شهر تاریخی استرآباد احیا می شود

گرگان - ایرنا - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان با بیان اینکه شهر تاریخی استرآباد احیا می شود گفت: برای اجرا و اصلاح زیرساخت‌های خدماتی مورد نیاز این شهر تاریخی ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدجواد ساوری عصر امروز دوشنبه در جلسه کارگروه شهر تاریخی استرآباد ( گرگان) در دفتر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان اظهارداشت: این برآورد شامل شبکه آب با اعتبار مورد نیاز ۱۰۰ میلیارد ریال، شبکه فاضلاب با اعتبار مورد نیاز ۳۹ میلیارد ریال، اجرای شبکه برق با برآورد اعتبار ۶۵ میلیارد ریالی و گازرسانی با اعتبار مورد نیاز ۶ میلیارد ریال می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که حفظ و احیای شهر تاریخی استرآباد (گرگان) در وهله اول نیاز به اقدامات فرهنگی دارد، گفت: باید خیابان امام خمینی (ره) گرگان را که در قسمت مرکزی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) قرار گرفته، را با فرهنگ‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز، سنگ‌فرش کنیم و به سمتی پیش رویم که بافت تاریخی گرگان را عینیت‌ بخشیم.

ساوری در ادامه تصریح کرد: در صورت تامین عرصه مناسب و ساخت مکانی برای بخش اداری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان آمادگی داریم تا مکان فعلی استقرار این اداره‌کل را که از بناهای شاخص بافت تاریخی گرگان است به فضای اقامتی، تفریحی و فرهنگی تبدیل کنیم.

وی افزود: جلسات کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) به‌صورت مستمر تشکیل خواهد شد تا با هم‌افزایی ارگان‌های عضو این کارگروه مشکلات این بافت تاریخی به کمترین حد ممکن رسیده و رضایت ساکنان و مالکان و همچنین مسافران و گردشگران را شاهد باشیم.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان گفت: کارگروه شهر تاریخی استرآباد (گرگان) به ریاست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان و دبیری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان با هدف تعامل دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای احیا و مرمت شهر تاریخی استرآباد (گرگان) تشکیل می‌شود.

ساوری اضافه کرد: هدف کارگروه شهر تاریخی استرآباد احیا این اثر تاریخی به‌ عنوان هویت شهر مرکز استان است و هر دستگاه اجرایی و خدمات‌رسان باید با بهره‌مندی از اعتبارات و ظرفیت‌های در دسترسِ خود برای احیای این شهر تاریخی نقش موثری ایفا کند.

وی تصریح کرد: شهر تاریخی استرآباد (گرگان) ظرفیتی بسیار خاص و کم‌نظیر در حوزه میراث‌ فرهنگی است و احیای این اثر ارزشمند تاریخی موجب تحول در توسعه گردشگری گرگان خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان در این جلسه گفت: ثبت بافت تاریخی گرگان به‌ عنوان نخستین بافت تاریخی کشور در فهرست آثار ملی نشان از اهمیت این اثر ارزشمند است اما متاسفانه در عمل اقدام خاصی در راستای احیای این اثر ارزشمند صورت نگرفته است.

سیدمهدی مهیائی تاکید کرد: تهیه نقشه راه برای احیای بافت تاریخی گرگان یک ضرورت است که باید تدوین و عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص تامین اعتبار زیرساخت‌های موردنیاز شهر تاریخی استرآباد (گرگان) از ظرفیت شورای برنامه‌ریزی استان استفاده خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان تصریح کرد: تامین زیرساخت‌های در شهر تاریخی استرآباد یک نیاز ضروری و اولویت است که باید در کوتاه‌ مدت و بلند مدت برای آن برنامه‌ریزی و اقدام داشته باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با پیگیری و تعامل ارگان‌های مختلف ذیل کارگروه شهر تاریخی استرآباد(گرگان) شاهد تسریع در امور احیا و مرمت این شهر تاریخی باشیم و این بافت جایگاه خود را به‌عنوان نخستین بافت تاریخی ثبت‌ شده کشور به دست آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha