کشور با حمایت امارات متحده عربی خبر داد.

به گزارش ایرنا، این روزنامه یمنی امروز (سه شنبه) نوشت که اسناد فاش شده نشان می‌دهد، امارات ۴۴۰ هزار ریال سعودی برای میزبانی از این هیات شامل چهار افسر اطلاعاتی انگلیس و رژیم صهیونیستی که به تازگی به جزیره سقطری سفر کرده اند، پرداخت کرده است.

این منبع اضافه کرد: این مساله در چارچوب کاری است که دولت اشغالگر امارات برای حمایت از حضور اطلاعاتی انگلیس و رژیم اسرائیل در مجمع الجزایر سقطری به عنوان بخشی از جاه طلبی‌های توسعه طلبانه خود جهت نفوذ در این جزیره استراتژیک انجام می‌دهد.

به نوشته این روزنامه، این اسناد نشان می‌دهد که امارات علاوه بر این به تازگی کمک‌های مالی بالغ بر ۴۶ میلیون ریال سعودی را به شبه‌ نظامیان وابسته به خود در سقطری پرداخت کرده است.

بر این اساس، امارات همچنین ۴۲ میلیون ریال سعودی برای تسهیل نفوذ خود در سقطری و تسلط کامل بر این جزیره راهبردی به «عبدالله بن عیسی العفرار» مزدور خود پرداخت کرده است.

این روزنامه اضافه کرد: تصاویر ماهواره‌ای نشان از اقدام نظامی جدید از سوی امارات است که سقطری را به عنوان بخشی از توطئه‌های ابوظبی برای تصرف این جزیره استراتژیک هدف قرار داده است.

تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده توسط ایکاد (Icad) که از ماهواره Maxar به دست آمده، نشان می‌دهد که به موازات باند قدیمی که ساخت آن در دسامبر ۲۰۲۱ آغاز شده است، امارات شروع به ساخت باند جدیدی برای هواپیما در جزیره «عبدالکوری» یمن کرده است.

این موضوع تقریباً هفت ماه پس از آن صورت می گیرد که تیم تحقیقاتی ایکاد این پایگاه را کشف و برای اولین بار تصاویر ماهواره ای آن را در رسانه‌ها منتشر کرد.

ساخت باند جدید در غرب باند قدیم از ابتدای جولای ۲۰۲۲ با نمایان شدن یک خط خاکی نازک آسفالت شده شروع شد.

با این حال، عکس تحقیقاتی اخیر نشان می‌دهد که ساخت باند پیشرفته در پایان جولای و به طور خاص در ۲۳ جولای ۲۰۲۲ پایان یافته است.

طول باند دو برابر باند قدیمی فرودگاه به طول ۲.۷ کیلومتر است که در صورت تکمیل به پایگاه کمک می‌کند تا هواپیماهای جنگنده پیشرفته و هواپیماهای باری سنگین بتوانند بر آن فرود آیند.

بر اساس اعلام تیم تحقیقاتی ایکاد، امارات احتمالاً دومین باند را برای تسهیل نشست و برخاست همزمان بیش از یک هواپیما یا شاید به این دلیل ساخت که طول باند قدیمی ظرفیتی را که می‌خواهد از آن برای نشست و برخاست هواپیماهای سنگین استفاده کند، جوابگو نیست زیرا هواپیماهای سنگین به باند پروازی طولانی‌تری نیاز دارند.

جزیره عبدالکوری بخشی از مجمع الجزایر سقطری است که امارات با همکاری شورای انتقالی یمن از سال ۲۰۱۸ بدون هماهنگی با دولت مستعفی و فراری «عبدربه منصور هادی» آن را کنترل می‌کند.

سقطری همچنین بخشی از پروژه بزرگ امارات برای کنترل تنگه باب المندب است که یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های تجارت دریایی جهانی به حساب می‌آید.

دو ماه قبل از آن، تیم تحقیقاتی ایکاد (ICAD) ویدیویی منتشر کرد که جزئیات ردیابی مسیر یک هواپیمای باری نظامی اماراتی را نشان می‌داد که در مجمع‌الجزایر سقطری یمن فرود آمده است.

بررسی‌ها نشان داد که هواپیمای باری اماراتی در چارچوب توطئه‌های چند ساله امارات برای سیطره بر مجمع الجزایر راهبردی سقطری در ۲۶ جولای از فرودگاه العین امارات به سمت جزیره سقطری پرواز کرده تا سربازان و تجهیزات نظامی را به این جزیره منتقل کند.

این اتفاق همزمان با گزارش رسانه‌های صهیونیستی است که چند روز پیش فاش کردند، رژیم اسرائیل به تازگی رادارهای نظامی را در امارات، بحرین و همچنین پس از هماهنگی با ابوظبی در مجمع‌الجزایر سقطری یمن مستقر کرده است.

در این پیوند، شبکه ۱۲رژیم صهیونیستی گزارش داد که رژیم اسرائیل رادارهایی را با هدف نظارت بر رفت و آمدهای دریایی در کشورهای عربی از جمله امارات و بحرین و همچنین در جزیره سقطری یمن نصب کرده است که ۳۰ درصد تجارت بین المللی از طریق آن صورت می‌گیرد.

همین کانال چند ماه قبل با توجه به اشغال چند ساله جزیره سقطری یمن توسط امارات، به همکاری بی‌سابقه رژیم اسرائیل با امارات در این جزیره استراتژیک خبر داده بود.

منابع یمنی نیز ماه‌ها پیش از توافق محرمانه جدیدی بین امارات و رژیم اسرائیل در سقطری یمن به عنوان بخشی از نقشه‌های ابوظبی برای کنترل این مجمع الجزایر که دارای موقعیت استراتژیک مهمی است، خبر داده بودند.

پشتر نیز وب سایت اطلاعاتی «اینتلجنس» در اوایل سپتامبر ۲۰۲۱ اعلام کرده بود که هیاتی از دستگاه اطلاعاتی رژیم اسرائیل و امارات وارد جزیره سقطری شده است. در همین حال شبکه‌های بین المللی نیز تصاویر ماهواره‌ای از ساخت فرودگاه امارات و یک باند نظامی در جزیره عبدالکوری را فاش کردند.

چندی قبل نیز وب سایت آمریکایی «ساوث فرونت» (متخصص در زمینه تحقیقات نظامی) فاش کرد که امارات و رژیم صهیونیستی قصد ایجاد پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی در سقطری را دارند.

این وب سایت که متخصص تحقیقات نظامی و استراتژیک است، به نقل از منابع عربی و فرانسوی نوشت: به تازگی هیاتی متشکل از افسران اماراتی و رژیم صهیونیستی از این جزیره بازدید و چند نقطه را با هدف ایجاد امکانات اطلاعاتی بررسی کردند.

در همین حال «عیسی سالم بن یاقوت» از شیوخ بزرگ قبایل جزیره سقطری، امارات و عربستان را به وارد کردن رژیم صهیونیستی به این جزیره متهم کرده است.

۱۹ ژوئن سال گذشته گروه موسوم به شورای انتقالی جنوبِ مورد حمایت امارات که خواستار جدایی جنوب یمن از شمال است، کنترل شهر «حدیبو» مرکز جزیره سقطری را به دست گرفت.

جزایر سُقُطری یا سُقُطرا، مجمع الجزایری متعلق به یمن است که در غرب اقیانوس هند، میان دو قاره آسیا و آفریقا و در دهانه «خلیج عدن» قرار دارد و برای کشتیرانی از موقعیت استراتژیک برخوردار است.

امارات در حال حاضر امکان دسترسی دریایی به جزیره سقطری را کنترل می‌کند و محموله‌های نظامی این کشور می‌توانند بدون مشکل وارد بنادر این جزیره شوند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

پذیرایی از تیم اطلاعاتی «صهیونیستی - انگلیسی» در سقطری یمن

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

آتش بس یمن بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شد اما با این حال به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود.

تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید و مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر پایان یافت. آتش بس مزبور دوباره به خاطر زیاده خواهی‌های ائتلاف متجاوزگر یمن و بر آورده نکردن خواسته‌های مشروع مردم این کشور تمدید نشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha