۸۴ میلیارد تومان برای پروژه‌های آبخیزداری استان اختصاص یافت

گناوه – ایرنا – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: امسال ۸۴ میلیاردتومان برای اجرای ۹ پروژه در حوضه های آبخیزداری این استان اختصاص یافته است.

عبدالحسین گرشاسبی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: یکی از سیاست‌های مهم و شاخص منابع طبیعی استان احداث و ترمیم پروژه‌های آبخیزداری در حوضه های آبخیز بوده که در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه وسعت حوضه آبخیز استان بوشهر، ۲ میلیون و ۵۵۱ هزار هکتار است، گفت: از این مجموع هم اینک یک میلیون و ۸۰ هزار هکتار آن تحت مطالعه قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بیان کرد: بر مبنای مطالعات صورت گرفته، ۴۵ درصد از آن در حوضه‌های مختلف در شهرستان های استان به اجرا در آمده است.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی به عمل آمده برای سال جاری تعداد ۹ پروژه آبخیزداری در کل استان بوشهر پیش بینی شده است و امیدواریم با تخصیص اعتبارات ملی و استانی و سایر ردیف‌های اعتباری، پروژه‌های بیشتری اجرایی شود.

وی اظهارکرد: از مجموع ۹ پروژه آبخیزداری استان بوشهر در سال جاری ، ۲ پروژه برای شهرستان گناوه در دستور کار قرار گرفت که یکی از آنها در حوضه دره گپ بوده که به اتمام رسیده است.

گرشاسبی ادامه داد: احداث و تکمیل ۲ پروژه سد سنگی ملاتی در حوضه رجدون گناوه نیز امسال در برنامه قرار گرفت که که یکی از آنها نیاز به ترمیم داشت و به اتمام رسید و سد دیگری نیز که به صورت نیمه تمام رها شده بود با گرفتن پیمانکار و مشاور در همین هفته فعال خواهد شد و تلاش می کنیم تا پایان امسال به اتمام برسد.

وی گفت: در زمینه پروژه‌های حوضه‌های آبخیزداری، ۸۶۲ نوع سازه سنگی و ملاتی با اعتبار ۲۵۲ میلیاردتومان در سال های قبل به اجرا در آمده است.

۸۴ میلیارد تومان برای پروژه‌های آبخیزداری استان اختصاص یافت

۵۰ درصد بارش‌های سالانه استان تبدیل به روان آب می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اظهارداشت: سالانه ۵۰ درصد از مجموع ۶ میلیارد متر مکعب بارش سالانه در این استان تبدیل به روان آب می شود که با احداث پروژه های آبخیزداری در شاخه های بالادست حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آن قابل استحصال است.

وی گفت: با احداث سدهای آبخیزداری، اگر چهار برابر آبگیری در طول سال اتفاق بیفتد، می توان حدود ۳۵ میلیون مترمکعب در حوزه آبخیزداری، استحصال آب کرد.

۱۹ میلیون مترمکعب آب ناشی از بارندگی در سدهای آبخیزداری بوشهر ذخیره شد

گرشاسبی بیان کرد: در بارندگی‌های اخیر باتوجه به گزارش‌های میدانی و بررسی‌های به عمل آمده به میزان ۱۹ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای آبخیزداری در استان که بیشتر در شهرستان های شمالی، بخش مرکزی از جمله بوشهر، دشتستان، دشتی و تنگستان ذخیره شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه سدهای احداث شده دارای یک دریچه خروجی هستند، در صورت مسدودشدن میزان آبی که از آن خارج خواهد شد باعث می شود پشت آن گل و لای انباشته شود و عمر مفید آنها کاهش پیدا کند، برای محافظت و مراقبت از آنها از کشاورزان و دامداران استان بوشهر انتظار همکاری داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha