۲۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۵۹
کد خبرنگار: 1004
کد خبر: 84971022
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رتبه دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در یک شاخص مهم جهانی ارتقا یافت

تربت‌حیدریه - ایرنا - معاون آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: این دانشگاه طی سالهای اخیر در شاخص جهانی H-Index رشد چشمگیری داشته و رتبه اش از سال  ۲۰۱۸ میلادی تاکنون از ۱۲ به ۴۰ ارتقا یافته است.

دکتر محمدرضا رضایی‌منش امروز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: H-Index نموداری بین‌المللی برای ارزیابی علمی پژوهشگران است که میزان تأثیرگذاری در پیشبرد علم را برای آنها نشان می‌دهد و تلاش های صورت گرفته محققان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه به ویژه طی یک سال گذشته حاکی از شتاب گرفتن روند رشد آن است.

وی با بیان این که این شاخص به عنوان بهترین معیار موجود در ارزیابی علمی افراد در سراسر جهان به کار برده می‌شود ادامه داد: علامت مزبور به منظور ارتقای سایر نمودارهای اندازه‌گیری علم مانند تعداد کل مقالات و تعداد کل استنادات طراحی شده است تا محققان تأثیرگذار را از آنهایی که تنها تعداد زیادی مقاله منتشر می‌کنند متمایز کند.

معاون آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: بر این اساس برونداد پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه در حیطه مقالات از پارسال تاکنون تقریبا هم تراز ملی بوده و در شاخص "نسبت مقاله‌های چاپ شده به تعداد اعضای هیات علمی" در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی همجوار یعنی کلان منطقه ۹ کشور (شمال‌شرق) در جایگاه دوم قرار گرفت که بسیار ارزشمند است.

رضایی منش افزود: از هفته پژوهش پارسال تاکنون نیز شاهد افزایش ۶ برابری چاپ کتاب با لوگوی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه بودیم که انتظار می‌رود با توجه به تشکیل شورای انتشارات در سال‌ جاری، این روند رو به رشد در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

وی اضافه کرد: امسال همچنین کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه، هشت طرح مصوب و هفت مقاله ارایه کرد که نشان دهنده فعالیت مستمر و برجسته این کمیته در سطح دانشگاه‌های همجوار است.

معاون آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: از دیگر افتخارات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه می‌توان به انتخاب حسین بختیاری به عنوان پژوهشگر برجسته کشوری از سوی کمیته کشوری تحقیقات دانشجویی اشاره کرد.

رضایی منش با یادآوری فعالیت های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه افزود تعداد شوراهای برگزار شده در سطح دانشگاه اعم از شورای پژوهشی، کمیته اخلاق و بودجه ۳۱ مورد بود به عبارت دیگر هر ماه چهار جلسه برگزار شد که نشان دهنده فعالیت مستمر کار تحقیق و پژوهش است.

وی پژوهش را از ارکان مهم توسعۀ حوزۀ سلامت عنوان کرد و ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه به تبعیت از وزارت بهداشت،درمان و علوم پزشکی ، نگاه به پژوهش یک نگاه عملیاتی با اولویت بالاست.

اچ ایندکس (به انگلیسی: h-index) شاخصی عددی است که می‌کوشد بهره‌وری و تأثیرگذاری علمی دانشمندان را به صورت کمی نمایش دهد. این شاخص با در نظر گرفتن تعداد مقالات پر استناد افراد و تعداد دفعات استناد شدن آن مقالات توسط دیگران محاسبه می‌شود. از این شاخص می‌توان برای تأثیرگذاری علمی گروهی از دانشمندان نیز بهره برد، مثلاً ایندکس اچ برای محاسبه تأثیرگذاری علمی دانشگاه‌ها و دانشمندان یک کشور نیز قابل استفاده است. اچ ایندکس در سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۵ میلادی) توسط فیزیکدانی به نام Jorge E. Hirsch پیشنهاد شد و از این رو گاهی با نام‌های هیرش ایندکس یا مقدار هیرش شناخته شده‌ است.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه دارای ۷۶ عضو هیات علمی و هزار و ۲۱ دانشجو با ترکیب ۵۶ درصدی زنان است که در ۱۳ رشته مامایی، اتاق عمل، هوشبری، پرستاری، فناوری اطلاعات سلامت، علوم‌آزمایشگاهی، بهداشت محیط، بهداشت عمومی، فوریت پزشکی و تکنسین سلامت دهان و دندان تحصیل می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha