سلاجقه بر ضرورت اطلاع رسانی درست و به‌هنگام برای جلب اعتماد عمومی تاکید کرد

تهران - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت اطلاع رسانی درست، شفاف و به هنگام از خدمات دولت برای جلب اعتماد عمومی، همراه کردن مردم با اهداف و سیاست های کلان کشور و ارتقای سرمایه اجتماعی تاکید کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در هجدهمین سمپوزیوم روابط عمومی ایران که در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، اطلاعات و ارتباطات در دوران معاصر را از مهمترین معیارهای توسعه و پیشرفت جوامع عنوان و اظهار داشت: نفوذ و تأثیرگذاری ارتباطات و رسانه ها تا جایی است که به باور بسیاری از صاحبنظران، اولویت ذهنی و رفتاری انسانها را تعیین کرده و در اغنای افکار عمومی جامعه و جهت دهی به دیدگاه ها و نگرش های مردم بسیار مؤثر است.

وی افزود: احساس مثبت و مطلوب مردم نسبت به خدمات رسانی دولت، قضاوت ها و برداشت ها نسبت به عملکرد دستگاه های اجرایی را به سمت مثبت و منصفانه پیش می برد و با پرکردن خلاء های ارتباطی، فضای تخریب، سیاه نمایی و شایعه پراکنی علیه نظام اسلامی و دولت را نیز تنگ تر می کند.

سلاجقه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به ضرورت جهاد تبیین، اظهارداشت: بدون تردید مسئله «تبیین» که به عنوان یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری از جوانان و دانشجویان مطرح شده است، یکی از توقعات به حق از دستگاه های مختلف تبلیغاتی و رسانه ای کشور برای روشنگری و زدودن ابهامات و شبهات در جامعه است که با شدت و ضعف در حال انجام است، اما آنچنان که باید و شاید محقق نشده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: در دهه های گذشته یکی از مهمترین عرصه های شبهه افکنی و سیاه نمایی دشمنان در رابطه با خدمات و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ادوار گوناگون بوده است، نقشه ای که هدف اصلی آن القای ترس، ناامیدی و یأس در میان مردم و حتی مسؤولان است و مسلما فائق آمدن بر این توطئه شیطانی جهت نیل به اهداف متعالی نظام اسلامی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

به گفته وی، ضعف در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از خدمات گسترده و پیشرفت های چشمگیری که در عرصه های گوناگون به دست آمده است، در این شرایط که کشورمان تحت شدیدترین هجمه های تبلیغاتی و رسانه ای دشمنان قرار گرفته، می تواند بسیار مخرب و خطرناک باشد.

سلاجقه تاکید کرد: روابط عمومی ها که مهمترین و اصلی ترین وظیفه و نقش را در اطلاع رسانی درست، شفاف و به هنگام از خدمات دولت برعهده دارند، باید برای مقابله با توطئه ها و دسیسه های دشمنان و تلاش گسترده آنها برای ضربه زدن به اعتماد عمومی مردم که مهمترین سرمایه نظام اسلامی است، با همه توان به میدان آمده و برای روشنگری و رفع اتهامات و شبهات مجاهدت کنند.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: بدون تردید با تبیین درست خدمات و اقدامات ارزشمند دولت برای مردم و رفع خلاءهای ارتباطی میان مردم و مسؤولان توسط روابط عمومی ها، مردم نسبت به خدمتگذاری دولت و عملکرد دستگاه های اجرایی احساس مثبت و مطلوب تری داشته و با قضاوت ها و برداشت های درست از این مسأله حساس و حیاتی، فضای تخریب، سیاه نمایی و شایعه پراکنی علیه نظام اسلامی و دولت نیز تنگ تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه مساله مهم دیگر در کلام مقام معظم رهبری، اشاره ایشان به اهمیت فضای مجازی و لزوم بهره برداری درست از این فضا در جهاد تبیین است، گفت: از این رو روابط عمومی ها برای توفیق در میدان عمل به مأموریت های انقلابی خود، باید خود را مجهز به ابزار علم و عقلانیت و معرفت کرده و مبانی فکری و استدلالی خود را با دستیابی به مبانی معارف ناب انقلابی و اسلامی ارتقاء ببخشند و برای بهبود و تعالی سواد رسانه ای مخاطبان خود نیز برنامه ریزی و تلاش جدی داشته باشند تا تعامل دوسویه مدنظر را فراهم بیاورند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاکید رییس جمهوری در همایش جهاد تبیین مبنی بر لزوم تهیه پیوست اطلاع رسانی برای تصمیم های دولت، تصریح کرد: یک طرح و پروژه اعم از عمرانی و خدماتی که برای دستگاه های اجرایی تعریف می شود، برای اثرگذاری هرچه بهتر در جامعه و فراهم آوردن مشروعیت و مقبولیت در عرصه افکار عمومی و همچنین اطلاع رسانی به مردم در رابطه با خدمات دستگاه های اجرایی، با هر ابعادی که باشد نیازمند یک فرآیند اطلاع‌رسانی برای مخاطبان خود است.

وی افزود: پیوست اطلاع‌رسانی می تواند مجموعه ای از اقدامات رسانه‌ای، تبلیغی، انتشاراتی و پژوهشی باشد که باید با برنامه ریزی آگاهانه و سنجیده و تدوین شرح عملیات مناسب، برای تمامی طرح ها و پروژه ها تعریف شده و برای معرفی ابعاد و زوایای گوناگون آنها، با استفاده از همه امکانات و ظرفیت های رسانه ای و هنری به مرحله اجرا برسد.

سلاجقه در ادامه متذکر شد: روابط عمومی های دستگاه های اجرایی سال های متمادی است که از دو ضعف عمده در بدنه و ساختار خود رنج می برند؛ اول اینکه برخی سازمان ها و دستگاه های اجرایی از وجود نیروهای متخصص، آموزش دیده و باانگیزه در حوزه روابط عمومی بی بهره اند. دوم اینکه منابع مالی و اعتبارات اختصاص یافته به روابط عمومی ها اعم از اعتبارات ملی و استانی بسیار اندک و حداقلی است.

معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: این دو معضل جدی سبب شده است تا فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در جامعه از سوی روابط عمومی ها، در خوشبینانه ترین حالت به تبیین شمای کلی از تکالیف و رسالت های سازمانی خلاصه شود، بدون تردید بسیاری از این هزینه‌کردها نیز در راستای یک برنامه جامع و تاثیرگذار نبوده و کمتر توجهی به بیان ویژگی ها و مزایای طرح ها و پروژه های گوناگون عمرانی و خدماتی دستگاه ها می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: روابط عمومی های دستگاه های اجرایی به لحاظ تنوع و گستردگی در وظایف و مخاطبان و نیازمندی های علمی، آموزشی و تجهیزاتی و سروکار داشتن با افکار عمومی، برای تأثیرگذاری هرچه بهتر در فضای فکری و فرهنگی جامعه و جلب مشارکت و اعتماد مردم، باید از حمایت حداکثری مدیران ارشد برخوردار بوده و به لحاظ منابع مالی و نیروی انسانی کاملا تأمین شده باشند.

در پایان این سمپوزیوم معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با روسای روابط عمومی و امور رسانه ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی دیدار و رهنمودهایی در خصوص تحقق دستورات رئیس جمهوری در همایش ملی جهاد تبیین و اطلاع رسانی هنرمندانه که در ۲۶ آبانماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور روسای مراکز روابط عمومی دستگاه های اجرایی برگزار شده بود بیان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha