نشست گفت‌وگوهای تهران، تاثیرگذاری ایران در منطقه را به نمایش گذاشت

تهران- ایرنا- کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی گفت: برگزاری نشست گفت‌وگوهای تهران نشان‌دهنده اقتدار و نقش تاثیرگذار ایران برای استقرار صلح و ثبات در جهان است.

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا درباره اهمیت برگزاری سومین دور مجمع گفتگوی تهران گفت: اجلاس‌های گفت‌وگومحور اجلاس‌های بسیار مهمی تلقی می‌شوند به دلیل اینکه نخبگان ایران و کشورهای مختلف در کنار هم پیرامون مباحثه بین‌المللی و منطقه‌ای صحبت می‌کنند و راهکارهای مختلفی را برای ایجاد صلح، آرامش و امنیت در منطقه و در جهان و حل مناقشات و اختلافات ارائه می‌دهند و در ارتباط با نظم آینده جهان که مبتنی بر تقویت چندجانبه‌گرایی یا چندقطبی‌گرایی خواهد بود صحبت می‌کنند.

وی افزود: برگزاری این اجلاس در ایران در وهله اول نشان‌دهنده اقتدار و نقش تاثیرگذار ایران برای استقرار صلح و ثبات در جهان است و همچنین بیانگر این است که جمهوری اسلامی ایران به گفتگو برای حل مشکلات اعتقاد دارد و جنگ، اختلاف و مناقشه را برای اینکه مشکلات جهان یا منطقه‌ای را حل کنند را توصیه نمی‌کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی عنوان کرد: این زمینه‌سازی برای گفتگو پیرامون آینده به طور طبیعی همکاری‌های مشترک را هم در آینده خواهد داشت و کشورهایی که در این اجلاس حضور داشته‌اند و کشورهایی که در جریان آن قرار گرفته‌اند هم در آینده می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند و گره‌گشای بسیاری از مشکلات کشورهای اسلامی و سایر کشورها باشد.

پاک آیین بیان کرد: از جمله نکاتی که در این اجلاس مطرح شد، ایجاد یک رویه مشترک برای مقابله با دیکتاتوری و یکجانبه‌گرایی آمریکا در جهان و تحمیل ارزش‌های غربی به سایر کشورها و همچنین مقابله با تروریسم، خشونت و افراطی‌گری و فرقه‌گرایی و تلاش برای تقویت انسجام میان جوامع مختلف و تاکید بر دیپلماسی پیشگیرانه برای حل اختلافات بود.

وی ادامه داد: بسیاری از اختلافات وجود دارد که اگر دیپلماسی پیشگیرانه فعال شود به جنگ منتهی نمی‌شود و طرح این موضوع هم نشان‌دهنده اراده و انگیزه قوی ایران برای استقرار صلح عادلانه در مناطق مختلف جهان است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: از جمله مسائل خاصی که در این اجلاس مطرح شد موضوع افغانستان بود که موضوع بحث بسیار مهمی است و باید آینده آن روشن شود چراکه ارتباط مستقیم با امنیت منطقه و همچنین مبارزه با تروریسم دارد.

پاک‌آیین خاطرنشان کرد: اینها مباحثی بود که به لحاظ گفتگویی مورد بررسی و اظهار نظر قرار گرفت و نشاندهنده این است که ظرفیت ایران ظرفیت مناسبی برای ورود در این قبیل موضوعات و برای گفتگو با افراد صاحبنظر جهت یافتن راه‌های مسالمت‌آمیز برای حل و فصل اختلافات و ایجاد صلح و امنیت است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل نشست گفت‌وگوهای تهران بسیار حائز اهمیت بود. در حاشیه اجلاس هم دیدارهایی میان مقامات ایران از جمله وزیر امور خارجه و مقاماتی که حاضر بودند انجام شد به طور طبیعی هم در حوزه دوجانبه و هم بررسی مباحث منطقه‌ای و بین‌المللی حائز اهمیت است و این فرصت بسیار خوبی است که طرفین بنشینند و با یکدیگر مذاکره کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: در مجموع به نظر می‌رسد که این اجلاس، اجلاس موفقی بود و خوب است که حداقل سالی یکبار ادامه پیدا کند و میهمانان بیشتری هم داشته باشد و امیدوارم بتوانیم در آینده این مسیر گفتگو را برای حل مشکلات بین‌المللی تقویت کنیم.

پاک‌آیین با اشاره به برگزاری این نشست علیرغم تبلیغات رسانه‌های معاند درخصوص اعتراضات در ایران اظهار کرد: یکی از دلایل موفقیت این اجلاس این بود که مخالفین جمهوری اسلامی از برگزاری آن عصبانی هستند و همانطور که در رسانه‌های خارجی و معاند مشاهده می‌کنیم اینها سعی می‌کنند که دستاوردهای این اجلاس را تخفیف دهند و آن را ناچیز بشمرند، برخی هم سعی می‌کنند این اجلاس را در حاشیه مطرح کنند و با عناوین تند با اجلاس برخورد می‌کنند

وی بیان کرد: همه اینها نشان دهنده عصبانیت غرب و رسانه‌های معاند از این مساله است و به نظر می‌رسد یکی از دلایل توفیق این اجلاس این بوده که ما چنین واکنش‌هایی را از سوی مخالفین داشت.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره حضور امیرعبداللهیان در نشست بغداد ۲ گفت: متعاقب اجلاس تهران ما امروز شاهد هستیم که وزیر امور خارجه برای شرکت در اجلاس بغداد ۲ به اردن سفر کرده‌اند. اجلاس بغداد ۲ اجلاس بسیار مهمی است.

پاک‌آیین افزود: اگرچه موضوع اصلی اجلاس، مساله عراق و آینده و توسعه این کشور است اما در حاشیه این اجلاس، دیدارها و مذاکرات بسیار خوبی می‌تواند انجام شود امروز هم مذاکرات با نماینده اتحادیه اروپا آقای بورل انجام شد.

وی گفت: با توجه به حضور کشورهای بزرگ عربی مانند مصر، اردن و عربستان، امارات و عمان در این اجلاس، فرصت خوبی برای گفت‌وگو میان امیرعبداللهیان و این کشورها برای تقویت روابط فیمابین و تلاش برای حل مشکلات بین‌المللی به خصوص مسئله فلسطین است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha