باید به سمت دانش‌بنیانی دیپلماسی فرهنگی برویم

تهران- ایرنا- رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: هوشمندسازی و دانش‌بینان کردن دیپلماسی فرهنگی از اهداف اصلی سازمان است.

حجت الاسلام ایمانی‌پور امروز، دوشنبه -۲۸ آذرماه- در آیین گرامیداشت پژوهش و پژوهشگران که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: پژوهش پیشران تحول و توسعه و مقدمه هر کاری است. باید به سمت دانش بنیانی دیپلماسی فرهنگی برویم. هوشمندسازی و دانش‌بینان کردن دیپلماسی فرهنگی از اهداف اصلی سازمان است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شناخت محیط بین‌الملل را لازمۀ هوشمندسازی دانست و تاکید کرد: مسئله دوم، رصد و مطالعه در عرصۀ فعالیت‌های فرهنگی است. جریان‌شناسی، روندشناسی و شناسایی افراد مؤثر از راه‌هایی است که برای دانش‌بینانی در عرصۀ بین‌الملل ضروری است.

وی اهتمام به آیین گرامیداشت پژوهش و پژوهشگران را نشان‌دهندۀ اهمیت سازمان به امر پژوهش خواند و گفت: شناسایی و شناساندن دو ماموریت سازمان است. شناسایی به معنای مطالعۀ دقیق پیراموان، چه در عرصۀ بین الملل و چه در عرصۀ داخل کشور است.

ایمانی‌پور ادامه داد: بررسی آسیب‌های درونی از دیگر وظایفی است که برای خود تعریف کردیم. در ادوار مختلف فعالیت‌های سازنده داشتیم، اما آسیب‌هایی در کار بوده است که شناسایی اینها به دانش‌بنیانی کمک می‌کند. بهره‌مندی از تجارب و تجربه نگاری و نهایتاً استفاده از تجارب ما را در روند حرکت به سمت دانش‌بنیانی کمک می‌کند. بنابراین دیپلماسی دانش‌بنیان یعنی استفاده از تمام این ظرفیت‌هایی که اشاره کردم.

باید به سمت دانش‌بنیانی دیپلماسی فرهنگی برویم

رئیس سازمان ارتباطات اسلامی یکی از کاستی‌های کشور را فاصلۀ بین علم و عمل دانست و گفت: یکی از مسائل مهم کاربردی بودن پژوهش‌ها در سازمان است؛ امری که دستور کار خود قرار دادیم. ما مطالعه را برای خود مطالعه انجام نمی دهیم و دنبال نسبت سازی بین عمل و مطالعه هستیم. یک مطالعه وقتی کاربردی است که رایزن بگوید من مساله ام این است و شما برای آن راه حل پیدا کنید.

در ادامه‌ برنامه از پژوهشگران برتر ارتباطات اسلامی تقدیر و از آثار مرکز مطالعات راهبردی آن سازمان رونمایی شد.

آثاری همچون اسلام و مسلمانان زیمباوه نوشته رضا عسگری، ایران‌شناسان ادبی چین نوشته لیو چیان رایزن فرهنگی چین، تونس در آیینه فرهنگ (جلد اول) نوشته رایزن فرهنگی تونس، تصوف در مصر نوشته علی ابوالخیر و عبدالرضا بنی علی، نگاهی به ایتالیا، نوشته احمدعلی امیری، جامعه و فرهنگ سنگال، به قلم محمد علی بصیری و ریحانه فتحی‌پور، تعلیمات اسلامی در اروپا نوشته لنی فرانکن وبیل جنت و با همکاری حسین چاقمی از جمله این آثار بود.

‌ تقدیر از فرزند شهید فخری‌زاده پایان‌بخش این مراسم بود.

به گزارش ایرنا، آیین گرامیداشت پژوهش و پژوهشگران با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از اندیشمندان و پژوهشگران حوزه بین‌الملل برگزار شد.

در این مراسم ضمن رونمایی از تازه‌های نشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه روابط فرهنگی بین‌المللی، از پژوهشگران و آثار برگزیده آنان و خانواده‌ معظم شهدای حوزه علمی و فرهنگی تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha