دستاوردهای علم و فناوری ایران و جهان در هفته‌ای که گذشت

تهران- ایرنا- دنیای علم و فناوری در هفته ای که گذشت، به تلاش و تکاپو برای نوآوری های جدید و تحولات نو ادامه داد که در این زمینه که سرخط چند مورد آنها را از ساخت نوعی اره برای راحتی کار صنعتگران تا یافتن راهی نو به درون کبد برای کشتن سلول های سرطانی و در نهایت یافتن دلیل پیرشدن انسان ها مرور می کنیم.

به گزارش روز جمعه گروه علم و آموزش ایرنا، آغاز هفته خبر به بازار آمدن دستگاه برش اره نواری، محصولی دانش بنیان از اصلی ترین تجهیزات مورد نیاز در انجام کارهای کارگاهی و صنعت های کوچک منتشر شد. این ابزار به علت راحتی کاربرد و سرعت بالا از پر استفاده ترین دستگاه هایی است که برای ایجاد برش در انواع مصالح به کار برده می شود.

برش دقیق و آسان برای انواع فلزات سنگین همچون مس، آهن، آلومینیوم، انواع پروفیل ها، هنر این اره نواری است.

مقاومت کفپوش های بتنی مخوصص صنایع دریایی ارتقا یافت

مقاومت کف‌پوش‌های بتنی کاربردی در صنایع دریایی به همت محققان ایرانی ارتقا یافت. کشش، مقاومت و عمر کفپوش‌های بتنی تولید شده با فناوری نانو نسبت به نمونه‌های معمولی بیشتر و بالاتر است. این ویژگی منحصر به فرد کمک کرده است تا از این محصول مقاوم و سخت در مکان‌هایی مانند انبارهای صنایع دریایی و کشتیرانی، بندرگاه‌ها و اسکله‌ها که عوامل مخرب محیطی همچون فشار و ضربه‌های شدید مکانیکی وجود دارد به راحتی استفاده شود.

موتور جستجوی ایرانی که اطلاعات را به صورت بومی به کاربران اینترنت می دهد

موتور جست و جوی ایران ساخت می تواند مکمل خوبی برای نمونه های خارجی باشد.

یک موتور ایرانی جست و جو در اینترنت، سرعت به روزرسانی را ارتقا داده و اطلاعات را به صورت بومی در اختیار کاربران قرار می دهد. این نرم افزار ایرانی این قابلیت را دارد تا هم به صورت آفلاین و هم به صورت (برخط) آنلاین مورد استفاده قرار گیرد و در دسترس کاربران برای به روزرسانی به صورت ساده قرار می گیرد.

دستگاه لایه‌نشانی اسپاترینگ رومیزی برای ایجاد لایه های نانوساختار به بازار آمد

یک شرکت فناور ایرانی دستگاه لایه‌نشانی اسپاترینگ رومیزی تولید و به بازار عرضه کرده است که می‌توان از آن برای ایجاد لایه‌های نانوساختار استفاده کرد.

دستگاه لایه‌نشانی اسپاترینگ رومیزی ابزاری ویژه برای ایجاد طیف گسترده‌ای از لایه‌های نازک بر روی بسترهای متفاوت است. با کمک این دستگاه می‌توان مواد مختلف را روی سطح قرار داد؛ مشروط بر این که این مواد بتوانند شرایط داخل دستگاه مانند پلاسما و بمباران یونی را تحمل کنند. هر ترکیبی که بتواند شرایط دستگاه را تحمل کند به‌عنوان زیرلایه قابل استفاده است. با این فناوری می‌توان نانوکامپوزیت و پوشش‌های نانومقیاس را ایجاد کرد.

این دستگاه برای ساخت انواع حسگر لایه نازک و سلول‌های خورشید، ادوات اپتیکی، قطعات نانوالکترونیک و میکروالکترونیک قابل استفاده است. همچنین برای آماده‌سازی نمونه به منظور استفاده در میکروسکوپ الکترونی این ابزار را می‌توان به کار برد.

روشی نو در درمان سرطان کبد

در این روش درمانی از یک AMP (آدنوزین مونوفسفات Adenosine monophosphate) با خاصیت ضد سرطانی (Bovicin HC۵) که توسط باکتری Streptococcus bovis تولید می‌شود، استفاده شده است.

در این طرح، با همراه کردن یک CPP (پپتید نافذ سلولی) با پروتئین bovicin HC۵ نفوذپذیری آن به سلول‌های کبد افزایش یافته است. این امر باعث ورود هدفمند دارو به سلول‌های سرطانی کبد خواهد شد. در این طرح، این فیوژن طراحی‌شده، به صورت نوترکیب در باکتری E. coli تولید شده و اثربخشی آن روی رده سلول‌های سرطانی کبد به اثبات رسید.

با توجه به اختصاصی بودن و اندازه کوچک CPP استفاده شده، علاوه بر نفوذ هدفمند دارو فقط به سلول‌های سرطانی کبد، دوز داروی استفاده شده نیز بسیار کاهش پیدا خواهد کرد که متعاقباً عوارض جانبی احتمالی دارو و سمیت آن در مقایسه با سایر داروهای شیمی‌درمانی بسیار کاهش پیدا می‌کند.

در این طرح برای اولین بار فیوژنی از یک AMP و CPP درست شده است که قابلیت درمان سرطان کبد را دارد.

این نخستین بار است که در ایران از این روش برای درمان سرطان کبد استفاده می‌شود، هر چند مشابه این کار در دنیا انجام شده، ولی فیوژن طراحی‌شده در این طرح در سطح دنیا هم کاملاً نو و جدید است.

دانشجویان شریف دو دستگاه با کاربرد در صنعت برق را طراحی و تولید کردند

«دستگاه رله دیفرانسیل دیجیتال حفاظت ترانسفورمر» و «دستگاه اندازه‌گیری تخلیه جزئی سیار» ۲ محصول دانش بنیان بسیار مهم برای صنعت برق کشو طراحی شد.

تلاش پژوهشگران دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف با همکاری بخش صنعت منجر به موفقیت در طراحی و ساخت این ۲ دستگاه شد.

سامانه هوشمند مینا آموزش فناورانه زبان فارسی

طراحی و ارائه سامانه هوشمند «مینا» به مثابه مدرسه مجازی برای آموزش زبان فارسی، آموزش این زبان را به صورت خودکار و هوشمند بر پایه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی برای علاقه‌مندان ممکن کرده است.

استفاده از محتوای چندرسانه‌ای (Multimedia) به‌ صورت برخط (تحت وب) یا بدون اینترنت (در لوح فشرده) مزیت‌های فراوانی از جمله استفاده از تصاویر ثابت یا متحرک یا فیلم به‌ جای نوشته، صوت و موسیقی همراه آموزش، ابزار تفریحی و بازی‌های مختلف جهت جلوگیری از خستگی، تحریک حافظه تصویری افراد و افزایش بازده آموزشی، یادگیری سریع‌تر، مؤثرتر و پایدارتر، انجام و نمایش کارهایی که در حالت عادی امکان انجام آنها وجود ندارد و صرفه‌جویی در هزینه آموزشی و زمان کاربران دارد.

کیهان شناسان ایرانی جایزه فیزیک عبدالسلام را بردند

طبق اعلام کمیته‌ جوایز مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام (ICTP) دکتر شانت باغرام، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و دکتر محمدحسین نامجو، دانش آموخته دانشگاه شریف و پژوهشگر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، برنده جایزه مرکز بین‌المللی فیزیک نظری ۲۰۲۲ ICTP شدند.

این جایزه به واسطه‌ مشارکت پیشگامانه‌ این دو کیهان‌شناس جوان و برجسته‌ ایرانی در توسعه‌ چارچوب‌های نظری، محاسباتی و آماری برای مقایسه پیش‌بینی‌های نظری پدیده‌های مختلف کیهان‌شناسی و اخترفیزیکی با داده‌های رصدی دقت بالا، به آنها اختصاص یافت.

نخستین دستگاه شتاب‌دهنده الکترواستاتیک صنعتی الکترون رونمایی شد

دستگاه شتاب‌دهنده الکترو استاتیک صنعتی الکترون با نام «داینامیترون» دارای کاربردهایی در زمینه پرتودهی مواد غذایی، استریل کردن تجهیزات پزشکی، پرتودهی سیم و کابل، پروتودهی تایر، پرتودهی فوم و مواد قابل انقباض حرارتی، پرتودهی فاضلاب است.

«داینامیترون» همچنین در زمینه کاشت یون، آنالیز با باریکه یون و نیز مولد نوترون در BNCT دارای کاربرد است.

دیگر نیازمند وارد کردن مخزن ازت مایع برای نگهداری سلول های بنیادی نخواهیم بود

نخستین نمونه مخزن نگهداری ازت مایع که از تکنولوژی بسیار پیشرفته ای بهره می گیرد و برای نگهداری سلول های بنیادین به کار می رود در ایران ساخته شد. با ساخت آن در داخل کشور از واردات این محصول بی‌نیاز می‌شویم.

یک زیرسویه اومیکرون در برابر همه درمان ها مقاومت نشان می دهد

محققان حوزه پزشکی اعلام کردند که یکی از زیر سویه‌های اومیکرون در برابر همه آنتی‌بادی‌های درمانی موجود مقاوم است و این یافته‌ها حاکی از آن است که برای مقابله با این زیرسویه از کرونا باید درمان‌های جدید شناسایی شود.

فناوری اسکن لیزری سه‌بعدی و معدنکاران ترو تمیز پشت میزنشین

به لطف پیشرفت‌های اخیر فناوری، استخراج جبهه کار طولانی (یکی از روش‌های مهم استخراج زیرزمینی زغال‌سنگ در دنیا)، فاصله زیادی با کار در معادن زغال‌سنگ زیرزمینی در گذشته دارد که کارگران پوشیده از گردوغبار از جبهه کار زغال بیرون می‌آمدند.

مثلا مایکل کاندی (Michael Condie)، هماهنگ‌کننده خودکارسازی (اتوماسیون) در معدن اوکی کریک (Oaky Creek) در مرکز کوئینزلند در استرالیا، با یک کلیک تخته‌سنگ‌های بزرگ را با استفاده از ماشین‌آلات عظیم برش می‌زند. این تخته‌سنگ‌ها حداقل ۳۰۰ متر زیر محل نشستن او قرار دارند.

همه سلول های بدن انسان در پیری دخالت می کنند

در پایان معلوم شد که چرا پیر می شویم. محققان پی برده‌اند که با افزایش سن تقریباً در تمام سلول‌های بدن حیواناتی مانند موش، موش صحرایی، برکه‌ماهی و حتی انسان‌ها عدم تعادل تدریجی ژن‌های بلند و کوتاه ایجاد می‌شود. این کشف نشان می‌دهد یک ژن خاص، روند پیری را کنترل نمی‌کند؛ بلکه به نظر می‌رسد تغییرات در سطح سیستم و اثرات پیچیده‌اش در کهولت سن نقش دارد و این احتمالاً بر هزاران ژن مختلف و پروتئین‌های مربوط به آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha