استانداردسازی بافت‌ فرسوده شهری در سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفت

گرگان - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: استانداردسازی مسکن در بافت‌ فرسوده شهرها، برای افزایش ایمنی و توجه به رویکرد توسعه پایدار موضوع بسیار ضروری و مهمی است که در سال‌های گذشته مورد غفلت و کم‌توجهی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، محمد آئینی شامگاه شنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان گلستان افزود: ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده کشور دارای ظرفیت ساخت و ساز شناسایی شده که وضعیت ایمنی این خانه‌ها ناپایدار و نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: سهم امسال گلستان برای نوسازی در بافت فرسوده با ۵۴ هزار خانه، احداث ۳ هزار واحد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: یکی از راه‌های اندیشیه‌شده برای حل مشکل خانه‌های فرسوده، استفاده از مشارکت مردم و بهره‌مندی آنان از بسته جامع تشویقی برای سرمایه‌گذاری است.

آئینی ادامه داد: در این بسته تشویقی به سازندگان تا ۵۰ درصد عوارض نوسازی و تراکم تخفیف داده می‌شود.

وی گفت: همچنین شهرداری‌ها می‌توانند تا ۱۰۰ درصد عوارض نوسازی را به مالکان خانه‌ها تخفیف داده و معادل آن را از دولت دریافت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در بافت‌های فرسوده بن‌بستی برای صدور پروانه ندارد و در این طرح، متراژ زمین حتی اگر کمتر از ۵۰ متر مربع باشد دارای اهمیت نیست.

آئینی به برنامه هفتم توسعه کشور در حوزه بازآفرینی شهری اشاره کرد و افزود: در این برنامه ۱۳ هزار پروژه در حوزه های مختلف و مورد نیاز بازآفرینی شهری دیده شده تا مناطق کم برخوردار به متوسط سرانه شهر برسد.

 استاندار گلستان هم در این جلسه خواستار معرفی اقدام انجام شده در محله محروم انجیراب گرگان به سایر شهرستان ها برای رفع محرومیت از محله کم برخوردار شهری شد.

علی‌محمد زنگانه گفت: فرصت سرمایه گذاری برای نوسازی بافت فرسوده در شهرها مطابق قانون فراهم بوده و در گلستان هم باید از این شرایط به خوبی استفاده کرد.

وی افزود: دستگاه‌های مرتبط باید از فرصت بسته‌های تشویقی لحاظ شده در ستاد بازآفرینی‌ شهری برای رساندن سرانه برخوردار محله‌های کم برخوردار به متوسط استانداردها استفاده کنند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا درمجلس شورای اسلامی هم گفت: بازآفرینی شهری در محله های کم برخوردار شهرهای کوچک توسط ستاد بازآفرینی باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

رمضانعلی سنگدوینی از اجرای طرح بازآفرینی شهری به عنوان ایده‌ای موفق در راستای کمک به توسعه محلات محروم شهرهای کوچک نام برد و گفت: برای این اقدام موثر باید پیوست فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و معنوی داشته باشد.

وی خواستار سرمایه گذاری در حوزه اطلاع رسانی خدمات ارائه شده در حوزه بازآفرینی شهری توسط دستگاه‌های مرتبط به جامعه شد.

دیگر نماینده مردم گرگان و آق قلا درمجلس شورای اسلامی هم به اهمیت اجرای طرح بازآفرینی شهری در محله های کم برخوردار اشاره کرد و گفت: باید از گسترش اجرای این طرح بیش از گذشته حمایت کرد.

غلامرضا منتظری با تاکید بر بهسازی مسجد جامع شهرگرگان، افزود: این طرح باید هرچه سریعتر در قالب طرح بازآفرینی شهری تکمیل شود.

شهردار گرگان هم گفت: ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت این‌ شهر در ۲۱ محله کم برخوردار سکونت دارند.

سیدمحمدرضا سیدالنگی افزود: محله‌های کم برخوردار گرگان ۲۷ درصد از بافت شهری گرگان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد : هم‌افزایی در بهسازی محله کم برخوردار انجیراب گرگان حاصل عملکرد سه ماه دستگاههای مرتبط در احصا مشکلات و آغاز اقدام موثر است که موجب نشاط اجتماعی در این محله شده است .

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان هم گفت: بهسازی بافت‌های شهری در ۱۵ شهر استان نیاز مبرم به حمایت حداکثری دارد.

مهدی ملک افزود: بازآفرینی شهری شهرهای گلستان انجام شده و پیگیری برای گسترش طرح‌های رفع محرومیت از چهره محلات در دست پیگیری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha