۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84973343
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرمایه گذاری در حوزه پژوهش زیربنای رشد و توسعه

زنجان - ایرنا - سرمایه گذاری در حوزه پژوهش زیربنای رشد و توسعه در آینده است و این موضوع مهم با استفاده از ظرفیت و پتانسیل نخبگان و جوانان مستعد، حمایت لازم از آنها و بسترسازی مناسب می‌تواند چشم انداز روشنی را برای جامعه ترسیم کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اهمیت و جایگاه پژوهش و تحقیق در توسعه همه جانبه جامعه بر کسی پوشیده نیست، چراکه تحقیق و پژوهش دروازه ورود به خودکفایی و استقلال همه جانبه است و تا جامعه ای از نظر علمی جایگاه مورد قبولی در جهان کنونی نداشته باشد نمی تواند از استقلال سخن بگوید.

در جهان کنونی جامعه‌ای مستقل است که در داد و ستد اطلاعاتی تنها گیرنده و مصرف کننده نتایج تحقیق و پژوهش دیگران نباشد زیرا در این صورت آنچه برای یک زندگی سعادتمند لازم دارد در اختیارش قرار نمی دهند بلکه آنچه دیگران می خواهند و با منافع ملی آنها سازگار است به آن ارائه می شود.

در این میان توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود و در واقع پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه جامعه محسوب می‌شود، حتی اگر نشانه‌هایی از توسعه بدون پرداختن به مبانی پژوهشی رخ دهد آن توسعه مستمر و پایدار نخواهد بود و نمی‌تواند مسیر مطمئنی را طی کند بنابراین، پژوهش مبنای توسعه است و تضمینی برای استمرار توسعه به شمار می‌آید.

همچنین به کار بستن نتایج پژوهش‌های انجام شده در هر زمینه به بهبود راهکارها و روش‌های معمول در زمینه‌های مورد نظر منجر می‌شود.

در این میان، یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، توجه ویژه به امر پژوهش است، اصولا هر نوع پیشرفت و توسعه ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته، در نتیجه سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش است.

حجم وسیع پژوهش‌های علمی در کشورهای توسعه یافته صنعتی گویای این واقعیت است که کشورهای پیشرفته، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را به سرمایه گذاری در امور پژوهشی و تحقیقاتی اختصاص داده‌اند.

پژوهش می‌تواند جلوی بسیاری از دوباره کاری‌ها، اتلاف وقت و بودجه را بگیرد و هر قدر موضوعی بزرگتر و با اهمیت‌تر باشد نیاز به پژوهش برای تصمیم‌گیری درباره اجرای آن بیشتر است.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان زنجان برای آگاهی از آخرین وضعیت مراکز تحقیق و پژوهش در استان به سراغ کارشناسان و مسوولان امر رفته و با آنها در این باره گفت و گو کرده است.

محققان و صاحب نظران حوزه پژوهش استان معتقدند توجه و حمایت از این حوزه و سرمایه گذاری لازم می تواند ثروت آوری داشته باشد و این مهم باید همواره مورد توجه سیاستگذاران و متولیان امر قرار گیرد.

سرمایه گذاری در حوزه پژوهش زیربنای رشد و توسعه

سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی باید به چهار درصد برسد

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی زنجان در این خصوص معتقد است پژوهش کوششی برای یافتن بهترین راهکارهای ممکن برای حل مشکلات موجود در عرصه‌های زندگی و راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان است.

نادر عباسی ظهر با بیان اینکه فناوری، کاربرد عملی علم و دانش ابزاری برای کمک به تلاش انسان است، اضافه کرد: به عبارتی دیگر باید گفت فناوری مجموع تکنیکها، مهارتها، روش‌ها و همچنین فرآیندهایی است که در تولید کالا یا خدمات استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه‌ پس از پیروزی انقلاب اسلامی به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه و ارج نهادن به مقام شامخ پژوهشگران، هفته آخر آذر به نام هفته پژوهش نامگذاری شد، اظهار داشت: هدف از این نامگذاری آن بود که‌ مردم با اهمیت پژوهش، نقش، جایگاه و تأثیر آن در اداره سازمان‌های کشور و جامعه و بهبود وضع زندگی شهروندان آشنایی بیشتری پیدا کنند.

این مسوول با بیان اینکه پژوهش یکی از ارکان اصلی و پایه و اساس توسعه هر جامعه‌ای است، اظهار داشت: نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی، یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود؛ در واقع موفقیت در همه فعالیت‌های مربوط به توسعه صنایع‌ کشاورزی و خدمات به نحوی به گسترش‌ فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد. براساس هدفگذاری برنامه ششم،سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی باید به چهار درصد برسد.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش چراغ راه آینده و دیده‌بان اصلی دستگاه‌های اجرایی است، خاطرنشان کرد: بدون انجام پژوهش، جامعه، پویایی و نشاط نداشته و امور اجرایی دچار سکون و رکود خواهد شد.

به گفته عباسی، همه پیشرفت‌ها و تکنولوژهای امروزی، حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشته‌اند و ذهن پرسش‌گر همواره محرکی برای فعالیت‌های پژوهشی آنان بوده است.

وی، با اشاره به آخرین آمارها در رابطه با سهم پژوهش از جی دی پی یا تولید ناخالص داخلی نیز گفت : ایران در این رابطه سهم ۲ درصدی دارد و براساس هدفگذاری برنامه ششم، سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی باید به چهار درصد برسد، اما این عدد در سال گذشته‌ در حدود یک و نیم یا کمتر از نیم درصد بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع‌ طبیعی زنجان ادامه داد: سهم مقالات ایران از کل دنیا ۲ درصد و سهم مقالات قابل استناد ایران از دنیا سه درصد است و همچنین‌ ایران رتبه ۱۵ جهان و اول منطقه را از نظر انتشارات علمی و رتبه ۵۳ تولید فناوری را دارد.

سرمایه گذاری در حوزه پژوهش زیربنای رشد و توسعه

برگزاری رویدادهای استارتاپی در دستور کار قرار گیرد

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان نیز با بیان اینکه در هفته پژوهش نمایشگاه فن بازار با همکاری ۲۰ دستگاه پژوهشی استان برگزار شد، ادامه داد: تمام پارک های استانی در این نمایشگاه حضور داشتند و به انتخاب برگزار کنندگان نمایشگاه، غرفه پارک علم و فناوری استان زنجان سومین پارک برتر و پارک علوم پایه استان پنجمین غرفه برتر در این نمایشگاه انتخاب شد.

علی آذر پیوند با بیان اینکه از تعدد نمایشگاه ها استقبال نمی کنیم، اضافه کرد: نمایشگاه‌های استانی باید حذف شده و در نمایشگاه کشوری تجمیع شود تا عملکرد بهتری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه موافق با برگزاری رویدادهای استارتاپی در استان هستیم، اظهار داشت: این نوع رویدادها هدفمند بوده و توانمندی دانشجویان و اساتید را در حوزه های مختلف به نمایش می‌گذارد.

این مسوول با بیان اینکه در دانشگاه زنجان، پتانسیل زیادی به لحاظ کشاورزی وجود دارد، اضافه کرد: اگر این دانشگاه به سرمایه‌گذاری صورت گرفته در پایانه صادرات کشاورزی استان وصل شود بسیار به فعالان این صنعت کمک خواهد کرد.رویدادهای استارتاپی هدفمند است و توانمندی دانشجویان و استادان را در حوزه های مختلف به نمایش می گذارد.

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان با بیان اینکه طبق آیین نامه باید پارک در بهترین نقطه شهر و نزدیک به مراکز دانشگاهی ۲۰ هکتار زمین داشته باشد، گفت: اما این امر در زنجان محقق نشده و به پارک استان زنجان ۱۶.۵ هکتار زمین در اراضی گرده داغ ارائه شده که مقرر است به شهر اضافه شود.

وی اضافه کرد: یک زمین یک و نیم هکتاری از اراضی ارتش نیز به پارک استان داده شده ولی ما به این موضوع خود را محدود نکرده ایم و طبق سیاست موجود راه‌اندازی مراکز مشترک را در محل‌هایی که فضای لازم وجود دارد به کار گرفته‌ایم.

آذر پیوند با بیان اینکه پیگیر ایجاد کارخانه نوآوری استان زنجان با اداره کل ورزش و جوانان هستیم، گفت: راه‌اندازی سه مرکز نوآوری را برنامه ریزی کرده ایم که یکی از این مراکز با همکاری فنی حرفه ای، مرکز نوآوری دوم با همکاری بخش خصوصی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و مرکز سوم با همکاری شبکه سلامت "شبیه سازهای حوزه پزشکی" ایجاد خواهد شد که در تمام این زمینه‌ها معاونت علمی همراهی لازم را خواهد داشت.

ساخت سه خانه خلاق در دستور کار قرار دارد

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان با بیان اینکه ساخت سه خانه خلاق در حوزه بانوان، نوجوانان و صنایع دستی جزو برنامه‌های پارک علم و فناوری است، گفت: در ۲ ماه آینده اتفاقات خوبی در این زمینه در استان رخ خواهد داد.

آذر پیوند در خصوص بودجه پارک علم و فناوری استان زنجان نیز یادآور شد: پارک استان کمترین مقدار بودجه را دارد و هنوز بودجه استان در حد همان پنج میلیارد تومان است که مبلغی از آن صرف ارائه حقوق کارمندان و مابقی صرف شرکت های دانش بنیان و ارایه تسهیلات می شود اما برای سال بعد رایزنی ها انجام شده و قول های خوبی نمایندگان مجلس برای افزایش بودجه پارک داده‌اند.

وی بیان کرد: پارک علم و فناوری استان زنجان مستحق دریافت بودجه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومانی است اما فاصله زیادی تا رسیدن به این مبلغ وجود دارد.

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان درآمد حسابرسی شده شرکت‌های مستقر در پارک استان در ۶ ماهه اول را ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: میزان جذب سرمایه شرکت‌های پارک در سال جاری ۴۰ میلیارد تومان بوده است.

آذر پیوند با بیان اینکه امسال ۴۲۵ فرصت شغلی توسط پارک و علم و فناوری استان ایجاد شده است، گفت: استان زنجان با ۹۳ شرکت در رتبه ۱۳ کشور قرار دارد اما با این شرایط، عدالت در اختصاص بودجه به استان رعایت نشده است.استان زنجان با ۹۳ شرکت در رتبه ۱۳ کشور قرار دارد اما با این شرایط در اختصاص بودجه به استان ظلم شده است.

وی در خصوص شرکت های شاخص پارک نیز گفت: درگاه ملی مجوز کشور توسط یک شرکت مستقر در پارک علم و فناوری استان زنجان انجام شده است با این وجود یک شرکت شاخص نیز تولید کننده اکسید روی دارویی است که در پارک استان مستقر بوده و جزو شرکت های برتر در سطح کشور می باشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان با بیان اینکه پارک استان با تمام امکاناتی که دارد ۹۹ شرکت پذیرفته شده دارد که در پارک در حال فعالیت هستند، گفت: با این حال نرخ پذیرش شرکت ها در استان ۲۰ درصد است و از هر پنج شرکت یک شرکت پذیرفته می‌شود با این وجود سعی می کنیم شرکت هایی که پذیرفته می‌شوند عمرشان هدر نرود.

وی با بیان اینکه سال گذشته وضعیت صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی استان خوب نبود و یک صندوق تعلیق شده تحویل ما شد، خاطرنشان کرد: بعد از مدت کوتاهی ۱۵ سرمایه گذار از داخل استان جذب صندوق کردیم و سرمایه صندوق را از سه میلیارد تومان به ۲۵ میلیارد تومان رساندیم.

سرمایه گذاری در حوزه پژوهش زیربنای رشد و توسعه

وظیفه دانشگاه شرایط نیمه واقعی برای پرورش ایده‌های خلاق است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان نیز با بیان اینکه سازمان ها همکاری لازم را در ارائه مجوز به واحدهای فناور دارند، گفت: یکی از مشکلات بزرگ شرکت ها اخذ مجوز در زمینه غذا، دارو و دامپزشکی است که گاهی برخی شرکت ها به دلایل غیر علمی نتوانسته اند مجوز لازم را اخذ کنند.

جلال صبا با بیان اینکه مرکز رشد و نوآوری دانشگاه زنجان ۱۸ سال پیش افتتاح شده است، اظهار داشت: این مرکز رشد یکی از مراکز جا افتاده در سطح کشور است و از کارهای فناورانه اساتید، دانشجویان و دانش‌آموختگان همواره استقبال می کند.

وی با بیان اینکه وظیفه ما ایجاد شرایط نیمه واقعی برای پرورش ایده‌های خلاق است، گفت: تلاش داریم تا دوره‌های چند ماهه برای افرادی که دارای ایده هستند برگزار کنیم تا در آینده‌ بتوانند ایده‌های خود را تجاری سازی کرده و وارد بازار کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان با بیان اینکه مرکز رشد دانشگاه زنجان دارای ۲ قسمت است، گفت: صاحبان ایده های خلاق در مرکز رشد واحدهای فناور، در مرحله پیش رشد و رشد جذب می‌شوند به طوری که در مرحله پیش رشد سه تا ۶ ماه و در مرحله رشد سه تا پنج سال از خدمات و فضای مرکز برخوردار می‌شوند.

وی اظهار داشت: خدماتی که در اختیار واحدها قرار می‌گیرد شامل دفتر کار، کارگاه‌ها، زمین زراعی و تسهیلات است و فضاها با قیمت مناسب در اختیار واحدها قرار می‌گیرد.

شرکت‌های مرکز رشد دانشگاه زنجان چندان وارد فاز صادرات نشده‌اند که یکی از مشکلات اساسی است.صبا با بیان اینکه ۳۵ شرکت در مراکز رشد دانشگاه زنجان وجود دارد، گفت: هر واحد فناور بعد از رشد از مرکز خارج و شرکت های جدید وارد می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان در خصوص تجاری سازی شدن شرکت‌های مرکز رشد دانشگاه زنجان، گفت: شرکت‌های مرکز رشد دانشگاه زنجان چندان وارد فاز صادرات نشده‌اند و این یکی از مشکلات اساسی است با این وجود نمی‌توان انتظاری برای صادرات شرکت‌های در حال رشد دانشگاه داشت.

وی با بیان اینکه شرکت‌های در حال رشد دانشگاه در زمینه بازار داخلی فعال هستند و توانستند محصولات را در بازار داخلی به فروش برسانند، خاطرنشان کرد: واحدهای فناور دانشگاه زنجان تجارتی در بازار خارجی انجام نداده‌اند.

برآیند:

امروزه سرمایه گذاری در حوزه پژوهش زیربنای توسعه و پیشرفت کشور در آینده است و هرچقدر برای تحقیق و پژوهش در جامعه ارزش بیشتری گذاشته شود دستاوردهای ارزشمندتری در آینده نصیب جامعه خواهد شد.

استان زنجان با توجه به فضاها و مراکز دانشگاهی خود، گام های بلندی را در توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش و تحقیق در جامعه برداشته ولی مراکز و پارک های علم و فناوری آن نیازمند حمایت ها و اعتبارات بیشتری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha