زون بندی میانکاله برای اکوتوریسم در دستور کار قرار گرفت

ساری - ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت : زون بندی میانکاله برای اکوتوریسم در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن اکبری روز چهارشنبه در آیین افتتاح نخستین خانه محیط زیست مازندران در بهشهر در ارتباط با اجرای طرح های گردشگری در حوزه میانکاله افزود: زون بندی میانکاله تا هفته آینده با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در تهران نهایی خواهد شد و در زمینه مسئله اکوتوریسم نیز جلسه ای در تهران برگزار خواهد شد تا نسبت به آن تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: گردشگری و طبیعت گردی درحوزه میانکاله اگر با روش درست و با رعایت اصولی انجام شود ،علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی، می تواند در حفاظت از عرصه های زیستی محیطی نیز موثر واقع شود.

تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران دارای ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی است که از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است. این منطقه به دلیل داشتن پهنه آبی مناسب با ذخایر غذایی غنی و آبزیان همه ساله پذیرای بیش از ۳۰ تا ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر زمستان گذران و بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی آبزی و کنارآبزی است.
این تالاب با داشتن پناهگاه حیات وحش به مساحت حدود ۲۸ هزار هکتار و تنوع گیاهی از جمله درختان سازیل و انار وحشی که تغذیه برخی پرندگان را تشکیل می‌دهد توانست بیش از ۵۰۰ گونه جانوری را در خود جای دهد و به نوعی بهشت پرندگان استان نام بگیرد و با این تنوع زیستی به عنوان یکی از ذخیره گاه‌های زیست کره جهان از سوی سازمان‌های جهانی حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.

حفظ و نگهداری از مواهب طبیعی و خدادادی ملی کوتاهی و مورد غفلت قرار گرفت

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت : در حفظ و نگهداری از مواهب طبیعی و خدادادی به عنوان سرمایه های ارزشمند ملی کوتاهی و مورد غفلت قرار گرفت.

اکبری با بیان اینکه کشورمان به لحاظ تنوع زیستی محیطی از مواهب خدادادی منحصر به فردی برخوردار است،گفت: متنوع ترین طبیعت و زیست بوم در ایران قرار دارد و همین امر نیز وجه تمایز کشورمان با دیگر کشورهای منطقه و حتی جهان است ،اما با این همه داشته های عظیم، نتوانسته ایم از آنها به خوبی محافظت کنیم.

وی با بیان اینکه کارنامه ما در نیم قرن گذشته در حفاظت از عرصه های زیست محیطی درخشان نیست، اظهار داشت: تدوام این وضعیت باعث شده تا در سه استان شمالی کشور رودخانه ای که کارکرد طبیعی خود را داشته باشد ،وجود نداشته باشد و بیشتر این رودخانه ها دچار آلودگی هستند وحیات آبزیان را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان این که به علت غفلت و کوتاهی های صورت گرفته بخش عمده جنگل های هیرکانی آسیب جدی دیده است و از تالاب های کشورمان نیز چیزی باقی نمانده است و بیشتر آنها نیز خشک شده اند، گفت: کشورمان تنوع زیستی فراوانی دارد و به علت کوتاهی های صورت گرفته از جمعیت چندین میلیون راسی گونه های جانوری شاخص مانند کل و بز، گوزن، شوکا و میش، اکنون بهصورت محسوسی کاهش یافته است که این یک زنگ خطر جدی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بیشتر رودخانه از نظر آلودگی در مرحله بحرانی هستند و جنگل ها نیز تخریب شده اند که نتیجه آن ورود گرد و غبار و آلودگی شهرها است ،ضمن این که فاضلاب و بحران پسماند نیز وضعیت بحرانی در کشور ایجاد کرده است.

اکبری، عمده بحران‌های ایجاد شده در حوزه محیط زیست در دنیا و از جمله در ایران را ریشه اخلاقی دانست و افزود: نتوانستیم اخلاق و وجدان محیط زیست را در جامعه نهادینه کنیم و تنها با استفاده از ظرفیت چند دستگاه خواستیم محط زیست را حفظ کنیم.

وی افتتاح خانه محیط زیست در بهشهر را گامی مهم در ترویج و نهادینه کردن اخلاق و وجدان محیط زیست در جامعه دانست و ابراز امیدواری کرد با مشارکت دیگر دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی در حفظ و حراست از عرصه های زیستی محیطی شمال از جمله در مازندران گام ها موثری صورت گیرد.

وی ادامه داد: لازمه دستیابی به این هدف مهم حضور فعال و دلسوزانه دوستدران طبیعیت و محیط زیست است و مشارکت همه دستگاه‌ها در خانه محیط زیست نیز موید این مطلب است که حفظ محیط زیست اکنون به یک دغدغه تبدیل شده است و اگر رفتار خود را تغییر ندهیم و با طبیعت نیز نامهربانانه رفتار کنیم، آینده درخشانی در انتظار ما نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha