۶ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۴۵
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 84979591
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

مردانی از بهشت مهمان دیار قومیت‌ها

۶ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۴۵
کد خبر: 84979591
مردانی از بهشت مهمان دیار قومیت‌ها

بجنورد- ایرنا- همزمان با سالروز شهادت مادر شهیدان حضرت زهرا(س) خراسان شمالی (دیار قومیت ها) میزبان ۶ شهید گمنام دفاع مقدس بود و عطر شهادت در کوچه های شهر پیچید.

مردم بجنورد خراسان شمالی امروز میزبان ۶ شهید گمنام و تازه‌تفحص شده هستند که همزمان با ۳۰۰ شهید تازه تفحص شده در کشور تشییع می‌شوند.

شهدا مردان بی ادعایی هستند که خود را از زنجیرهای اسارت روح رهاندند و از تعلقات دنیوی دل کندند و بر میدان مبارزه حق علیه باطل پا نهادند؛ آری شهدا این گونه اند جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند تا آشیانه ای ویران نشود.

شهدا دلاورانی هستند که به درک و نگرش عمیقی از زندگی دنیوی رسیدند و به واسطه این نگرش در خون خود غلتیدند تا عزت، شرف و آبروی کشور حفظ شود.

اینان همان یوسفان بازگشته به کنعانند که با ورودشان کلبه احزان بسیاری از خانواده های چشم انتظار را روشن کرده اند و حضورشان عطر معنویت و رنگی خدایی را به این مرزو بوم پاشیده اند.

مردانی که هیچ نام و نشانی از آنها نیست شاید لحظه دیدار با خداوند اینطور خواسته اند و عهد کرده اند جاوید الاثر بمانند؛ حال از راه دوری آمده اند و مهمان مردمانی از سرزمین آفتاب هستند به راستی که این مردم برای استقبال از این پرستوهای عاشق سنگ تمام گذاشتند.

همه بی دعوت آمده بودند به کدامین بهانه رهسپار خیابان ها شده اند آخر با پای خود نیامدند دل آورده اند، گویی سال ها چشم انتظار این عزیزان بودند تا مراسم استقبال را هرچه باشکوه برگزار کنند.

شور جمعیت در آیین استقبال و وداع با شهدا، یادآور حماسه هشت سال دفاع مقدس بود و خاطرات حضورهای منسجم و یکپارچه مردم، از هر قشر و طیفی را در صحنه های ایثارگری، دفاع و تشییع شهدا در سال های جنگ تحمیلی را زنده کرد.

از تمامی اقشار و گروه سنی در میان مردم به چشم می خورد آخر کسی نمی داند وقتی مادر این عزیزکرده ها برای جنگ حق علیه باطل از زیر قرآن رد کرده بود چند سال داشتند و اکنون که بازگشته اند چندسال دارند باید اینگونه از مهمان استقبال شود.

مردانی از بهشت مهمان دیار قومیت‌ها

رقص تابوت‌های بی نشان در میان موسیقی دست‌ها

تابوت ها در میان خیل جمعیت حرکت می کند و بارانی از اشک هاd نرم ملت بر آنان می بارد. در میان جمعیت مادران و پدران سالخورده‌ای را میبینی که هنوز هم تابلوی عکس پسرانشان را به سینه چسبانده و امید دارند آن که درون این تابوت ها آرام گرفته همان محمد، علی و یا مهدیشان است که بیش از ۳۰ سال پیش با کوله پشتی به مبارزه رفت و هنوز هم هنوز است رد و نشانی از بند پوتین هایش هم به خانه نیامده است.

دختر جوان در حالی که اشک های گرمش را با گوشه چادرش پاک می کند با خودکار بر روی تابوت ها با نوشتن چند خطی کوتاه دخیل التماسش را به درگاهشان می بندد و از آنها می خواهد که آنجا در کنار مادرشان زهرا(س) برایش شفاعتنامه ای بگیرد.

هرکدام از جمعیت تلاش می‌کردند تا خود را به تابوت این شهیدان برسانند، اما استقبال و حضور مردم آن قدر زیاد بود که رسیدن به این مهم برای بسیاری از آنها سخت می‌شد.

جوانان و نوجوانانی که با احساسات و درونی پاک و با شور و عشق حسینی برای بوسه بر تابوت پیکر مطهر این شهیدان دفاع مقدس اشک ماتم می ریختند نیز از جلوه های خاص و باشکوه آیین استقبال این پنج مردآسمانی بود.

اینجا عطر بهشت سرمستت می‌کند. بهشتیان گویا به مشایعت آمده اند اما نه، اینجا ملائک به استقبال ارواح پاکی آمده اند که گاه لب تشنه و تن خسته به استقبال شهادت رفته اند. آمده اند تا دست شهیدان گمنامی را بگیرند که دل و دیده از غبار تعلقات شستند تا پاک و خالص به دیدار یار بروند.

اینجا آسمان منزلگاه زمینیان شده است و این اشک‌های بارانی از چشم‌های تشنه دیدار عاشقانی می بارد که در حسرت یک بار دیدار ده‌ها باره خون گریه کرده اند و این مردان آسمانی بی نام، نشان عشق دارند و عطر و پیام شهیدانی که دیگر در میان ما نیستند.

وای از این حسرت، از این دلتنگی بزرگ، از این فاصله‌ای که بین بودن و نبودن، ماندن و رفتن بود و اکنون به یک پلاک خلاصه شده است.

و ما، مایی که میراثدار بار امانت آسمانیم، با بغضی در گلو گیر کرده آمده ایم تا در بدرقه شهدای گمناممان شاید پر و بال ملائک، گونه‌های سوخته مان را التیام بخشد.

ما که سال‌ها در آتش هجران سوخته و انتظار آمدنتان را کشیده ایم آمده ایم تا با استقبال و بدرقه و در وداع بخواهیم تا شما، شمایانی که پلاک‌هایتان گل کرده اند و جوانه داده اند و سر از خاک برداشته اند، دوباره غوغا به پا کنید، دست ما را که بعد از شما در زمین و روزمرگی‌هایش گرفتار آمده ایم، گرفته و با خود به افلاک ببرید.

حالا هر دلی که از دوری گریه می‌کند و هوای پیرهن یوسف دارد هر زن داغداری که منتظر است تا داغ دل لاله شود و گل دهد، هر مردی که منتظر رسیدن خبری، نشانی، نامی از گمشده اش هست می‌داند که این شمایید که سمت آمدنتان طلوع بزرگ اخلاص است و دست‌های نجیبتان به ما سمت بهشت را نشان می‌دهد.

کوچه ها و خیابان های شهرستان بجنورد و مسیر استقبال از این شهیدان امروز تصویری از شکوه عاشقانه کربلا و صحنه اشک ها و حسرت مادران داغداری بود که به عشق حسین و ارادت به ساحت این بزرگ مردان نوای دلنشین " راه شهدا ادامه دارد" را می سرودند.

به گزارش ایرنا، همزمان با سراسر کشور و در ایام شهادت مظلومانه حضرت فاطمه (س) ۶ شهید گمنام در ۲۹ آذرماه وارد خراسان شمالی شدند و مردم این استان میزبان این لاله های سرخ هستند.

با برنامه ریزی های انجام شده چهار شهید گمنام در مرکز استان و ۲ شهید در شهرستان مانه و سملقان تدفین خواهند شد.

براساس این گزارش، شهدای گمنام در پادگان یگان ویژه نیروی انتظامی استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، دادگستری کل، پتروشیمی بجنورد، در ستاد فرماندهی فراجای مانه و سملقان و روستای گزآباد این شهرستان تدفین خواهند شد.

در تمامی شهرستان ها مراسم استقبال و تشییع برگزار شد که این آیین ابتدا در شهرستان فاروج، شیروان، اسفراین، جاجرم، گرمه، رازو جرگلان، مانه و سملقان و در نهایت مرکز استان برگزار شد.

در هر شهرستان ساعت ۱۵ بعدازظهر مراسم استقبال از شهدای گمنام، بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع آن شهرستان مراسم وداع و صبح روز بعد مراسم تشییع پیکرها انجام شد.

مراسم تشییع و خاکسپاری ۶ شهید گمنام دفاع مقدس همزمان با سراسر کشور امروز در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) (۶ دیماه) برگزار شد.

خراسان شمالی بیش از سه هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، همچنین بیش از ۳۵ هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس در عملیات ها حضور داشته اند.

تعداد کل ایثارگران این استان ۱۰ هزار ۲۷۷ نفر، تعداد کل آزادگان ۳۹۷ نفر و جانبازان هفت هزار و ۲۳۲ نفر است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد و در شمالشرق کشور واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha