آیا وضعیت توسعه ایران و کره‌جنوبی در ابتدای انقلاب یکسان بود؟

تهران- ایرنا- ـ«یوسف عزیزی» پژوهشگر حوزه سیاستگذاری عمومی در رشته‌ توئیتی به مباحث مربوط به مقایسه توسعه در ایران و کره‌جنوبی در ابتدای انقلاب اسلامی پرداخت و نوشت: شاخص توسعه انسانی سازمان ملل‌متحد HDI یکی از بهترین شاخص‌ها برای مقایسه توسعه کشورهاست. مقایسه با شروع انقلاب حتی نتایج جالب‌تری به‌همراه دارد.

به گزارش دفتر پژوهش ایرنا، این پژوهشگر در توئیت خود آورده است: «شاخص توسعه انسانی سازمان ملل‌متحد HDI یکی از بهترین شاخص‌ها برای مقایسه توسعه کشورهاست. این شاخص از جمع سه شاخص کلی در حوزه تحصیلات، بهداشت و سطح زندگی مردم درست‌شده. آمار دهه ۸۰ میلادی فعلا از روی سایت‌اش حذف شده، مقایسه با شروع انقلاب اسلامی حتی نتایج جالب‌تری به‌همراه دارد!»

«این ادعا که ایران و کره‌جنوبی در ابتدای انقلاب در وضعیت یکسانی بودند و ببینید الان ما کجاییم و کره کجا، از اساس حرف بیخودیست! در واقع شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۰ نشان می‌دهد همان زمان هم کره‌جنوبی با اخلاف زیاد از ایران توسعه‌یافته‌تر بود.»
«و نکته جالب اینکه در این ۴ دهه اخیر، ایران در شاخص توسعه انسانی در بین کشورهای هم‌رده خود،بهترین پیشرفت را داشته و از میانگین جهانی هم بالاتر بوده. در واقع جمهوری اسلامی ایران با شرایط انقلاب و جنگ تحمیلی و تحریم توانسته به این جایگاه برسد که البته در سال‌های اخیر لطمه دیده.»

سرویس «رصد یک خطی» محتواهای برگزیده پژوهشی از شبکه‌های اجتماعی خارجی و داخلی را به صورت کوتاه منعکس می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha