راه‌اندازی آزمایشگاه گیاه پزشکی غرب مازندران زمینه‌ساز افزایش صادرات

نوشهر - ایرنا - بهره برداری آزمایشگاه گیاه پزشکی پایانه صادراتی گل و گیاه شهرستان عباس آباد غرب مازندران به گفته کارشناسان امر بستری مناسب برای صادرات انواع محصولات کشاورزی به ویژه مرکبات و کیوی را فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا ،باغ های کیوی مازندران که بالغ بر هفت هزار هکتار می شود در غرب این استان متمرکز است. برداشت محصول این باغ ها هم در شرایط طبیعی به حدود ۱۵۰ هزار تن تا ۱۸۰ هزار تن می رسد و برداشت این محصول هم از نیمه دوم آبان ماه شروع می شود و طی یک ماه ادامه دارد بیش از ۷۰ درصد این محصول هم صادراتی است.

طبق آمارهای رسمی ، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال ، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

به گفته مسوولان امر عمده محصولات تولیدی شهرستان های غرب مازندران کیوی و مرکبات هستند که بخش عمده آنها به کشورهای خارجی صادر می شود.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

بنا به اظهارات مسوولان امر غرب مازندران تا امروز افزون بر ۱۰ هزار تن کیوی به کشورهای خارجی صادر شده است که با راه اندازی آزمایشگاه یادشده مقدار صادرات محصولات کشاورزی این منطقه نیز افزایش خواهد یافت.

با هدف توسعه صادرات محصولات کشاورزی در غرب مازندران ، آزمایشگاه گیاه پزشکی مرجع پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی مازندران امروز دوشنبه در آیینی با حضور رییس سازمان حفظ نباتات و معاون وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان عباس آباد راه اندازی شد.

شهرستان نور، نوشهر ، چالوس ، کلاردشت ، عباس آباد ، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شده است.

راه‌اندازی آزمایشگاه گیاه پزشکی غرب مازندران زمینه‌ساز توسعه صادرات کشاورزی

سرمایه گذار پایانه گل و گیاه عباس آباد امروز در این آیین گفت : برای راه اندازی این آزمایشگاه حدود ۶۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد که با راه اندازی آن بستر برای اشتغال دستکم چهار نفر در این مجموعه فراهم شده است.

یعقوب خواجوند عابدینی افزود : تمامی تجهیزات خریداری شده منطبق با استانداردهای نوین دنیا و از نوع درجه یک است و در راستای طرح شناسنامه دار کردن باغ ها ، فرآیند تولید محصول تا صادرات آن به طور حتم باید با تایید گواهی سلامت آزمایشگاه گیاه پزشکی در این پایانه انجام گیرد.

وی بیان داشت : براساس برنامه ریزی های انجام گرفته سعی می شود در کنار این آزمایشگاه ، آزمایشگاه بهداشت ، استاندارد ، دامپزشکی ، آب و خاک داشته باشیم که بستر لازم در این زمینه فراهم شده به گونه ای در پی این اقدامات مجوز سلامت این پایانه دریافت شود.

راه‌اندازی آزمایشگاه گیاه پزشکی غرب مازندران زمینه‌ساز توسعه صادرات کشاورزی

در این پیوند مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران مازندران گفت : صدور مجوز فعالیت آزمایشگاه گیاه پزشکی از سوی رییس سازمان حفظ نباتات کشور می تواند بستری مناسب برای صادرات انواع محصولات کشاورزی به ویژه مرکبات و کیوی فراهم سازد.

عبدالرحمان زاغی افزود: افزون بر آن دستورالعمل هایی که به بتازگی در سازمان حفظ نباتات تدوین شده گویای آن است چراغ راه برای فعالیت در بستر تولید بهره برداران محصولات کشاورزی و باغی در مازندران مشخص کرده است به عبارتی دراجرای طرح شناسنامه دار کردن باغ ها به روشنی رهنمودهای لازم را به فعالان این بخش ارایه کرده است.

وی بیان داشت : بکارگیری نیروها از کارشناسان رشته های مرتبط تا مسوول فنی در این آزمایشگاه ویژگی آن این است که بستر برای فعالیت کارشناس ناظر در باغ ها فراهم می شود.

پایانه صادراتی گل وگیاه و محصولات کشاورزی در منطقه اسبچین عباس آباد غرب مازندران فعالیت دارد از چهار واحد انبار با ۱۰ هزار متر مربع ، یک سالن تخلیه و بارگیری با گنجایش ۱۰۰ دستگاه تریلی ، ۲ سردخانه زیر و بالای صفر هر یک با ظرفیت یکهزار و ۵۰۰ تن ، چهار سالن آزمایشگاهی و ۶۰ دفتر وی آی پی است.

یکی از مزایای این مجتمع داشتن پنج دفتر اداری دولتی برای استقرار نمایندگانی مرتبط با صادارات و واردات به منظور تسهیل در روند صدور مجوزهای لازم است. پایانه دارای یک واحد باسکول ۶۰ تنی است که به صورت برخط به سیستم گمرک کشور وصل است.

شهرستان عباس آباد در غرب مازندران قرار دارد.

راه‌اندازی آزمایشگاه گیاه پزشکی غرب مازندران زمینه‌ساز توسعه صادرات کشاورزی

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha