روایت دو اقتصاددان مجلس از تاثیر ناآرامی‌ها بر بازار بورس، سرمایه‌گذاری خارجی و مذاکرات

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ناآرامی‌های اخیر سبب شد که ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها با مشکل مواجهه شود،اظهار داشت: اگر حوادث اخیر نبود مذاکرات ادامه پیدا می‌یافت و دولت می توانست برای توسعه روابط اقتصادی خود با دیگر کشورها گام‌های بلند تری بردارد.

جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد تاثیر اغتشاشات بر اقتصاد کشور با بیان اینکه اغتشاشات و آشوب‌ها در کشور ثبات اقتصادی را متزلزل می‌کند، اظهار داشت: انعکاس آشوب‌ها در فضای مجازی موجب تردید فعالان اقتصادی در سرمایه‌گذاری در طرح های مهم اقتصادی کشور شد و از سوی دیگر نیز سرمایه گذاران داخلی را برای فعالیت‌های اقتصادی مردد کرد، این مسائل منجر به ایجاد مشکلاتی در حوزه اقتصادی برای کشور شد.

اغتشاشات توان مدیریتی کشور برای حل مشکلات اقتصادی را تضعیف کرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مردم و مسوولان باید به عوامل و پیامدهای آشوب‌ها توجه کنند،تصریح کرد: اغتشاشات یکی از عوامل موثر بر افزایش نرخ ارز بود و به دنبال آن هزینه تامین مالی بخشی از طرح‌ها و پروژهای اقتصادی در کشور افزایش یافت.

نماینده مردم شیراز با بیان اینکه اغتشاشات فضای روانی کشور را از حالت طمانینه و آرامش خارج کرده و به سمت دو قطبی و تضادهای داخلی می‌برد، گفت: در شرایط اغتشاشات مسئولان و مدیران کشور به جای اینکه تمام توان خود را صرف گره گشایی از مشکلات کشور و مردم بنماید، مجبورند تمام توان مدیریتی خود را در راستای تامین امنیت اختصاص دهند، این امر به وضعیت اقتصاد در کشور آسیب جدی وارد می‌کند.

اغتشاشات ادامه مذاکرات برجامی را متوقف کرد

وی با اشاره به اغتشاشات سال ۸۸ یاد آور شد: در آن زمان هم دشمن محاسباتی غلطی داشت و نتوانست به اتحاد ملت ایران آسیبی وارد کند، اغتشاشات عملا موجب شد که ادامه مذاکرات برجام با مشکل مواجهه شود، اگر اغتشاشات نبود مذاکرات برجام ادامه پیدا می کرد و دولت می توانست برای توسعه روابط اقتصادی خود با دیگر کشورها گام های بلند تری بردارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت: دشمن با فضای فریب دهنده بر این تصور است که می تواند با این اغتشاشات مشکلات جدی برای کشور ایجاد کند، اما مردم هوشیار و افراد معترض نباید فرصتی به اغتشاشگران دهند که آنها کشور را بامشکل مواجهه کنند. مسوولان باید تلاش کنند تا بستر مناسبی برای اعتراض‌ها فراهم کنند تا اغتشاشگران خود را پشت سر معترضان پنهان نکنند و نتوانند به اقتصاد کشور آسیب بزنند.

قادری در مورد تاثیر سوء اغتشاشات بر بازار بورس، ارز و طلا گفت: وقتی اغتشاشات در کشور سرعت می گیرد مردم نسبت به حفظ قدرت خرید خود نگران می‌شوند و بیشتر به سمت خرید ارز، طلا، زمین و مسکن می رود و قطعا متضرر اصلی سیستم بانکی و بازار بورس است و در این میان ارزش سهام برخی واحدها کاهش پیدا می کند و باعث می شود بورس با مشکل مواجهه شود.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت ارز هم می‌تواند مشکلات جدی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده و با کاهش تولید ناخالص ملی بر درآمد سرانه کشور تاثیرات منفی بگذارد.

رضایی: ریزش بازار بورس و کاهش سرمایه‌گذاری خارجی ناشی از اثرات کوتاه مدت و بلند مدت اغتشاشات است

در ادامه علی رضایی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد تاثیر اغتشاشات بر اقتصاد کشور بیان داشت:مسائل اغتشاشات در ماه‌های اخیر به اقتصاد کشور آسیب وارد کرد و با صدمه به وضعیت اجتماعی روح و روان مردم را آزرده کرد و باعث شد که بازار هم تا حدودی از رونق بیفتد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دشمنان با استفاده از تبلیغات منفی به دنبال متوقف کردن کسب و کار در کشور بودند و می خواستند از این طریق مردم را در مقابل نظام قرار دهند اما در این کار موفق نشدند.

نماینده مردم کنگاور اظهار داشت: اغتشاشگران با تهدید بازاریان مانع فعالیت آنها شدند و می خواستند از این طریق اقتصاد کشور را فلج کنند، اما با برخورد قاطع دستگاه قضا در برنامه ریزی های خود به نتیجه نرسیدند و قاطبه مردم و بازاریان هم با این عده محدود همراهی نکردند.

رضایی با اشاره به تاثیرات کوتاه و بلند مدت اغتشاشات بر اقتصاد کشور بیان داشت: این آشوبها علاوه بر اینکه در کوتاه مدت بربخش‌هایی از اقتصاد تاثیر می گذارد در بلندمدت هم منجر به خسارات سنگین‌تری خواهد شد.

وی افزود:در کوتاه‌مدت ریزش شاخص‌ها در بازار سهام وهمچنین پس از اعمال محدودیت در اینترنت و برخی از پلتفرم‌ های خارجی، شاهد خسارت‌های به کسب و کارهای آنلاین هستیم و در بلند مدت هم جذب سرمایه‌گذاری خارجی را کاهش می‌دهد، زیرا سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را در بخش‌هایی که با ریسک کمتری مواجه است، وارد کنند.

نماینده کنگاور اضافه کرد: توصیه این است که مردم بصیرت خود را حفظ کنند و تحت تاثیر رسانه ای معاند قرار نگیرند چون جمهوری اسلامی قوی است و در دنیا حرف برای گفتن دارد ما مشکلاتی در کشور داریم که برخی مربوط به تحریم هاست و مسوولان هم باید برنامه ای برای این مشکلات داشته باشند تا بتوانیم آینده خوبی برای کشور رقم بزنیم. انتظار این است که وضعیت اقتصاد درسال آینده هم در شرایط بهتری قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha