۲۵ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۰۰
کد خبر: 84971661
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دومینوی ریزش کرسی‌های حزب حاکم انگلیس در پارلمان

لندن – ایرنا – دومین شکست نماینده حزب حاکم انگلیس در انتخابات میان‌دوره‌ای حوزه «استرتفورد» و «اورمستون» علاوه بر تائید نظرسنجی‌های صورت گرفته درباره کاهش محبوبیت محافظه‌کاران، بار دیگر زنگ خطر سقوط این حزب در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۴ را به صدا درآورده است.

به گزارش جمعه ایرنا، «اندرو وسترن» از حزب کارگر که ریاست شورای شهر منطقه ترافورد را برعهده دارد موفق شد تا با اختلاف فاحش ۱۰ هزار رای، کرسی این حوزه را که در کلان‌شهر منچستر واقع شده است کسب کند. این دومین پیروزی حزب کارگر انگلیس طی دو هفته اخیر بشمار می رود.

بر اساس آمار منتشر شده «وسترن» ۶۹.۶۵ درصد آراء در حوزه «استرتفورد» و «اورمستون» را کسب کرد که در قیاس با انتخابات عمومی سه سال پیش ۹.۳۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. آمارها حاکیست که ۱۰.۵ درصد رای‌دهندگان در این حوزه از حزب محافظه‌کار به کارگر گرایش پیدا کرده‌اند.

این درحالیست که «املی کارتر-کاندولا» نامزد حزب حاکم محافظه‌کار با کسب ۲ هزار و ۹۲۲ رای معادل ۱۵.۸۶ درصد آراء از ورود به مجلس عوام بازماند.

«اندرو وسترن» پس از پیروزی در انتخابات گفت که موفقیت او نشانه دیگری از پایان ۱۲ سال حاکمیت محافظه کاران بر دولت است. وی افزود: رای مردم استرتفورد و اورمستون محدود به این حوزه انتخابیه نیست و نماینده میلیون‌ها نفر در سراسر کشور است که معتقدند دولت محافظه‌کار در ۱۲ سال گذشته ما را ناامید کرده است. وی تصریح کرد: «دوازده سال شکست دولت محافظه کار، در حال پایان است.»

انتخابات میان‌دوره‌ای حوزه «استرتفورد» و «اورمستون» پس از آن آغاز شد که کیت گرین، از اعضای ارشد حزب کارگر در ماه نوامبر نوامبر گذشته استعفا داد و معاون شهردار منچستر بزرگ شد. در انتخابات اخیر ۹ نامزد برای جانشینی او رقابت کردند.

کارشناسان معتقدند که این انتخابات دومین آزمون برای اعتبارسنجی ریشی سوناک در صندوق‌های رای، از زمانی است که او نخست وزیر شده است. طبق تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار با اختلاف زیادی پایین‌تر از حزب کارگر است. یافته‌های موسسه یوگو نشان می‌دهد ۴۸ درصد مردم حامی حزب کارگر و ۲۵ درصد از حزب ریشی سوناک طرفداری می‌کنند.

کاهش محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار از اواخر دوران نخست وزیری بوریس جانسون کلید خورد و بعد از افشای تخلفات نامبرده در دوران قرنطینه عمومی و برنامه ریاضت اقتصادی دولت سقوط کرد. سپس برنامه اقتصادی جنجالی دولت لیز تراس که باعث آشفتگی مالی جدی در انگلیس شد، اوضاع را تشدید کرد و به رغم وعده‌های دولت ریشی سوناک، محبوبیت حزب حاکم پیشرفتی نکرده است.

این درحالیست که اوضاع اقتصادی انگلیس در بدترین وضع نیم قرن گذشته قرار دارد و سوناک با اعتراف به مشکلات عمیق اقتصادی عنوان کرده است که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد. کشور به گفته رئیس بانک مرکزی وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده و وزیر دارایی از طوفان اقتصادی خبر داده است.

وضع موجود باعث بروز نارضایتی‌های گسترده‌ شده و بسیاری از بخش‌های عمومی در مقاطع مختلف دست به اعتصاب زده‌اند. بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محافظه‌کاران شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات سراسری سال ۲۰۲۴ ندارند و بسیاری از کرسی‌های پارلمان را از دست خواهند داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha