۱ دی ۱۴۰۱، ۸:۱۱
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84976704
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۰۷ هزار هکتار از دیمزارهای کردستان زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفت

سنندج- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: ۱۰۷ هزار هکتار از اراضی زیرپوشش طرح جهش تولید در استان، از بیمه کشاورزی برخوردار شد.

پیمان اسکندری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۶۲ درصد برنامه ابلاغی سومین سال اجرای طرح جهش تولید در استان که ۵۹۱ هزار هکتار است، تاکنون محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه مابقی زمین های زراعی هم در کشت های انتظاری و بهاره زیرپوشش این طرح قرار می گیرد، افزود: از ۳۶۲ هزار هکتاری که زیرپوشش این طرح تاکنون قرار گرفته ۱۰۷ هزار هکتار بیمه کشاورزی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان یکی از مزایای طرح جهش تولید را پرداخت تسهیلات یارانه ای برای خرید ادوات کشاورزی خواند و گفت: برای خرید ۳۷۲ دستگاه ادوات کشاورزی ۹۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

اسکندری یادآور شد: برای فعالیت‌های ترویجی و آموزشی بهره‌برداران و اجرای کامل سیاست‌های طرح جهش تولید در دیمزارهای استان ۱۰ مزرعه الگویی در ۱۰ شهرستان استان با محصولات تناوبی ایجاد خواهیم کرد.

طرح جهش تولید در دیمزارها با همکاری ستاد فرمان امام(ره) از سه سال گذشته آغاز شده و به منظور ارتقای امنیت غذایی و افزایش تولید در دیمزارهای به ویژه محصول استراتژیک گندم به اجرا درآمده است.

در راستای این طرح یارانه خرید کود و بذر، بیمه محصولات کشاورزی و تسهیلات مورد نیاز برای خرید ماشین آلات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار داده می شود.

یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است.

۹۶ درصد سطح اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال ۱۴۰۰ است در ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار زیر کشت، یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم ۴۴۳ هزار تن بوده است.

از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است. سالانه حدود ۲۱۱ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

۷۹ درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha