میزان باروری در خراسان‌شمالی یک درصد بیشتر از میانگین کشوری است

بجنورد-ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: براساس آمارهای موجود میزان باروری جمعیت در استان یک درصد بیشتر از میانگین کشوری و ۲.۷ درصد است.

به گزارش ایرنا، دکتر محمدرضا اکبری روز پنجشنبه در جلسه قرارگاه جوانی جمعیت خراسان شمالی اظهار کرد: خراسان شمالی با این میزان باروری به لحاظ جوانی جمعیت اینک جزو استان های با خطر متوسط است.

وی افزود: با این وجود از سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ در شاخص تولد خام، شاهد کاهش تولد در استان بودیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، شناسنامه جمعیت استان را در گروه سنی زیر پنج سال ۷.۹۵ درصد و رده سنی زیر ۱۵سال ۲۵.۱۳ درصد عنوان کرد.

اکبری با بیان اینکه توجه به چالش‌های آینده جمعیتی از وظایف دستگاه های اجرایی است، گفت: براساس بررسی ها در سال ۱۴۳۰ از هر ۱۰ نفر پنج نفر سالمند و کشور در ۳۰ سال آینده جزو پیرترین کشورهای جهان خواهد شد.

وی افزود: اینک پنجره نقره‌ای جمعیت را پیش رو داریم که با همافزایی دستگاه های اجرایی و نقش موثر رسانه ها در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت می توانیم از چالش سالمندی جمعیت عبور کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: در سال‌های نقره ای باقی مانده، مداخلات می‌تواند پاسخ مثبت به همراه داشته باشد ولی اگر این زمان نقره‌ای از دست برود، ۱۵۰ سال زمان برای جبران این فرست از دست رفته است.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در جلسه مورخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید

این استان حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد و هم اکنون طرح سنجش ناباروری در شهرهای بجنورد، شیروان، راز و جرگلان و فاروج در حال اجرا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha