به گزارش ایرنا، شهروندان تهرانی صبح سومین روز از زمستان را با مشاهده بارش برف و باران در نقاط مختلف شهر تهران آغاز کردند اما نبود حمل و نقل عمومی، شلوغی ایستگاههای مترو و حتی نبود تاکسیهای اینترنتی و ترافیک شدید کام شهروندان را در این روز زیبا تلخ کرده است.
کمبود حمل و نقل عمومی و ترافیک موضوعاتی هستند که حتی در روزهای آفتابی و عادی نیز تردد شهروندان را دچار مشکل میکنند اما در روزهای بارانی این کمبودها بیشتر به چشم میخورد و حتی تاکسیهای اینترنتی نیز غایب میشوند.
مسافران اتوبوس ایستگاههای میانی خط آیت الله اشرفی اصفهانی بیش از ۴۰ دقیقه است که برای اتوبوس معطل ماندهاند و به گفته یکی از مسافران با وجود اینکه زودتر از روزهای عادی برای رسیدن به محل کار از منزل خارج شده اما معطلیهای بیش از حد و بیدلیل برای حضور اتوبوس موجب میشود دیر در محل کار حاضر و توبیخ شود.
وضعیت خطوط تاکسی نیز بهتر نیست، صفهای طولانی کنار خیابانها، مسافران معطلی که در ایستگاههای تاکسی در صفایستادهاند و آرزو میکنند کاش برف و باران نمیبارید!
یکی از رانندگان خط تاکسی ابتدای بزرگراه جلال آل احمد_ابتدای خیابان شهید مطهری، ترافیک مسیر را دلیل نبود تاکسی در این خط عنوان میکند و میگوید: «همکاران در خط حضور دارند اما در ترافیک مانده اند.»
خودروهای عبوری هر یک کرایههای سرسامآور از مسافران طلب میکنند تا در نبود تاکسی و اتوبوس، آنها را به مقصد برسانند؛ برای مثال مسیری که کرایه آن ۱۲ هزار تومان است را ۴۰ هزار تومان طلب میکنند و مسافران نمیتوانند حتی از این فرصت استفاده کنند و همچنان منتظر اتوبوس میمانند.
خطوط مترو که حتی در روزهای عادی شلوغ است در روزهای بارانی شلوغی غیر عادی دارد؛ یکی از مسافران به خبرنگار ایرنا گفت: برخی مسافران، مترو سوار هستند و هر روز از خطوط مترو استفاده میکنند اما درصد زیادی از آنان در روزهای بارانی و در نبود تاکسی و اتوبوس به ایستگاههای مترو پناه میآورند و موجب شلوغی بیش از حد ایستگاهها میشوند.
حتی تاکسیهای اینترنتی هم در روزهای بارانی رفتار عجیبی دارند؛ اپلیکیشن اسنپ با درج پیغامی به مسافر میگوید که امکان تعیین دقیق قیمت میسر نیست و در پیام دیگری افزایش هزینه سفر نسبت به سقف تاکسیهای تلفنی را نمایش میدهد و برای مسیرهای حدود ۱۲ کیلومتر ۱۹۶ هزار تومان را اعلام میکند.
در حالیکه شهروندان در چنین شرایطی در شهر تردد میکنند، جلال بهرامی معاون حمل و نقل شهردار تهران با انتشار یادداشتی در خبرگزاری شهر اعلام کرد که «متأسفانه ما در حال حاضر با عقبماندگی درخصوص زیرساختهای حملونقل تهران مواجه هستیم که این مسئله بهخاطر شرایط اقتصادی ادوار گذشته بوده و باید تلاشهایی صورت بگیرد تا این مشکل برطرف بشود. 》
او گفته است: «برای جبران این عقبماندگی چند کار از سوی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در دستور کار قرار دارد. نوسازی و بازسازی حوزه حملونقل عمومی از جمله اتوبوس، مترو و تاکسی از مواردی است که بهصورت جدی در دستور کار قرار دارد و در دنیا نیز این کار معمول است. به هر ترتیب این یک کار متداول بوده و هیچ عیب و ایرادی هم ندارد و در شهر تهران هم این مسئله بهصورت جدی پیگیری و اجرا میشود.»
بهرامی در ادامه این یادداشت اعلام کرد که «طبق برنامه تا سه سال آینده باید ۱۱هزار اتوبوس در شهر تهران داشته باشیم. در حملونقل عمومی، اولویت مردم اتوبوس است و براساس طرح جامع حملونقل تا پایان ۱۴۰۴ ما باید ۱۱هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم تا بتوانیم شرایط خوبی را در جابهجایی مسافران مهیا کنیم.»
معاون حمل و نقل شهردار تهران ادامه داد: «اکنون ۲هزار و ۴۰۰دستگاه تا ۲ هزار و ۶۰۰دستگاه اتوبوس فعال در شهر تهران وجود دارد که قرار است در یک برنامه زمانبندی شده از سوی شورای شهر و شهرداری تهران ۲هزار دستگاه اتوبوس با اولویتهای دوکابین به ناوگان حملونقل عمومی افزوده شود.»
شهروندان در روزهای بارش برف و باران خود را بیپناه مییابند و با کامی تلخ و غمگین همچنان منتظرند تا به مقصد برسند.
نظر شما