به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درمورد طرح اصلاح تبصره(۴)بند(۳)ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی و تخصصی، نمایندگان با ۱۵۸ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه با کلیات این طرح موافقت کردند.
مجتبی ذوالنوری اولین مخالف کلیات طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در رشتههای پزشکی با بیان اینکه طرح مذکور مشکلی را از تأمین پزشک مناطق محروم حل نخواهد کرد، عنوان کرد: یکی از اقداماتی که باید انجام شود این است که افرادی که با سهمیه در دانشگاهها قبول میشوند نباید زیر تعهدات خود بزنند چرا که اگر سهمیه نبود آنها پزشک نمیشدند، باید اقدامات سلبی در نظر گرفته تا افراد استنکاف نکنند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید قانون به نحوی اصلاح شود که هزینه مستنکف بالا برود، تصریح کرد: در کشور ما مناطق محروم از پزشک برخوردار نیستند.
محمد صفائی دلوئی به عنوان موافق کلیات این طرح گفت: ۷۰ درصد پزشکان در حال حاضر در تهران و ۱۰ کلانشهر در حال طبابت بوده و عملا قانون حضور ۳۰ درصدی پزشکان در مناطق محروم اجرایی نمیشود.
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی یک پزشک تحصیلات خود را به اتمام میرساند عملا ۲۹ ساله میشود و او ۲۱ سال تعهد خدمت دارد و این مسئله با افزایش پذیرش دانشجو منافات دارد و مسئله کمبود پزشک در مناطق محروم را حل نخواهد کرد.
وی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر ما پزشکان را عمدتا برای کلانشهرها تربیت میکنیم و یا حتی بدتر از آن پزشکان راهی خارج از کشور میشوند.
ملک فاضلی به عنوان مخالف کلیات طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در رشتههای پزشکی گفت: آنچه در مورد مناطق محروم اهمیت دارد ماندگاری پزشک در آن منطقه است و انتظار داشتیم این طرح به گونهای اصلاح می شد که ماندگاری پزشک را بالا میبرد اما عملا با این طرح پزشک فقط ۴ سال در مناطق محروم میماند.
نماینده مردم سراوان ، سیب، سوران و مهرستان در مجلس با بیان اینکه این طرح حتما باید در کمیسیون بهداشت مورد کار کارشناسی قرار گیرد، افزود: انتظار داریم ماندگاری پزشک در مناطق محروم حداقل به ۷ سال برسد.
حبیب اله دهمرده در موافقت با کلیات طرح مذکور با بیان اینکه مخالفان این طرح عمدتا موافق بودند و فقط نظرات جزئی نسبت به اصلاح طرح داشتند، گفت: من در ۳ استان که استاندار بودم و مسائلی را که برای پزشکان طرح تعهد خدمت ایجاد میشد را از نزدیک مشاهده کردم به همین دلیل در دانشگاه سیستان و بلوچستان امکاناتی برای پزشکان در نظر گرفتم که در حال حاضر هر کس به این دانشگاه میآید از آن منطقه خارج نمیشود.
سیدجلیل میرمحمدی میبدی به عنوان دیگر مخالف کلیات طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در رشتههای پزشکی ضمن تشکر از طراحان طرح عنوان کرد: قطعا باید برای ماندگاری متخصصان و پزشکان عمومی در مناطق محروم تدبیر داشت اما طرحی که تدوین شده تمام نیازهای مناطق محروم را تأمین نمی کند به این دلیل که اگر ضریب منطقهای برای پزشکان اعمال شود میزان خدمت پزشکان طرح تعهد خدمت کمتر از میزان خدمت پزشکان آزاد می شود.
نماینده مردم تفت و میبد در مجلس ادامه داد: برای تأمین پزشک در مناطق محروم باید اقدام به بومیگزینی کرد که وزارت بهداشت اخیرا ۵۰۰ نفر از دستیاران را علاوه بر ظرفیت خود برای مناطق محروم جذب کرده، همچنین باید معافیتهای مالیاتی و امتیازات ویژه برای پزشکان در نظر گرفت تا ماندگاری آنها در مناطق محروم بیشتر شود.
سیدسلمان ذاکر به عنوان موافق کلیات طرح مذکور ضمن تأکید بر ضرورت اصلاح طرح پذیرش پزشک دارای تعهد خدمت عنوان کرد: در حالی پزشک باید بیش از ۲۰ سال در مناطق محروم خدمت کند که این مدت برای قضات ۵ سال است و ضرورت دارد زمان را اصلاح کرد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: اگر امتیازات خوبی برای پزشکان طرح تعهد خدت در نظر گرفته شود، قطعا اقبال از این طرح بیشتر خواهد شد.
لازم به ذکر است پیش از ورود به جزئیات این طرح «ماده (۱)، بند (الف) ماده (۲) و تبصره (۱۰) ماده (۴) ، با ۱۸۷ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ حاضر در جلسه به کمیسیون تخصصی ارجاع شد.
در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درمورد طرح اصلاح تبصره(۴)بند(۳)ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مواد یک تا ۳ طرح مذکور را بررسی کردند.
براین اساس ماده یک برای اصلاح و بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارسال شد و بند الف ماده ۲ نیز به همین صورت و به کمیسیون آموزش و تحقیقات فرستاده شد و بند ۳ به شرح زیر تصویب شد.
ماده ۲ - تبصره (۲) بند (۳) ماده واحده قانون، به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره ۲ - موارد زیر در مورد مشمولان این قانون تا قبل از اتمام تعهدات ممنوع می باشد.
ب - تحویل مدرک تحصیلی و ریزنمرات، صدور تاییدیه تحصیلی و گواهینامه علمی
ماده ۳ - متن زیر به تبصره (۴) بند (۳) ماده واحده قانون، الحاق می شود:
دانش آموختگان مقاطع پزشکی عمومی، دندانپزشکی عمومی و داروسازی عمومی پذیرفته شده سهمیه این قانون که حائز شرایط آیین نامه های استعدادهای درخشان مصوب وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی می باشند، صرفا در همان سال فارغ التحصیلی مجازند در آزمون های دستیاری تخصصی در رشته مورد نیاز دانشگاه دانشکده علوم پزشکی محل تعهد شرکت نمایند و در صورت قبولی مجموع تعهدات دو مقطع را پس از فارغ التحصیلی در محل تعهد سپری نمایند.
نظر شما