۲۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۶
کد خبرنگار: 1178
کد خبر: 84971970
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دنیایی متفاوت زیر پوست عربستان

۲۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۶
کد خبر: 84971970
دنیایی متفاوت زیر پوست عربستان

تهران - ایرنا- ولیعهد سعودی از زمان به قدرت رسیدن تلاش کرده تا به شیوه های مختلف تصویری متفاوت از عربستان به جهان مخابره و خود را پرچمدار اصلاحات، مدرنیزاسیون و حقوق بشر معرفی کند اما واقعیت پشت پرده از رژیمی سرکوبگر حکایت دارد که مخالفان و فعالان سیاسی و عقیدتی را به بند کشیده و شکنجه و قتل عام می کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، گزارش ها و مستندات حکایت از گسترش بازداشت ها، احکام صادره علیه فعالان سعودی، آزار و شکنجه زندانیان و محدودیت های مدنی در عربستان دارد؛ موضوعی که آل سعود بدون توجه به آن، در تلاش برای مخفی نگه داشتن چهره واقعی خود است.

دکتر «مضاوی الرشید» از مخالفان سرشناس عربستانی در سومین کنفرانس سالانه سازمان عربستانی - اروپایی حقوق بشر با اشاره به تلاش های آل سعود برای حفظ قدرت و تغییر وجهه خود در غرب بویژه پس از ترور «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد عربستانی، به تبیین چهره واقعی مقامات عربستان پرداخت.

دنیایی متفاوت زیر پوست عربستان

به نوشته پایگاه خبری العهد، الرشید گفت: محمد بن سلمان (ولیعهد سعودی) تلاش می کند، وجهه فرهنگی عربستان را تغییر دهد، مروری بر مطالبی که محققان مراکز غربی درباره عربستان اخیرا ارائه داده اند، گویای این واقعیت است که زمانی که این افراد برای تحقیقات و مطالعات به عربستان می آیند، به سوی مصاحبه با افراد خاص از میان مقامات هدایت می شوند، از این رو پس از بازگشت از این کشور، گزارش های خود را به نحوی ارائه می دهند که خلاف افراط گرایی و تروریسم موجود در عربستان است.

به گفته الرشید، از آنجا که گاهی مقالات و کتاب‌ها با حمایت های مالی دولت سعودی منتشر می شود، گفتمان دانشگاهی نیز به طور مستقیم تحت تاثیر این نوع حمایت ها قرار می گیرد.

وی اظهار داشت که در دانشگاه محل تحصیلش، تالاری به نام «بن زاید» وجود دارد که وقتی در آن مباحثی بخصوص در حوزه دموکراسی مطرح می شود، دستمایه شوخی قرار می گیرد. در دانشگاه ها از بودجه دولتی استفاده می شود تا وجهه واقعی تامین کنندگان آن تغییر کند، هرچند این مراکز به مخاطبان خود اطمینان می‌دهند که با وجود برخورداری از کمک‌های مالی عربستان سعودی، آنها تعهد خود را به بی طرفی در کارهای تحقیقاتی حفظ کنند، اما واقعیت این است که کمک مالی بر مواضع دانشگاهیان تاثیرگذار است.

الرشید معتقد است عربستان همچنین در تلاش است تا از چهره های دانشگاهی فعال در فضای مجازی بهره برداری کند، همانگونه که این رویکرد را در ارتباط با فعالان فضای مجازی حوزه گردشگری دارد.

به گفته الرشید، رژیم سعودی می‌خواهد با تکیه بر قدرت نرم، در جامعه مدنی غرب نفوذ کرده و افکار عمومی بین‌المللی را فریب دهد، زیرا بسیاری در غرب در سال‌های اخیر مخالف سیاست های این کشور شده اند با این وجود، بن سلمان می خواهد به دنیا بگوید که با ادامه قدرت در عربستان، می توان انتظار آینده بهتری را داشت.

الرشید تأکید کرد که با این وجود نباید امید خود را نسبت به تأثیر فعالان حقوق بشری بر آگاهی بخشی افکار عمومی و مقابله با فریبکاری رژیم سعودی که با تکیه بر مطبوعات، دانشگاه ها و فعالان فضای مجازی برای پوشاندن نقض حقوق بشر و اعدام مخالفان در این کشور صورت می گیرد، از دست دهیم.

دنیایی متفاوت زیر پوست عربستان

«نضال المرزوقی» برادر «مهدیه مرزوقی» پرستار تونسی نیز - که به خاطر یک توییت که به مذاق سردمداران عربستان خوش نیامد، به ۱۵ سال زندان محکوم شد- در سخنان خود در سومین کنفرانس سالانه سازمان عربستانی - اروپایی حقوق بشر درباره روند پرونده خواهر خود گفت که وی در سال ۲۰۱۷ بازداشت و با حکم غیرمنطقی و ناعادلانه به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

نضال تاکید کرد که اگر تلاش‌ سازمان‌ها و مدافعان حقوق بشری برای علنی شدن موضوع نبود، هیچ کسی از مسئولان دولت تونس در خصوص این پرونده مداخله نمی کرد.

«میثم التمار» یک پاکستانی و زندانی سابق عربستان سعودی نیز به بیان تجربیات خود در زمان بازداشت در عربستان پرداخت و با اشاره به پرونده «سعود الفرج» از فعالان عربستانی که در زمان بازداشت با او در یک سلول بوده، توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت که بارها شاهد شکنجه، محرومیت از درمان و تجاوز به حقوق هم سلولی خود بوده که فقط به دلیل مطالبه حقوق طبیعی خود در زندان با خشم زندانبانان و مسئولان و شکنجه آنها رو به رو می شد و وقتی این زندانی اقدام به ارائه شکایت رسمی در این باره کرد، هدف انتقام‌جویی قرار گرفت و در حال حاضر با خطر اعدام مواجه است اما همچنان به مطالبه حقوق خود ادامه می‌دهد

«علی الاشتر» از فعالان اجتماعی نیز با قرائت نامه خانواده یک محکوم به اعدام در عربستان نقل کرد که این کشور صحبت درباره تخلفات، بازداشت شدگان و شرح حال آنها را به مثابه جرم می داند و خانواده های زندانیان را به انتقام بیشتر تهدید می کند تا آنها را تحت فشار بیشتر قرار دهد.

در این نامه اشاره شده که پسر این خانواده به خاطر یک اتهام غیرخشونت آمیز مربوط به فعالیت مسالمت آمیز برادرش، با خطر اعدام رو به رو است، ضمن اینکه این فرد در زندان تحت شکنجه قرار گرفته است.

خانواده این زندانی در این نامه تایید کرده اند که عربستان سعودی میلیاردها دلار برای مخابره تصویری غیر واقعی از رویدادهای داخل کشور به جهان هزینه می کند.

دنیایی متفاوت زیر پوست عربستان

بر اساس همین گزارش، مدیر اجرایی هسته بحران خاورمیانه درباره کمپینی سخن گفت که علیه دانشگاه "نیوهایفن" در ایالت کنتیکت آمریکا به خاطر ارتباط آن با نیروهای امنیتی سعودی از طریق کالج امنیتی "ملک فهد" عربستان شکل گرفته است.

«استنلی هیلر» توضیح داد که عمده نگرانی های موجود در این کمپین، اقدامات غیرقانونی عربستان سعودی علیه یمن است.

هیلر افزود که ۴۰ چهره دانشگاهی و نویسنده در نامه ای از دانشگاه نیوهایفن در کنتیکت به خاطر ارتباط با کالج امنیتی ملک فهد که نیروهای پلیس عربستان را آموزش می دهد، شکایت کرده و خواستار توقف این همکاری شدند.

همزمان با این کمپین، عربستان سعودی اقدام به قتل «جمال خاشقچی» کرد که بعدها مشخص شد که فردی که او را به قتل رساند، «صلاح الطبیقی» پزشک اداره پزشکی قانونی سعودی است که با یکی از شخصیت های آکادمی دانشگاه نیوهایفن رابطه داشته است، به همین دلیل، کمپین مزبور با صدور بیانیه و راه اندازی تظاهرات و اعمال فشار به دانشگاه نیوهایفن، این دانشگاه را وادار به خاتمه همکاری با کالج امنیتی ملک فهد کردند.

هیلر با اشاره به این تجربه افزود که مدافعان حقوق بشر بدانند هیچ کاری غیرممکن نیست و در برابر تجاوز باید ایستادگی کرد.

در نشست هیلر همچنین پیام خانواده «محمد شبیر» پاکستانی که در عربستان در بازداشت به سر می برد، خوانده شد، همسر و فرزندان این زندانی تاکید کردند که شبیر آزار شدید می بیند در حالی که او قربانی و متهم به کلاهبرداری شده است. مقامات سعودی با تهدید خانواده وی، او را تحت فشار قرار می دهند تا تن به قاچاق مواد مخدر به عربستان دهد.

این خانواده تاکید کردند که در حال حاضر از محل نگهداری یا سرنوشت شبیر اطلاعی در دست ندارند، هرچند آخرین اطلاعاتی که دریافت کرده اند حاکی از محکومیت وی به ۱۵ سال زندان است.

دنیایی متفاوت زیر پوست عربستان

در همین حال، «جان هرد» یکی از اعضای انجمن هواداران نیوکاسل نیز درباره کمپین راه اندازی شده توسط این انجمن با مشارکت صدها هوادار تیم نیوکاسل که توسط عربستان خریداری شده است، توضیحاتی ارائه داد.

هرد افزود که دیکتاتورهای سعودی با فعالیت در شبکه های اجتماعی و حضور در مسابقات نیوکاسل و تکیه بر تخصص شرکت های متخصص در حوزه روابط عمومی، تلاش می کنند تا وجهه عمومی خود را بهبود بخشند، در حالی که درست همان زمان که این تیم برای بازی به جده رفت، عربستان سعودی مردم یمن را بمباران کرد.

او توضیح داد که در روز دوم بازی نیوکاسل، عربستان سعودی ۸۱ نفر را به قتل رساند.

هرد تاکید کرد که این کمپین در حال گسترش است و سکوت در مقابل تهدیدات عربستان، برای اعدام صدها نفر از جمله نوجوانان زیر سن قانونی جایز نیست، ما به تلاش های خود برای افشای این رژیم که از ورزش برای پوشاندن چهره ضد بشری خود استفاده می کند، ادامه می دهیم، با وجود اینکه هواداران تیم نیوکاسل بودجه های میلیاردی ندارند ولی نفس ایمان به اصول حقوق بشر، انگیزه و توان کافی برای مبارزه را برای ما فراهم می کند.

در همین حال «علی الاحمد» مدیر مؤسسه امور خلیج فارس نیز در این کنفرانس به ماهیت رفتار آمریکا با مقوله حقوق بشر اشاره کرد و اظهار داشت: درک این نکته مهم است که نظام آمریکا مبتنی بر منافع است. بحران فرهنگی بزرگی در حوزه نادیده گرفتن برخی مسائل به زیان دیگران وجود دارد. به عنوان مثال، «محمد القحطانی» مهمترین زندانی سیاسی در عربستان، اولین کسی است که انجمن های حقوق بشری را تأسیس کرد، با وجود اینکه وی پدر ۴ شهروند آمریکایی است، آمریکایی ها پرونده او را نادیده می گیرند.

الاحمد با اشاره به پول پاشی سعودیها در بین اندیشکده ها افزود که انستیوی خاورمیانه بودجه های میلیونی از عربستان می گیرد و از این رو، نه تنها وضعیت در این کشور را در سطح آکادمیک پوشش نمی دهد بلکه تا مرحله دگرگون جلوه دادن حقایق پیش می رود.

دنیایی متفاوت زیر پوست عربستان

«دعا دهینی» رئیس بخش اسناد و تحقیقات سازمان عربستانی - اروپایی حقوق بشر نیز در جمع بندی مطالب ارائه شده گفت به نظر می رسد برای پیشبرد اهداف این نشست لازم است اقدامات زیر انجام شود:

- توسعه همکاری بین سازمان های محلی و بین المللی برای رساندن صدای داخل جامعه مدنی عربستان به تشکیلات حقوق بشر سازمان ملل

- همکاری با سازمان‌های محلی در کشورهای غربی برای رساندن صدای اعتراض به تخلفات رژیم، ایستادگی در برابر تلاش‌های مقامات عربستانی برای فریب افکار عمومی و ارائه تصویری بزک شده از خود در افکار عمومی و نیز ایجاد مکانیسم‌های مؤثرتر برای مقابله با اقدام.

- با توجه به دشواری فزاینده دسترسی به قربانیان در داخل عربستان، باید تلاش کرد تا با تماس با قربانیان در سایر کشورها، پرونده های آنها را مستندسازی کرده و در پی محافظت از آنها برآمد.

- رصد تمام وعده‌های رسمی ولیعهد عربستان و سایر مقامات رسمی و عمومی کردن خلف وعده ها و تغییر فریبکارانه مواضع.

- اتخاذ تدابیر جدی تر برای برقراری ارتباط با شرکت هایی که اقدام به سرمایه گذاری مشترک با عربستان می کنند.

- رصد مراجع سیاسی مدافع عربستان و نشان دادن رابطه بین افزایش حمایت آنها و افزایش تخلفات حقوق بشری حاکمان عربستان.

- همکاری با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشورهای غربی برای ایجاد توازن با هدف مقابله با تاثیر سیاست های مالی اتخاذ شده توسط مقامات عربستانی.

- افزایش همکاری بین فعالان، پژوهشگران و مخالفان سعودی مقیم خارج از کشور.

- تلاش برای برقراری ارتباط با جوامع مدنی و محلی کشورهای حامی عربستان و افزایش آگاهی ها و اطلاعات آنها از تخلفات و جلب همکاری آنها برای حمایت از قربانیان و ایستادگی در برابر این حمایت کنندگان.

- تلاش برای برقراری ارتباط با مراکز تصمیم گیری در باشگاه های ورزشی که عربستان سعودی از آنها برای بهبود وجهه عمومی خود از آنها استفاده می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha