نگاه دولت سیزدهم به مناطق آزاد و ظرفیت های آن متفاوت از گذشته است

تبریز- ایرنا- مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس باتاکید بر اینکه نگاه دولت سیزدهم به مناطق آزاد متفاوت از گذشته است ، گفت: تولید صادرات محور، اساس فعالیت های ماست و در این راستا احصا نیاز بازارهای هدف در منطقه را با استفاده از ظرفیت کنسولگری های کشورمان شروع کرده ایم.

مجید کیانی امروز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا بیان کرد: در منطقه آزاد ارس، متناسب با نیاز بازار کشورهای مجاور محصول تولید می شود و برای معرفی این کالاها در بازارهای هدف نیز برنامه داریم.

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه در کشورهای مجاور و بازار هدف با رویکرد ارز آوری از دیگر اقداماتی است که به زودی در منطقه آزاد ارس عملیاتی می شود.

کیانی با اشاره به اینکه باید به مناطق آزاد باید نگاه ملی داشت، اضافه کرد: مسئولان نگاه درستی به قانون چگونگی اداره مناطق آزاد ندارند؛ تداخلاتی در اداره و حکمرانی این مناطق وجود دارد که در قانون مشخص شده، ولی هیچ موقع مثل دولت سیزدهم به آن عمل نشده است.

وی گفت: اینکه تاکنون رشد و توسعه کامل در مناطق آزاد اتفاق نیفتاده، ناشی از نگاه ناقص به قانون اداره مناطق آزاد است که در سفر اخیر آقای رییس جمهور، این موارد را توضیح دادیم و خوشبختانه نگاه دولت سیزدهم به مناطق آزا د وظرفیت های آن متفاوت از گذشته است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم به فهم مشترک در اداره مناطق آزاد برسیم، مناطق آزاد موجب رشد، توسعه و پیشرفت چشمگیر می شوند.

کیانی با بیان اینکه علاوه بر مسوولان، مردم و به ویژه برخی از سرمایه گذاران نیز شناخت کامل و درستی از مناطق آزاد و فلسفه وجودی آنها ندارند، تشریح کرد: تمرین اداره کشور بدون نفت، و لو در مقیاس بسیار کوچک در مناطق آزاد صورت می گیرد، زیرا از بودجه های دولتی در توسعه زیرساخت های آنها استفاده نمی شود، هر چند مجوز اقدامات از طریق دولت صادر می شود.

وی با بیان اینکه توسعه متوازن در همه ناحیه های منطقه آزاد ارس مد نظر ماست و برای تحقق آن می کوشیم، گفت: اگر شما جلفای امروزی را با 20 سال قبل و نسبت به شهرهای هم قد و اندازه آن مقایسه کنید، متوجه رشد چشمگیری در آن خواهید شد.

وی اضافه کرد: ایجاد منطقه آزاد به مرکزیت جلفا باعث شده که مهاجرت معکوس در این شهرستان اتفاق بیفتد، جلفای امروز مهاجرپذیر است و آمار تعداد دانش آموزان مدارس نیز این موضوع را به طور کامل نشان می دهد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس: تولید صادرات محور اساس فعالیت های ماست

به دنبال توسعه خط ریلی و ایجاد خط هوایی در منطقه آزاد ارس هستیم

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس یادآوری کرد: در سایه ایجاد منطقه آزاد، امروز ما در جلفا نه تنها مشکل بیکاری نداریم، بلکه با معضل کمبود نیروی کار مواجه هستیم؛ شاغلان واحدهای تولیدی و صنعتی ناحشیه صنعتی منطقه آزاد ارس در جلفا از شهرهای تبریز، مرند و خوی به جلفا می آیند و شب ها به شهرشان برمی گردند.

کیانی افوزد: همین موضوع باعث شده تا به دنبال تغییر ساعت حرکت قطار تبریز - جلفا و بالعکس و توسعه خط ریلی و هوایی برای تسهیل مسافرت مردم و شاغلان واحدهای تولیدی و صنعتی باشیم.

وی ادامه داد: به دنبال راهکار هایی هستیم که مردم را از تبریز با سرعت بیشتری به جلفا منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته در برخی از جاها در منطقه آزاد ارس ناموفق بوده ایم که باید آن را اصلاح کنیم، گفت: در قانون چگونگی واگذاری اراضی آزاد با هدف جلب سرمایه گذاری بعضاً سرمایه گذاری های اشتباهی در مناطق آزاد از جمله ارس اتفاق افتاده است؛ واقعیت این است که در مناطق آزاد، سرمایه گذاران یا محصولات شان باید صادراتی باشد یا مواد اولیه آن ها از خارج وارد شود و یا اینکه هر دوی آنها اتفاق بیفتد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس ادامه داد: متاسفانه در سال های قبل برخی سرمایه‌گذارانی آمده اند که نه مواد اولیه از خارج وارد می کنند و نه صادرات دارند و با این رویکرد هم خودشان و هم منطقه آزاد را دچار مشکل کرده اند؛ در واقع این تعداد از سرمایه‌گذاران فهم درستی از قانون مناطق آزاد نداشتند.

وی گفت: اکنون رویکرد ما در قبال این نوع سرمایه گذاران منطقه آزاد ارس، این است که آنان را به سمت صادرات سوق دهیم.

توافقنامه تجارت ترجیحی با اوراسیا یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم است/ ارس تنها مرزی زمینی ایران با اتحادیه اوراسیاست

مدیرعامل منطقه آزاد ارس همچنین گفت: در سرمایه گذاری های جدید به دنبال این نیستیم که آمارسازی کنیم؛ به همین دلیل نیز سرمایه گذاران جدید فاقد برنامه صادراتی را در منطقه نمی‌پذیریم.

کیانی ادامه داد: در توسعه صادرات هم راستا با سیاست های دولت حرکت می کنیم؛ توافقنامه تجارت ترجیحی با اوراسیا یکی از اقدامات مهم و درست دولت سیزدهم است و در این راستا برای تجارت ترجیحی با اوراسیا، ارس تنها مرز زمینی ایران است و باید از این ظرفیت به خوبی بهره مند شویم.

وی افزود: وضعیت فعلی نرخ ارز در حوزه صادرات مزیتی نسبی برای تجار و تولیدکنندگان محسوب می شود و در عرصه بین الملل امکان رقابت را برای صادرکنندگان منطقه آزاد ارس ایجاد می کند؛ البته متاسفانه شناخت درستی از نیازهای بازارهای مصرف منطقه‌ای نیز نداشته‌ایم.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس: تولید صادرات محور اساس فعالیت های ماست

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس همچنین گفت: با دولت مکاتبه و مذاکره کرده ایم و به دنبال آن هستیم که از ظرفیت های یاد شده استفاده کنیم و مجوز واردات پنج هزار دستگاه کامیون را بگیریم و پلاک کنیم تا به ظرفیت ناوگان حمل بار کشور افزوده شود.گشایش‌های خوبی در خداآفرین و پایانه نوردوز انجام دادیم تردد افزایش یافته اکنون به اندازه هشت هکتار نوردوز در حال توسعه است و با نشستی که با طرف ارمنی داشتیم خواستیم تا طرف دوم نیز برای توسعه گمرکی خود اقدام کند.

وی یادآور شد: به جد پی گیر هستیم که پایانه مرزی ما با جمهوری آذربایجان در خداآفرین گشایش یابد؛ اگر طرف آذربایجانی نیز اقدامات متقابل را انجام دهد در آن منطقه نیز اتفاقات خوبی به وقوع می پیوندد.

وی ادامه داد: از سمت جلفا نیز مرز باز می باشد و مردم نخجوان به کشورمان تردد می کنند؛ البته برای عرضه محصولات با کیفیت بالا در مرز نخجوان نیز باید تدابیری اتخاذ کنیم. اکنون در عرضه محصولات به مردم نخجوان در اینجا مالیات ارزش افزوده اعمال می شود که بر اساس قانون نباید این گونه باشد.

وی با اشاره به اینکه اکنون مشکل کشنده در کشور وجود دارد و کریدور شمال جنوب، مسیر مناسبی برای انتقال بار است، توضیح داد: اما ظرفیت ناوگان ریلی و باری کشورمان پایین است و باید توسعه یابد؛ از طرفی، در وضعیت فعلی، واردات کشنده با استفاده از منابع ارزری دشوار است و می توان برای رفع این مشکل از ظرفیت منطقه آزاد ارس در قالب توسعه زیرساخت های لجستیکی استفاده کرد.

طرح ورود کشنده و پلاک ارس ظرفیت ناوگان ترانزیتی ایران را دوچندان می کند

مدیرعامل منطقه آزاد ارس افزود: می توان از ظرفیت های قانونی منطقه آزاد ارس استفاده کرد کشنده آورد و این کشنده ها با پلاک ارس از مبادی بین المللی می توانند بار بیاورند.

کیانی خاطرنشان کرد: تا زمانی که راه آهن جلفا- -نخجوان- ارمنستان- گرجستان- را باز نکرده ایم، از ظرفیت راه آهنی که به بنادر جنوبی ما وصل است، نمی توان به درستی استفاده کرد.

وی اضافه کرد: زیرساخت های خوبی در منطقه آزاد ارس و جلفا وجود دارد، به طوری که انبار، بارانداز و محورهای مواصلاتی از جمله ظرفیت های موجود این منطقه است؟ با دولت مکاتبه و مذاکره کردیم و به دنبال آن هستیم که از ظرفیت های یاد شده استفاده کنیم و مجوز واردات پنج هزار کشنده را بگیریم و پلاک کنیم تا به ظرفیت ناوگان حمل بار کشور افزوده شود.با دولت مکاتبه و مذاکره کردیم و به دنبال آن هستیم که از ظرفیت های یاد شده استفاده کنیم و مجوز واردات پنج هزار خودرو را بگیریم و پلاک کنیم تا به ظرفیت ناوگان حمل بار کشور افزوده شود.

کیانی اظهار کرد: با این افزایش ظرفیت، ایران می تواند سهم عمده‌ای را در ترانزیت بارهای بین المللی بر عهده بگیرد و نقش خود را در کریدور شمال- جنوب و حتی شرق به غرب ایفا کند.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس ادامه داد: با تقویت زیرساخت های منطقه آزاد ارس می توان مکان مطمئنی برای تجار بین الملل ایجاد کرد و صادرات از کریدور های یاد شده می تواند از طریق این منطقه انجام و در نهایت بر امنیت استراتژی امنیت ما کمک کند.

انبار و نگهداری غلات صادراتی روسیه در جلفا امکان پذیر است

کیانی همچنین یادآوری کرد: غلاتی که از کشور روسیه و سمت شرق وارد می شود، می تواند در این منطقه انبار شود و سپس فرآیند صادرات ادامه داشته باشد؛ این اساس به امنیت استراتژیک ما کمک کند.

وی افزود: با اقدامات یاد شده و حتی در شرایط فعلی، مسیر ایران کوتاه تر و ارزانتر است و با طرح و مطالب ذکر شده می توان صرفه اقتصادی تبادل و انتقال بار مسیر ترانزیتی ایران از طریق جلفا را به خوبی درک کرد.

ایجاد فرودگاه در ارس ظرفیت های صادراتی را ارتقا می دهد/تولید گلخانه های هیدروپونیک منطقه آزاد ۲برابر افزایش می یابد

کیانی همچنین یادآور شد: به جد پیگیر احداث فرودگاه در منطقه آزاد ارس نی زهستیم زیرا معتقدیم که این اقدام حداقل در بخش حمل بار، توجیه اقتصادی دارد و می توانیم محصولات تولید شده در گلخانه های منطقه را از آنجا در حداقل زمان ممکن به بازارهای هدف صادر کنیم.

وی همچنین از افزایش حجم تولید گلخانه های هیدروپونیک بخش کشاورزی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس به ۲ برابر تا یک سال آینده خبر داد و اظهار کرد: بزرگترین و مجهزترین گلخانه های کشور در این منطقه قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha