به گزارش روز یکشنبه ایرنا، عابدین خرم در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: مسوولان باید نسبت به حل این مشکل در سطح ملی چاره اندیشی کنند و زمینه را برای تسهیل در روند نوسازی این ناوگان فراهم کنند.
وی با بیان اینکه قانونی در این زمینه در مجلس مطرح شده و هم اکنون منتظر تایید شورای نگهبان است، اظهار داشت: تایید شورای نگهبان راه را برای نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل هموار می کند.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: وضع عوارض و تعرفه های سنگین پس از واردات کامیون و دیگر وسایط حمل و نقل در گمرکات، بار سنگینی بر دوش شرکت ها و رانندگان تحمیل می کند بنابراین باید پیشنهاد روشنی برای کاهش این عدد به نفع شرکت های حمل و نقل و رانندگان ارایه شود.
خرم، با اشاره به اعتراض صادرکنندگان به تحمیل تعهدات ارزی محصولات با منشا مواد اولیه وارداتی صنایع مستقر در منطقه آزاد ارس به دلیل عدم هماهنگی بانک مرکزی و مناطق آزاد، ادامه داد: در این خصوص باید کمیته مشترک بین راهداری، گمرک و شرکت های حمل و نقل تشکیل شود و در این زمینه یک پیشنهاد معقول و قابل اجرا در سطح ملی ارایه شود.
مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان شرقی باید فعال شود
رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم فعال شدن مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان شرقی، گفت: در بسیاری از کشورها مانند ترکیه یک مرکز خدمات سرمایه گذاری وجود دارد که با تمام وجود در خدمت سرمایه گذاران بوده و در این مرکز برای کاهش موانع آنان تلاش می کنند.
یونس ژائله، افزود: در سالهای گذشته، مرکز خدمات سرمایه گذاری در اختیار اتاق تبریز بود و پنجره واحدی در جهت رفع نیازهای این سرمایه گذاران مستقر شده بود.
وی اظهار داشت: این مرکز توانسته بود وظیفه جذب سرمایه گذار و رفع موانع سر راه آنان را به خوبی انجام دهد که در آن دوره سرمایه خوبی نیز در استان جذب شده بود.
رییس اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های شورای گفت و گو برای فعال سازی این مرکز و تسهیل راه برای سرمایه گذاران گفت: با توجه به وجود تحریم و فشارهای اقتصادی باید برای بهبود شرایط اقتصادی کشور در داخل تلاش شود.
ژائله، با بیان اینکه مرکز خدمات سرمایه گذاری در سایر استان های فعال شده و در حال جذب سرمایه گذار هستند، ادامه داد: برای فعال سازی این مرکز در این استان نیز باید اقدامات اساسی انجام شود.
وی با اشاره به مشکلات مربوط به اسقاط، واردات و ترخیص کشنده ها و کامیون های سنگین، یادآوری کرد: آذربایجان شرقی از جمله فرسوده ترین ناوگان های حمل و نقلی کشور بوده و عمر برخی کامیون ها در آن به بالای ۴۵ سال می رسد که باید در راستای رفع مشکلات موجود در این حوزه تلاش شود.
ژائله، همچنین با اشاره به اعتراض واردکنندگان به رویه های اخذ ۱۰ درصد کرایه حمل از ناوگان خارجی نیز افزود: واردکنندگان در خصوص سختی و موانع پیش روی واردات ناوگان حمل و نقل اعتراض دارند و پرداخت ۱۰ درصد کرایه حمل نیز علاوه بر زیان به واردکننده، سبب وارد آمدن ضرر به مصرف کننده می شود.
به گزارش ایرنا، در نود و یکمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی، مشکلات اسقاط، واردات و ترخیص کشندهها و کامیونهای سنگین، اعتراض صادرکنندگان به تحمیل تعهدات ارزی محصولات با منشاء مواد اولیه وارداتی (خارجی) صنایع مستقر در منطقه ازاد ارس به دلیل عدم هماهنگی بانک مرکزی و مناطق آزاد و اعتراض واردکنندگان به رویه های اخذ ۱۰ درصد کرایه حمل از ناوگان خارجی موضوع تبصره ۲ ماده واحده قانون مقررات تردد وسایل نقلیه خارجی بررسی شد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی پیش از این مجموع ناوگان حمل و نقل جاده ای استان اعم از مسافری و باری را حدود ۲۵ هزار دستگاه اعلام کرده و گفته است: بر اساس آخرین آمارها از این تعداد ۹ هزار و ۱۰۵ دستگاه بالای ۲۵ سال عمر دارند.
نظر شما