۵ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰
کد خبرنگار: 936
کد خبر: 84980965
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

"قاتل نامرئی" سبب مرگ یک نفر و مصدومیت ۳ نفر در اصفهان شد

اصفهان- ایرنا- سخنگوی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: مسمومیت با گاز مُنواُکسیدکربن(co) که از آن بعنوان "قاتل نامرئی" نام برده می‌شود، در ۲۴ ساعت گذشته سبب مرگ یک نفر و مصدومیت سه نفر دیگر در استان شد.

عباس عابدی، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نخستین حادثه روز گذشته در خیابان ساکت اصفهانی روی دادکه در جریان آن بدلیل نقص دودکش بخاری و در نتیجه نشت گاز مُنو اُکسیدکربن، یک زن ۴۰ ساله مصدوم شد.

وی افزود: مصدوم حادثه با اعزام یک واحد امدادی ۱۱۵ به بیمارستان فیض اصفهان منتقل شد.

سخنگوی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان ادامه داد: روز گذشته در خیابان احمدآباد نیز یک مرد ۳۵ ساله بدلیل اشکال فنی سیستم بخاری دچار مسمومیت با همین گاز شد که با اعزام یک واحد امدادی ۱۱۵، به بیمارستان خورشید اصفهان انتقال یافت.

وی با بیان اینکه اختلال در عملکرد پکیج یک خانه در خمینی شهر یک فوتی و یک مسموم برجا گذاشت، خاطرنشان کرد: این حادثه ساعت چهار و ۳۶ دقیقه بامداد امروز در خیابان جمهوری خمینی شهر رُخ داد که بدنبال آن یک مرد ۵۵ ساله درگذشت و یک زن ۴۵ ساله نیز در اثر گاز مُنو اُکسید کربن مسموم شد.

عابدی بیان کرد: مصدوم این حادثه به بیمارستان ۹دی منظریه خمینی شهر منتقل شد.

به گزارش ایرنا، بیش از ۱۹۵ هزار عملیات امدادرسانی فوریت‌های پزشکی در هشت ماه امسال در استان اصفهان انجام شده است.

در این مدت، ۱۹۲ مسمومیت با گاز مُنواُکسیدکربن به اورژانس ۱۱۵ استان گزارش شده که از این تعداد ۱۸۳ نفر با دریافت خدمات اورژانس پیش‌ بیمارستانی در محل حادثه، درمان یا توسط واحدهای امدادی اورژانس به مراکز درمانی منتقل شده‌ که از این تعداد ۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

فوریت‌های پزشکی استان اصفهان از ۱۶۰ پایگاه امدادی شامل ۸۱ پایگاه شهری، ۷۹ پایگاه جاده ای و یک پایگاه امداد هوایی، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس و پنج اتاق فرمان برخوردار است.

اورژانس ۱۱۵ استان اصفهان همزمان پاسخگوی تماس‌های مردمی ۱۶ شهرستان استان است.

مُنواُکسیدکربن، گازی بی‌رنگ و بی‌بوست که "قاتل نامرئی" هم خوانده می شود، با شروع فصل سرما با آماری گسترده، خانواده‌هایی را عزادار می کند.

عمده‌ترین منبع تولید این گاز، سوختن ناقص نفت و گاز است ولی در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بویژه در محیط‌های دربسته و فاقد اکسیژن، تولید گاز مُنواُکسید کربن امکانپذیر است.

استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مُستعمل یا دارای نقص فنی و بدون دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در محل سکونت، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت با این گاز خطرناک را تشکیل می‌دهند.

اما از علل مسمومیت‌های تنفسی هم می‌توان به استفاده از زغال در محیط بسته یا چادر مسافرتی، مسمومیت با گاز فاضلاب، گاز خودرو در داخل پارکینگ، خروج لوله بخاری از منفذ، بخاری بدون دودکش، خرابی آبگرمکن، استفاده از وسایل گازسوز در خودرو و چادر سفری و یا نصب آبگرمکن در حمام اشاره کرد.

بدلیل بی‌رنگ و بی‌بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علائم مسمومیت شدید احساس نشود.

علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکم و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغماست.

در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری با یک علامت هشداردهنده باشد.

از سایر علائم مسمومیت با گاز مُنواُکسید کربن می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha