۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۱۸
کد خبرنگار: 1178
کد خبر: 84975634
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برخورد پلیس سودان با معترضان به توافق ارتش و گروه‌های مدنی

تهران- ایرنا- نیروهای امنیتی سودان تظاهرات کنندگان مخالف توافق اولیه میان ارتش و شماری از گروه های مدنی برای پایان دادن به بحران سیاسی را در خارطوم پایتخت این کشور متفرق کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری عربی ۲۱ ، نیروهای امنیتی با پرتاب گاز اشک آور به سوی هزاران تظاهرات کننده مخالف توافق یاد شده که مفاد آن را «مبهم» می دانند، آنها را متفرق کردند.

تظاهرات کنندگان با سردادن شعار «با این توافق بر ما حکومت نخواهید کرد» اعلام کردند: ما به هیچ سیستم دیگری غیر از یک دولت غیرنظامی رضایت نمی دهیم، ارتشی ها باید به پادگان ها برگردند.

این تظاهرات که با هدف مطالبه حکومت مدنی و قصاص عاملان کشتار تظاهرات کنندگان قبلی صورت گرفته بود، بزرگترین تظاهرات در ماه‌های اخیر بود که تظاهرات کنندگان تا فاصله حدود ۱.۵ کیلومتری کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی کردند.

پلیس ادامه مسیر تظاهرات را با کامیون های زرهی مسدود کرد و سپس تظاهرات کنندگان را در خیابان های اطراف تحت تعقیب قرار داد.

کمیسیون ملی حقوق بشر در سودان اعلام کرد که فراخوان‌های تظاهرات را به دقت رصد و پیگیری می کند و ضمن تاکید بر حق شهروندان برای آزادی بیان و تجمعات مسالمت آمیز، از حقوق تضمین شده اساسی مردم که باید محترم شمرده شود، حمایت می کند.

این کمیسیون از مقامات سودان خواست ضمن احترام به حقوق شهروندان، از هرگونه خشونت و اقدام غیرقانونی علیه تجمعات مسالمت آمیز بپرهیزند و هر اقدام مقامات در این زمینه تحت نظارت دادستانی عمومی صورت گیرد.

تظاهرات روز دوشنبه همزمان با چهارمین سالگرد شروع اعتراضات گسترده در سودان صورت گرفت که ماه ها به طول انجامید و منجر به سرنگونی «عمر البشیر» در آوریل ۲۰۱۹ شد.

پس از سه دهه حکمرانی البشیر در سودان، مدت کوتاهی یک دولت غیرنظامی در این کشور روی کار آمد که اندکی بعد با شورش نظامیان در اکتبر ۲۰۲۱ به رهبری «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش، سرنگون شد، این بحران موجب افزایش ناآرامی های سیاسی و اقتصادی در این کشور شد.

سودان از زمان این کودتا تقریباً هر هفته شاهد تظاهرات اعتراضی بوده است.

توافق بین رهبران نظامی و چندین جناح غیرنظامی، ابتدا برای انتقال قدرت در سودان صورت گرفت اما منتقدان می گویند که این توافق فاقد جزئیات لازم و جدول زمان بندی مشخص برای اجرا است.

«فولکر پرتس» نماینده ویژه سازمان ملل در سودان روز دوشنبه در یک پیام توییتری نوشت: امیدوارم روند سیاسی خواسته‌ها و خواسته‌های مردان و زنان سودانی را که چهار سال پیش برای تحقق آنها به خیابان‌ها آمدند، برآورده کند.

«جبرئیل ابراهیم» وزیر دارایی و برنامه ریزی سودان و رهبر جنبش عدالت و برابری هم این توافق را حداقلی و حذفی توصیف و از جمله کسانی بود که از امضای آن خودداری کرد.

وی در توییتر خود نوشت: امروز در چهارمین سالگرد انقلاب شکوهمند دی ماه، همچنان در انتظار تحقق اهداف این انقلاب هستیم زیرا این انقلاب توسط عده ای قلیل ربوده شده است.

پیش از این تظاهرات، نیروهای امنیتی راه های منتهی به وزارت دفاع در خارطوم و بسیاری از مسیرها و پل های ارتباطی این شهر به شهرهای همجوار مانند «ام درمان» را که اخیرا صحنه اعتراضات بودند، بستند.

هزاران شهروند از هفته گذشته در اعتراض به توافق اخیر بین گروه‌های غیرنظامی و ارتش موسوم به «توافق چارچوب» با هدف یافتن راه حلی برای بحران سیاسی در این کشور در خارطوم، پایتخت و شهرهای «ام درمان» و «بحری» به خیابان‌ها آمدند.

منابع رسانه‌ای دوشنبه ۱۴ آذرماه از امضای توافق چارچوب میان گروه‌های مدنی و شورای حاکمیتی نظامی سودان برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور خبر داده بودند.

خبرگزاری رسمی سودان در این باره اعلام کرد که این توافق که مبنای حل بحران سیاسی کنونی سودان قرار می‌گیرد، در خارطوم و با حضور مقامات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی میان گروه‌های مدنی و شورای حاکمیتی انتقالی سودان امضا شد.

این گروه‌ها بر سر یک دوره انتقالی ۲۴ ماهه توافق کردند که از زمان انتخاب نخست وزیر انتقالی آغاز خواهد شد. طبق توافق صورت گرفته، این قدرت انتقالی کاملا مدنی و دموکراتیک و بدون مشارکت نظامیان خواهد بود.

همچنین در این توافق آمده که نیروهای واکنش سریع باید در یک دوره زمانی معین با نیروهای مسلح سودان ادغام شده و هیچ گروه شبه نظامی در این کشور تشکیل نشود.

نشست امضای توافق سیاسی در سودان با حضور نمایندگانی از سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، آمریکا، انگلیس، عربستان، امارات و اتحادیه اروپا برگزار شد.

توافق گروه‌های سودانی برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور، استقبال طرف‌های بین‌المللی حاضر در این نشست و در رأس آنها نمایندگان آمریکا عربستان و امارات را به همراه داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha