اخذ رتبه‌های دانشگاهی نباید مانع آموختن بیشتر پژوهشگران شود

تهران - ایرنا - رییس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه یک پژوهشگر همواره اهل آموختن و علم آموزی است‌ و هیچگاه خود را آخر خط نمی بیند، تاکید کرد: اخذ رتبه‌های اعتباری دانشگاهی همچون دکترا، دانشیار و استاد شدن نباید مانع آموختن هرچه بیشتر پژوهشگران شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی روز یکشنبه در مراسم افتتاح مرکز رصد فرهنگی و آموزش عالی ایران با تشریح نکاتی درباره فرهنگ پژوهش اظهارکرد: تقریباً پژوهشگر برجسته و تحول آفرینی را در دنیا نمی توان یافت که برای رسیدن به اهداف بزرگ خود، متحمل زحمات طاقت فرسا نشده باشد، این بدان معناست که با راحت طلبی و تن آسایی، رسیدن به قله های مرتفع علمی حقیقتا میسر نیست.

وی گفت: یک پژوهشگر نه تنها باید برای رسیدن به اهداف خود زحمت‌کش و سخت‌کوش باشد، بلکه باید صبور و بردبار نیز باشد زیرا مسیر علم و نوآوری های علمی، مسیر همواری نیست و پیچ و خم ها و گردنه های فراوانی دارد و شرط عبور از این مسیر و مغلوب شرایط زمانه نشدن، صبر و بردباری است.

رییس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه واقع بینی شرط پژوهشگری است، تصریح کرد : گاهی برخی پژوهشگران برجسته ای که خود در باب واقع‌بینی کتاب ها نوشته اند، در زندگی و در مواجهه با حوادث اجتماعی، واقع بینی را کنار می‌گذارند و همچون یک فرد کم سواد مسائل را داوری می کنند.

وی افزود:درست این است که بگوییم، پژوهشگر برتر، پژوهشگری است که در همه حال، چه در زندگی علمی و چه در زندگی شخصی، فردی واقع بین باشد.

غلامی صداقت را یکی دیگر از ویژگی های پژوهشگر دانست و گفت: پژوهشگر به هیچ عنوان صداقت را برای رسیدن به هدف قربانی نکند. آنچه به کار پژوهشگر برکت می دهد و آنچه موجب جلب اعتماد مخاطب و عامه مردم به علماء و دانشمندان می شود، صداقت آنهاست.

اخذ رتبه‌های دانشگاهی نباید مانع آموختن بیشتر پژوهشگران شود

به گفته وی، نبود صداقت، مساوی سقوط دانشمند است و این حقیقت را به وفور در تاریخ عصر خودمان تجربه کرده ایم.

رییس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به حوزه فرهنگ پژوهش و اینکه مهم ترین ویژگی یک پژوهشگر واقعی، آزاداندیشی اوست، تاکید کرد: پژوهشگر اسیر خرافات و موهومات نیست، تحت سیطره تابوها و اسطوره‌ها نیست، پژوهشگر اسیر عادات و رسوم نامعقول نیست، پژوهشگر تحت سلطه ارباب قدرت نیست، پژوهشگر به چیزی جز حقیقت و مسیر عقلانی برای تقرب به حقیقت، متعهد نیست.

وی با بیان اینکه یک پژوهشگر همواره اهل آموختن و علم آموزی است‌ و هیچگاه خود را آخر خط نمی بیند، افزود: پژوهشگر هیچگاه از آموختن خسته نمی شود و تا پایان عمر شوق آموختن دارد و اخذ دکترا و دانشیار و استاد شدن و اینگونه رتبه های اعتباری، نباید مانع از آموختن او شود.

غلامی با بیان اینکه پژوهشگر برتر، اهل تقلید نیست و اهل نقد است، گفت: پژوهشگر با نظریه ها، متعلق به هر کس که باشد، مواجهه انتقادی البته از نوع عالمانه و روشمند دارد و رشد خود و رشد علم را در گرو تبدیل شدن نقد به سکه رایج می‌داند.

وی با اشاره به سایر ویژگی های یک پژوهشگر موفق افزود: پژوهشگر قدر «دیگری» را در جامعه علمی می داند و ابایی از همزیستی علمی با او ندارد. «دیگری» برای پژوهشگر خصم نیست بلکه برای یک پژوهشگر، مواجهه معقول با دیگری، مایه رشد و تعالی است.

رییس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه داشتن دغدغه نوآوری یکی دیگر از ویژگی ها در فرهنگ پژوهش است افزود: پژوهشگر اهل درجا زدن نیست. اهل زیستن در مرداب نیست. اهل حرکت مستمر در یک چرخه محدود و تکراری نیست. اهل گیرکردن در بن بست ها نیست، پژوهشگر دائما در مسیر نوآوری و جابجایی مرزهای علمی حرکت و تلاش می کند و در این راه سر از پا نمی شناسد.

وی همچنین بیان کرد: پژوهشگر برتر، مجسمه اخلاق و ادب است و هیچ عاملی و هیچ تکانه‌ای، پژوهشگر را چه در مواجهه با منتقد و مخالف و چه در مواجهه با دانشجو؛ چه در مواجهه با همکاران علمی، و چه در مواجهه با عامه مردم، از اخلاق و ادب دور نمی کند.

غلامی اظها رامیداوری کرد همه بتوانیم خود را متصف به این صفات خوب کنیم و مایه افتخار جامعه علمی و کشور عزیز خود باشیم.

رییس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به افتتاح سامانه رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی بیان کرد: ایجاد این مرکز، یک کار بزرگ و ملی محسوب می‌شود که می تواند فرصت رشد و ترقی مطالعات فرهنگی و اجتماعی در ساحت آموزش عالی و دانشگاهها و همچنین ارتقاء کیفی این مطالعات را در کشور فراهم کند.

غلامی با اشاره به رونمایی از دو مجله علمی جدید موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شامل مجله علمی و پژوهشی «مطالعات دانشگاه» و همچنین مجله تخصصی «ارغوان‌نامه» گفت: واقعا جای یک مجله علمی و پژوهشی در عالی ترین سطح پژوهشی مختص تحقیق در ساحات گوناگون آکادمی خالی بود و الحمدلله با تلاش همکاران جای خالی این مجله پر شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، جامعه علمی ما فاقد یک نشریه جذاب، متنوع و خواندنی و البته آزاداندیشانه در بحث های روز و چالشی در حوزه های فرهنگ، علم و فناوری بود که با ارغوان‌نامه خدمت گرانقدری به جامعه علمی ارائه می شود و با کمک جامعه‌ علمی به بلوغ خواهد رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha