چشم‌انداز روشن صنعت آب‌وبرق ملایر با نقش‌آفرینی مراکز دانشگاهی و پژوهشی

همدان- ایرنا- دانشگاه و صنعت به عنوان ۲ بخش پویا و محوری جامعه، نیازمند همکاری متقابل و موثر هستند که هم اینک با نقش آفرینی آنها چشم‌انداز روشنی برای صنعت آب و برق شهرستان ملایر ترسیم شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه‌ به معنی ورود علم دانشگاه‌ها در صنایع و استفاده عملی از دانش دانشگاهیان است تا بتوان از علم تولید شده برای حل مشکلات و برآوردن نیازهای صنعت آب و برق بهره برد.

بدون شک پیوستگی دانشگاه و صنعت، دانشگاه‌ها و پژوهشگران قادر خواهند بود با ارتقای همکاری‌ها، به حل مشکلات و چالش‌های پژوهشی، صنعتی و تحقیقاتی کشور کمک و راه را برای پیشرفت سریع و موثر دانشگاه در مسیر نقشه جامع علمی و فناوری کشور هموار کنند.

در این مسیر دانشگاه با تربیت نیروی متخصص برای صنعت آب و برق با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان طبق تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب، روند رشد و پیشرفت این صنعت را شتاب بخشد.

در این راستا روز سه‌شنبه در سفر یک‌ روزه معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق(ساتکاب) و رئیس شرکت ایران ترانسفو، نشست‌های علمی و تخصصی با نخبگان، اندیشمندان و دانشجویان دانشکده فنی و حرفه‌ای خوارزمی و دانشگاه ملی ملایر با موضوع صنعت آب و برق و فرصت‌های اشتغال و پیشرفت در این صنعت برگزار و راهکارها، پیشنهادات، نیازها و چالش‌های مرتبط بررسی شد.

معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساتکاب در این نشست‌های تخصصی با تاکید بر اینکه برق یک صنعت پیشران، زیربنایی و افتخارآفرین است، به دانشجویان امید داد: در این صنعت دغدغه‌ای برای نیروی کار و دانش‌آموختگان وجود ندارد و نیازمند نیروهای متخصص و توانمند هستیم.

چشم‌انداز روشن صنعت آب‌وبرق ملایر با نقش‌آفرینی مراکز دانشگاهی و پژوهشی

"مجتبی اکبری" افزود: با دانشجویان توانمند و متخصص به سمت فضای بومی‌سازی قطعات و خدمات در کشور پیش‌ می‌رویم و از تمامی ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه و کاربردی در صنعت آب و برق حمایت می‌کنیم.

انعقاد تفاهم‌نامه شرکت مادر تخصصی ساتکاب با دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در حوزه صنعت آب و برق خبر خوشی بود که معاون وزیر نیرو از آن به عنوان یک دستاورد مهم در راستای تعامل دوسویه دانشگاه و صنعت و استفاده از نیروی متخصص یاد کرد.

وی اظهار داشت: در قالب این تفاهم‌نامه دانش‌آموختگان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای که بیشتر مهارتی هستند، به شرکت‌های پایین‌دستی فعال در حوزه‌هایی همچون تجهیزات و خدمات انتقال و توزیع، معرفی می‌شوند.

استارت زدن هاب (کانون و مرکز) صنعت برق به ویژه در حوزه ترانس در شهرستان ملایر، تامین یکسری تجهیزات مورد نیاز برای دانشکده فنی و حرفه‌ای خوارزمی و انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه ملی ملایر در سه حوزه محیط زیست، برق و مکانیک و بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت آب و برق، از جمله رهاوردهای سفر یک‌روزه معاون وزیر نیرو به شهرستان ملایر بود که بدون شک می‌تواند چشم‌انداز روشنی را برای این صنعت ترسیم کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان همدان نیز در نشست تخصصی نخبگان و اندیشمندان دانشکده خوارزمی ملایر، به فعالیت هفت دانشکده و آموزشگاه فنی و حرفه‌ای با ۶ هزار دانشجو در استان همدان اشاره کرد و گفت: این مراکز یکی از اصلی‌ترین متولیان آموزش مهارتی و مولفه مهم توسعه در اقتصاد پایدار به شمار می‌رود.

چشم‌انداز روشن صنعت آب‌وبرق ملایر با نقش‌آفرینی مراکز دانشگاهی و پژوهشی

"محمدعلی کاظمی" بیان کرد: برای پایدار شدن اقتصاد نیاز به نیروهای متخصص داریم که خلاء آن در برخی صنایع احساس می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نخبگان این عرصه باید برای آموزش نیروهای متخصص شناسایی شوند، ادامه داد: این امر نیاز به تجهیزات، کارگاه‌های پیشرفته و به‌روزرسانی مداوم دارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان همدان آموزش‌های مهارتی را نیازمند سرمایه‌گذاری دانست و اظهار داشت: بهینه‌سازی مصرف انرژی، مدیریت سبز، تولید ثروت و انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله اهدافی است که در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای دنبال می‌شود.

لزوم اعلام طرح‌های پژوهشی به دانشگاه‌ها

کاظمی خواستار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع بزرگ و بورس دانشجویان در صنعت شد و ادامه داد: در حال حاضر ۱۸۰ دانشکده و آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور فعال است و نیازها و طرح‌های پژوهشی و چالش‌های حوزه صنعت آب و برق به این دانشگاه‌ها اعلام می‌شود.

وی خواستار ارائه تعدادی طرح پژوهشی به دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای این استان شد تا از این طریق بتوان خروجی‌های مناسبی را در حوزه صنعت آب و برق داشته باشیم.

مدیر توزیع برق شهرستان ملایر نیز خواستار ایجاد آزمایشگاه مرجع با محوریت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ملایر شد و اظهار داشت: ایجاد این آزمایشگاه تولیدکنندگان زیادی را وارد این شهرستان می‌کند.

چشم‌انداز روشن صنعت آب‌وبرق ملایر با نقش‌آفرینی مراکز دانشگاهی و پژوهشی

"رضا شیردره" با بیان اینکه سال گذشته نخستین قرارداد حرفه‌ای را در حوزه همکاری صنعت و دانشگاه با دانشگاه ملی ملایر منعقد کردیم افزود: دانشجویان باید از دستاوردهای حوزه ساتکاپ (کالای آب و برق) و خطوط تولید کارخانجات آن در کشور بازدید کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه ملایر و مدیر پژوهشی گروه برق این دانشگاه نیز گفت: امروزه ایجاد اعتماد متقابل بین دانشگاه و صنعت برای انجام پروژه‌های راهبردی مشترک یکی از چالش‌های موجود است.

"عبدالحسین صالح" َبا بیان اینکه هنوز این اعتماد متقابل در کشور شکل نگرفته است، ادامه داد: در دانشگاه ملایر مقدمه این اعتمادسازی فراهم شده است و ما آمادگی داریم تجربیات خود را در اختیار واحدهای صنعتی و تولیدی قرار دهیم.

وی اظهار داشت: طی ماه‌های گذشته با هدف کمک به بخش صنعت این شهرستان و بهبود وضعیت موجود، جلسات راهبردی با شرکت‌های کیان‌کُرد، بافتینه و ذوب‌آهن و مدیریت برق ملایر برگزار کردیم که دستاوردهای خوبی داشت.

ملایر مرکز مهارتی غرب کشور می‌شود

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای خوارزمی ملایر نیز گفت: این نشست تخصصی به مناسبت هفته پژوهش و همزمان با روز «صنعت و جامعه و پژوهش‌های مساله‌محور» و با هدف افزایش توان علمی دانشجویان و انعقاد قرارداد ارتباط صنعت برق با دانشگاه برگزار شد.

"مهدی عارفی" افزود: در این سفر پس از بازدید از توانمندی‌های علمی و تخصصی دانشکده خوارزمی، مقرر شد یکسری تجهیزات که در بازار وجود ندارد، به این دانشکده اهدا و ملایر به هاب مهارتی غرب کشور تبدیل شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر دانشکده فنی و حرفه‌ای پسرانه خوارزمی ملایر در پنج رشته اصلی و ۱۵ رشته زیرشاخه با ۶۰۰ دانشجو در حال فعالیت است که امیدواریم با احداث خوابگاه دانشجویی با اختصاص ۱۸ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور، سال آینده تعداد دانشجویان را به بیش از یک‌هزار نفر برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان ملایر نیز خواستار مشارکت شرکت مادر تخصصی ساتکاب (کالای آب و برق) در اجرای طرح پنل‌های خورشیدی برای تولید برق در زمینی به وسعت ۷۰ هکتار در این شهرستان شد.

چشم‌انداز روشن صنعت آب‌وبرق ملایر با نقش‌آفرینی مراکز دانشگاهی و پژوهشی

"ایمان حاجی‌ئی" اجرای طرح مطالعاتی استفاده از پساب را از دیگر طرح‌های نیازمند مشارکت شرکت ساتکاب دانست و گفت: به دلیل کمبود اعتبارات تنها ۳۵ درصد از شهر ملایر دارای شبکه فاضلاب است و برای توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب ملایر، توسعه شبکه فاضلاب و طرح مطالعاتی پساب فاضلاب نیازمند مشارکت این شرکت هستیم.

به گفته وی، در صدد هستیم از الکترولیز نمک طعام به جای آب ژاول برای گندزدایی آب استفاده کنیم و سرمایه‌گذاری شرکت ساتکاب (کالای آب و برق) نیز در این حوزه می‌تواند کمک کننده باشد.

به گزارش ایرنا؛ راه‌اندازی مرکز آموزش آب و برق در استان همدان در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع، حمایت از طرح هوشمندسازی کنتور آب و برق به همت اساتید دانشگاه و شرکت دانش‌بنیان، استفاده از پایان‌نامه‌ها و مقاله‌های دانشگاهی در حوزه صنعت آب و برق، بازدید دانشجویان از کارخانجات و خطوط تولید شرکت‌ ساتکاب و شرکت‌های پایین‌دستی و ایجاد آزمایشگاه مرجع با ظرفیت دانشگاه از جمله درخواست‌ها و نیازهایی بود که در این نشست‌های تخصصی مطرح شد.

شهرستان ملایر با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر در ۷۵ کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha