۳۰ میلیارد تومان به طرح آبخیز تا جالیز قنات بلده فردوس اختصاص می‌یابد

بیرجند - ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای اجرای طرح آبخیز تا جالیز قنات بلده شهرستان فردوس ۳۰ میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال جاری اختصاص می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،سید رضا ساداتی‌نژاد روز پنجشنبه در سفر به شهرستان فردوس و افتتاح پروژه مدیریت جامع منابع آب از آبخیز تا جالیز قنات بلده افزود: با توجه به ظرفیت کشاورزی شهرستان فردوس طرح ویژه آبخیز تا جالیز برای مدیریت و بهره‌وری منابع آبی به عنوان طرح پایلوت در حال احداث است.

وی در خصوص باغات انار شهرستان و آفات این محصول گفت: اقدامات اساسی و مورد نیاز انجام خواهیم داد تا دغدغه های کشاورزان کم شود.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص احداث سردخانه نیز اظهار داشت: از سرمایه‌گذار در این زمینه استقبال می‌کنیم و برای ارائه تسهیلات آمادگی داریم.

ساداتی‌نژاد تاکید کرد: همچنین در حوزه صنایع لبنی نیز تسهیلات لازم ارائه می‌شود تا ارزش افزوده تولیدات دامی نصیب مردم شود.

وی افزود: پروژه احداث استخر ذخیره آب قنات بلده با عنوان طرح مدیریت منابع آب از آبخیز تا جالیز در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت : آبخیز تا جالیز طرح حیاتی و پیشرفته‌ای است که با هدف توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، بهره‌مندی از آب‌های روان فصلی، بهره‌مندی از سیستم‌های نوین آبیاری و سایر موارد اجرا شده است.

وی بیان کرد: تلاش داریم تا پایان سال ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای مخزن ذخیره از محل اعتبارات سفر تامین کنیم و بدهی پیمانکار را هم تسویه کنیم تا شاهد بهره‌برداری به موقع پروژه باشیم.

ساداتی‌نژاد افزود: برای بقیه اعتبارات و سامان‌دهی پایین دست قنات برای سال آینده برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: مخزن ذخیره آب قنات بلده با حجم یک میلیون مترمکعب، یکی از بزرگترین مخازن آبی در کشور است و از اعتبارات ویژه در طرح آبخیز تا جالیز برخوردار می‌شود.

مهدی جعفری افزود: تاکنون ۱۰ میلیارد تومان برای بهره‌برداری از این قنات هزینه شده و برای اتمام این قنات و استفاده بهینه از آن ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی بیان کرد: بیش از ۲ هزار هکتار اراضی در پایین دست ۱۳ رشته قنات بلده زیر کشت هستند و با اتمام این پروژه شاهد پیشرفت چشم گیری در حوزه کشاورزی فردوس خواهیم بود.

مشاور طرح مخزن قنات بلده فردوس نیز گفت: خراسان جنوبی به عنوان استان پایلوت طرح آبخیز تا جالیز شروع به کار کرد و این طرح در پایدارسازی و بهینه سازی مصرف آب و همگام سازی طرح با الگوی کشت متناسب با خراسان جنوبی اثرگذار است.

وی کافی نبودن آبیاری را از جمله مشکلات قنوات بلده دانست و افزود: در هنگام اوج مصرف بیش از ۳۱ درصد و در هنگام کاشت زعفران ۱۶ درصد کمبود منابع آبی داریم که با احداث این مخزن برای ۹۰۰ هکتار سطح زیر کشت موجود ۱۰۰ درصد منابع آبی تامین و در سایر حوزه‌ها برای افزایش سطح زیر کشت قادر به تامین آب خواهیم بود.

وی از طراحی چند منظوره این مخزن برای پرورش ماهی و همچنین حوزه گردشگری خبر داد و افزود: امسال حدود یک سوم اعتبارات تامین شده و در حال حاضر به صورت دیون این پروژه ادامه دارد و امیدواریم دولت با تخصیص اعتبار برای این طرح که پایلوت کشوری است ما را همراهی کند.

مدیرعامل قنات بلده نیز برای ادامه پروژه خواستار تزریق اعتبار شد و گفت: اعتبارات این مخزن ذخیره قنات بلده قطره چکانی است و امیدواریم برای بهره‌مندی از این پروژه تزریق اعتبارات سرعت بیشتری داشته باشد و نیز ظرفیت ذخیره‌سازی این استخر هزار مترمکعب است.

بازدید از این طرح با حضور نماینده مردم شهرستان های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، ائمه جمعه، فرماندار و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی انجام شد.

همچنین قنوات بلده شامل ۱۳ رشته قنات دایر و دو رشته قنات خشک به طول ۲۹ هزار و ۸۰۱ متر است و سه هزار نفر بهره‌بردار دارد.

حدود چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه تحت پوشش این قنوات قرار دارد و در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از این اراضی زیر پوشش انار، زعفران و پسته است.

رئیس جمهور به همراه شماری از اعضای هیات دولت در نخستین سفر دور دوم سفرهای استانی دولت صبح پنجشنبه وارد بیرجند شد.

بخش مایع پروژه مدول دوم تصفیه‌خانه شهر بیرجند با اعتبار ارزی معادل ۲۳ میلیون یورو امروز با حضور رئیس‌ جمهور به بهره‌برداری رسید و آیت الله رئیسی از کارخانه کویر تایر نیز بازدید کرد.

دیدار مردمی رئیس جمهور در ورزشگاه آزادی بیرجند از برنامه‌های اولین روز این سفر بود و رئیس جمهور در ادامه این سفر ۲ روزه ضمن سفر به شهرستان نهبندان، در نشست‌های مختلف نیز شرکت می‌کند.

سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی نوزدهم شهریور سال گذشته انجام شد که سومین سفر استانی دولت سیزدهم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha