طرح اتصال خط لوله نفت گاز به ۹ نیروگاه کشور در دستور کار قرار گرفت

ساری- ایرنا- مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: طرح اجرایی اتصال خط لوله نفت به عنوان سوخت دوم بعد از گاز برای ۹ نیروگاه کشور تهیه شده است که با تخصیص ۵۹۰ میلیارد تومان اعتباراین طرح ها در کمترین زمان ممکن عملیاتی می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ارسلان رحیمی روز پنجشنبه در آیین افتتاح طرح اتصال خط لوله تلمبه خانه نکا به نیروگاه شهید سلیمی افزود: اهمیت اجرای این طرح در منطقه شمال بسیار مهم و ضروری بوده است، چراکه در منطقه شمال از طریق ۲ خط ۱۲ و ۱۶ اینچ انتقال فرآورده های نفتی انجام می شود که بیشترین آن نفت گاز است.

وی با توضیح این که پارسال سه میلیارد لیتر انواع فرآورده سوخت از خطوط لوله نفت منطقه شمال جابجا شده است که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر آن نفتگاز بوده است ، ادامه داد: درهشت ماه امسال ۷۳۷مییلون لیتر نفتگاز در منطقه شمال انتقال یافت که نیروگاه نکا بیشترین مصرف کننده این سوخت بوده است.

رحیمی تصریح کرد: با عملیاتی شدن طرح اتصال خط لوله نفت به ۹ نیروگاه باقی مانده کشور صرفه جویی و امنیت قابل توجهی در بخش های مختلف کشور به وجود می آید، گفت: با حذف نفتکش ها علاوه کاهش محسوس خطرات جاده ای، سوخت مصرفی نفتکش ها نیز به صفر می رسد.

وی ادامه داد: نمونه مزیت های عملیاتی شدن طرح اتصال خط لوله نفت به نیروگاه نکا است ،یعنی از امروز تردد و مصرف سوخت روزانه ۳۵ نفتکش برای انتقال نفت گاز از انبار ساری به نیروگاه نکا به صفر رسیده است.

وی با بیان اینکه ۱۴ هزار کیلومتر در کل کشور خط لوله وظیفه انتقال نفت و فرآورده را از مبادی تولید به عهده دارند، اظهار داشت: سال گذشته ۱۲۸ میلیارد لیتر انتقال نفت و فرآورده صورت گرفته که برای این حجم از محموله باید چهار میلیون و 300 هزار نفتکش ۳۰ هزار لیتری تردد می کرد.

وی هزینه انتقال فرآورده نفتی با خط لوله را لیتری ۳۵ ریال و یک پنجم نفتکش عنوان کرد و افزود: انتقال با خط لوله بدون خطرات جاده ای و آلودگی محیط زیست است.

مصرف ۱۰۴ میلیون لیتر بنزین در روز طی آذرماه امسال عادی نبوده است

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نسبت به مصرف انواع فرآورده های نفتی به خصوص نفت گاز و بنزین ابراز تاسف کرد و گفت: شرایط به گونه ای است که اگر تک تک افراد نسبت به صرفه جویی و مراقبت از انرژی کشور احساس مسوولیت و تلاش نکنند ،فردا دیر است ، مصرف ۱۰۴ میلیون لیتر بنزین طی روزهای آذرماه امسال اصلا عادی نیست .

رحیمی با توضیح این که مصرف نفت گاز در کشور نیز بسیار بالا رفته است، ادامه داد: اکنون میزان تولید نفت گاز به مقدار سوختی که نیروگاه ها مصرف می کنند ، اعدادش بحرانی و حالت عادی نیست ،باید چاره ای اندیشه شود.

وی گفت: مصرف بی رویه بخشی ازمسایل است ، بحث دیگر قاچاق سوخت است ،اگر اقدامات جدی در جلوگیری از قاچاق سوخت صورت نگیرد به بحران خواهیم رسید ، ما باید همکاری همه جانبه فردی و اجتماعی در مصرف و مراقبت از انرژی کشور داشته باشیم ،سوختی که امروز مصرف می شود از آن آیندگان است ، ما حق نداریم به هر میزان که دوست داریم ، مصرف کنیم.

طرح اتصال خط لوله نفت و گاز به ۹ نیروگاه کشور در دستور کار قرار گرفت

شناسایی ۵۱مورد تعرض به خط لوله نفت در سال جاری

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان این که خرابکاری خط به معنای امنیتی بودن آن در خطوط لوله نداشته ایم، گفت: پارکی خط ناشی از بلایای طبیعی شامل رانش ، سیل و زلزله همواره وجود دارد ، اما تعرض به خط با هدف برداشت سوخت طی سالجاری ۵۱ مورد شناسایی شده است.

وی سرقت از خطوط لوله نفت را دغدغه جدی دانست و افزود: البته روزانه با استفاده از امکانات و تجهیزات الکترونیکی خطوط لوله نفت پایش می شود ، اما خطر دستبرد نیز تهدید جدی علیه انرژی کشور است.

رحیمی با بیان این که بیشترین دستبرد به فرآورده ها بخصوص گازوییل صورت می گیرد، گفت: کسانی که انشعاب و برداشت غیر مجاز می کنند، جان خودشان و افراد را به بازی می گیرند نمونه آن جان باختن پنج نفر در سیرجان و بندر عباس است.

وی با توضیح این که با استفاده از تکنولوژی روز دنیا کنترل عملیاتی نشتی ها و برداشت غیر مجاز در کمترین زمان ممکن کشف می شود، گفت: بیشتر اتفاقات با پیک رانی هوشمند جلوگیری می شود.

همه موظف به حفظ حریم خطوط لوله هستیم

وی با بیان این که خط لوله نفت و گاز دارای حریم قانونی و استاندارد است که عدم رعایت همجواران و همسایگان و بعضی از مسوولان شهری از دغدغه های جدی است، گفت: خطوط لوله نفت خطرات بالقوه ای دارد که باید دوستانه با آن برخورد شود ، حریم خطوط لوله نفت و گاز باید رعایت شود.

طرح های در دست اجرای خطوط لوله نفت کشور

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اشاره به اینکه پروژه احداث خط لوله گوره به جاسک پروژه ملی بوده و انجام شده است افزود: این پروژه باید در آینده نزدیک تکمیل شود و به بهره برداری کامل برسد.

رحیمی به احداث یک انشعاب ۳۰کیلومتر پروژه تعریف شده تا تامین خوراک پالایشگاه بندرعباس از این طریق انجام شود، گفت: این شرکت بهره برداری خواهد بود.

وی در خصوص اتمام خط لوله بندرعباس به رفسنجان برای انتقال محصولات تولیدی پالایشگاه بندرعباس و ستاره خلیج فارس ادامه داد: این خط امسال به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به احداث خط لوله تابش نیز اشاره کرد و افزود: در این پروژه ۹۴۸ کیلومتر خط لوله ظرف چهار سال احداث خواهد شد.

وی تاکید کرد: در زمینه نگهداری ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله و ۹۲۲ تجهیز دوار شامل توربین، کمپرسور و الکتروپمپ ها مشکل خاصی وجود ندارد و امکان تامین تمام تجهیزات مورد نیاز در کشور وجود دارد با این حال در مواردی که صرفه اقتصادی نیست و به تعداد محدودی تجهیزات نیاز داریم، واردات انجام می شود.

به گفته رحیمی، عمر خطوط لوله نفت خام درکشور ۳۲ سال و فرآورده نفتی ۳۵ سال است و این عمر در دنیا متوسط ۳۰ سال است.نوع نگهداری مهم است و اگر به درستی نگهداری شود بیش از ۶۰ سال عمر می کند.

وی گفت: روزانه ۱۸۶ میلیون لیتر نفت و ۱۷۰ میلیون لیتر فراورده نفتی در کشور با خط لوله منتقل می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha