۲۵ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۵۳
کد خبر: 84971612
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زنده شدن حس نوستالژیک با تماشای مستند «هنرمند واحد۵»

تهران-ایرنا-وحید فرازان منتقد سینما درباره «هنرمند واحد۵» می گوید که با تماشای این مستند پرتره ساخته محمدصالح حجت‌الاسلامی حس نوستالژیک در من زنده شد.

به گزارش ایرنا، فیلم مستند هنرمند واحد۵ به کارگردانی محمدصالح حجت‌الاسلامی و تهیه کنندگی حسین نشاطی که در بخش خارج از مسابقه شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت قرار دارد، نخستین نمایش خود را در اولین روز این رویداد در پردیس سینمایی ملت تجربه کرد. این فیلم روایتی از زندگی هنری و حرفه‌ای زنده یاد حبیب‌الله صادقی هنرمند نقاش کشور است که مرداد امسال درگذشت.

مستند هنرمند واحد ۵ با حضور حدود ۲۰ چهره مطرح هنری، به مرور ابعاد هنری و فعالیت‌های این هنرمند مطرح دهه‌های اخیر پرداخته است.

زنده شدن حس نوستالژیک با تماشای مستند «هنرمند واحد۵»

وحید فرازان منتقد سینما درباره این فیلم که به نوبت (سانس) فوق‌العاده جشنواره هم رسید، نوشت: بد نیست با یک خاطره شخصی از اواسط دهه ۶۰‌ مطلبم را شروع کنم. قبل از حضور در کلاس‌های نمایشنامه‌نویسی حوزه هنری در سال ۱۳۶۴، باید در آزمونی تخصصی شرکت می‌کردیم. تابلوی نقاشی روبروی شرکت‌کنندگان در آزمون بود و باید با توجه به آن تابلو، تصویری نمایشی خلق می‌کردیم. نمی‌دانم اسم آن تابلو چه بود ولی بعدها که پایم به حوزه هنری باز شد؛ دانستم که آن نقاشی که سوژه‌ای دفاع مقدسی داشت، اثر نقاشی به نام حبیب‌الله صادقی بود و هنوز حسی را که از آن تابلو به من منتقل شد، فراموش نمی‌کنم.

این منتقد افزود: با دیدن مستند پرتره هنرمند واحد ۵ ساخته آقای محمدصالح حجت‌الاسلامی گویی همه آن حس‌ نوستالوژیک در من زنده شد. متاسفانه دکتر حبیب‌الله صادقی خیلی زود دار فانی را وداع گفت و ای کاش زنده بود و این مستند پرتره را می‌دید؛ تا ببیند یاران حرفه‌ای او اعم از نقاش، طراح و گرافیست، چطور او را به تماشاگران مستند معرفی می‌کنند. بزرگداشت هنرمندانی که از شور و شوق انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ سر برآورندند، حتی در حد یک مستند پرتره، خیلی کم در فضای مستندسازی ایران اتفاق افتاده یا می‌افتد. گاهی هم وقتی یاد هنرمند مخلصی مثل دکتر صادقی می‌افتیم که دیگر در جمع ما نیست اما کارگردان این اثر تمام سعی خود را کرده تا با با استفاده از متریال‌هایی (مواد اصلی) که در اختیار داشته، صادقی را به خوبی معرفی کند و در این راه موفق هم بوده است.

فرازان می گوید: بخش‌بندی مستند، درست و بجاست و تردید کارگردان در انتخاب عنوان بخش پایانی یا وصیت‌نامه هنرمند تاثیرگذار است. توضیحات اطرافیان دور و نزدیک درباره صادقی و آثار او، نشان دهنده این است که هنرمند در طول حیات هنری خود موفق عمل کرده است. شاگردان فراوانی که صادقی در زمینه نقاشی و طراحی تربیت کرده، بدون شک راه او را ادامه می‌دهند که پای صحبت چند نفر از آن‌ها نیز در همین مستند می‌نشینیم. در مجموع همان‌طور که قبلا هم نوشتم، این مستند پرتره، مستند موفقی در معرفی سوژه خود است، حتی با وجود محدویت زمانی و آرشیوی که کارگردان اثر داشته است.

عوامل فیلم مستند هنرمند واحد۵ را محمدصالح حجت‌الاسلامی به عنوان پژوهشگر و کارگردان، آزاده فضلی، دستیار کارگردان و امیرمهدی اخروی، حمید عزیزآبادی، حسن عابدینی و عباس کشاورز، فیلمبردار هستند. صدابردار این مستند امیرمهدی اخروی است و تدوین آن را سمیرا کاملی به عهده داشته است. حسین نشاطی نیز تهیه کننده این اثر است که در مرکز هنری رسانه‌ای سلوک تهیه شده است.

زنده شدن حس نوستالژیک با تماشای مستند «هنرمند واحد۵»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha