۲ عامل نگران کننده در وضعیت کرونا استان فارس چیست؟

شیراز_ایرنا _رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۲ عامل نگران کننده در وضعیت کرونا استان فارس را اعلام و با بیان اینکه هم اکنون سه شهرستان فارس در وضعیت زرد کرونایی و دیگر شهرستان ها در وضعیت آبی قرار دارد؛ از مردم استان فارس خواست با وجود کاهش آمارها، همچنان به رعایت شیوه نامه های بهداشتی پایبند باشند.

دکتر سید وحید حسینی روز شنبه با اشاره به اعلام آخرین وضعیت رنگبندی نقشه کرونا در استان فارس، سه شهرستان خرم بید، خرامه و کوهچنار را دارای وضعیت زرد و دیگر شهرستان ها از جمله شیراز را دارای وضعیت آبی اعلام کرد و افزود: اگرچه رنگبندی نقشه کرونا در فارس وضعیت مطلوبی را گزارش می دهد؛ اما دو عامل موجب بروز نگرانی از مواجهه با موج جدید بیماری شده است.

وی نخستین عامل نگران کننده را شیوع دوباره بیماری در برخی کشورهای سطح دنیا عنوان کرد که می تواند به منزله تهدیدی برای ایران و گسترش دوباره این ویروس در سطح کشور باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز دیگر عامل تهدید را کاهش میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در سطح جامعه دانست و ادامه داد: همچنین در طی ماه های اخیر با توجه به روند نزولی بیماری، میزان مراجعه برای دریافت دزهای تکمیلی واکسن کرونا نیز کاهش داشته که پیامد این امر، پایین آمدن سطح ایمنی عمومی در برابر این بیماری است.

حسینی ضمن دعوت مردم به پایبندی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی تاکید کرد: کرونا همچنان در سطح جهان و کشور ما ریشه کن نشده و چرخه های انتقال این بیماری در گردش است.

وی همچنین دریافت به موقع واکسن پیش از مواجهه با موج بعدی این بیماری را دیگر راهکار پیشگیرانه موثر در این زمینه برشمرد که در گروه هایی نظیر سالمندان، بیماران زمینه ای، کودکان و مادران باردار از اهمیت ویژه تری برخوردار است.

ابراز نگرانی مجموعه سلامت از احتمال شیوع مجدد کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست صبح امروز ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه با بیان اینکه در برخی کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیای شرقی شاهد افزایش موارد ابتلا و فوت ناشی از کرونا هستیم، افزود: در کشورهای ژاپن، آمریکا، آلمان و برزیل تنها در بیست و چهار ساعت، شاهد بروز بیش ۳۱۰ هزار مورد جدید ابتلا و ۱۶۰۰ مرگ ناشی از ابتلا به کووید۱۹ بوده ایم.

وحید حسینی با اشاره به کاهش سطح ایمنی و به حداقل رسیدن میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی گفت: با توجه به گزارش های جهانی و کاهش جدی رعایت شیوه نامه های بهداشتی در سطح جامعه، به نظر می رسد این موارد زمینه ساز شیوع مجدد کروناویروس شود.

وی ادامه داد: با توجه به گذشت مدت زمان طولانی از واکسیناسیون علیه کروناویروس و کاهش سطح ایمنی جامعه، مهم ترین اصل در پیشگیری از مواجهه با موج بعدی کرونا، دریافت نوبت تکمیلی واکسن به ویژه در گروه های آسیب پذیر جامعه نظیر سالمندان، کودکان، بیماران زمینه ای و مادران باردار است.

مسوول حوزه سلامت فارس در کنار واکسیناسیون، رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شست و شوی مداوم دست ها را نیز در پیشگیری از گسترش بیماری در جامعه بسیار موثر خواند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز با اشاره به آمادگی مراکز خدمات جامع سلامت استان برای پذیرش افراد دارای علایم بیماری، بر اهمیت تکمیل چرخه واکسیناسیون از سوی مردم استان تاکید کرد.

دکتر «عباس رضائیان زاده» گفت: هم اکنون واکسن های «سینوفارم»، «اسپایکوژن»، «نورا» و «ایران کوو برکت پلاس» در مراکز واکسیناسیون زیر پوشش دانشگاه موجود است و مردم استان فارس می توانند با مراجعه به این مراکز، واکسن موردنیاز خود را با راهنمایی کارشناسان مستقر، انتخاب و دریافت کنند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز هم طی اطلاعیه ای، آخرین وضعیت کروناویروس در استان فارس را از ابتدای شیوع تا امروز شنبه سوم دی ۱۴۰۱، اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، دو میلیون و ۲۵۸ هزار و ۶۵۵ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۶۶۱ هزار و ۸۶۱ بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۸۲۹ هزار و ۹۹۷ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۵۳۳ هزار و ۱۵۱ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۴۲۸ هزار و ۶۵۸ مورد تست سریع انجام شده و ۱۲۸ هزار و ۷۱۰ بیمار مثبت شناسایی شده است.

بابستری ۲۲ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۱۵۶ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۱۶ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته، مورد جدید فوت ناشی از کووید۱۹ در فارس گزارش نشده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، هشت هزار و ۱۷۰ نفر است.

همچنین از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۶۵۳ هزار و ۶۳۶ هم استانی مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب چهار دُز، به هشت میلیون و ۲۸۴ هزار و ۶۱۲ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۴۳۴ هزار و ۷۹۱ دُز نوبت اول، سه میلیون و ۱۴۱ هزار و ۸۳۸ دُز نوبت دوم، یک میلیون و ۵۷۵ هزار و ۴۱۰ دُز نوبت سوم و ۱۳۲ هزار و ۵۷۳ دُز یادآور واکسن بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha