۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۱۳
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85003510
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مسمومیت با مونوکسیدکربن در اصفهان یک فوتی و ۱۰ مصدوم به‌همراه داشت

اصفهان - ایرنا - حوادث مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن (CO) در سه شهرستان استان اصفهان در ۲۴ ساعت گذشته یک فوتی و ۱۰ مصدوم به‌همراه داشت.

سخنگوی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: امروز ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه صبح گزارش مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در شهر گلشهر از توابع شهرستان گلپایگان به مرکز اورژانس اعلام شد.

عباس عابدی با اشاره به اعزام یک واحد امداد اورژانس ۱۱۵ به محل حادثه، اضافه کرد: در این حادثه، ۲ نفر شامل یک مرد ۲۸ ساله و یک زن ۲۷ ساله به دلیل نشت گاز از لوله بخاری دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده بودند و به بیمارستان امام حسین (ع) گلپایگان اعزام شدند.

وی با اشاره به حوادث ۲۴ ساعت گذشته استان اصفهان گفت: گزارشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در خیابان بعثت اصفهان دیروز جمعه ساعت ۱۳ و ۱۷ دقیقه به مرکز اورژانس اعلام شد.

عابدی ادامه داد: در این حادثه یک مرد ۴۷ ساله بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به دلیل استفاده از اجاق گاز برای گرم کردن اتاق جان خود را از دست داد.

سخنگوی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره به حادثه دیگری در اصفهان، گفت: دیروز جمعه ساعت ۱۳ و ۲۸ دقیقه حادثه مسمومیت با مونوکسید کربن به دلیل استفاده از زغال در منطقه "راشنان" اصفهان به اورژانس گزارش شد که چهار مصدوم شامل ۲ زن و ۲ کودک دختر به همراه داشت.

عابدی خاطرنشان کرد: همچنین دیروز ساعت ۱۹ و ۱۴ دقیقه حادثه گاز گرفتگی در خیابان امیرکبیر خمینی شهر به اورژانس گزارش و یک واحد امدادی ۱۱۵ به محل اعزام شد.

وی افزود: در این حادثه چهار نفر شامل یک مرد، یک زن و ۲ کودک دختر به دلیل اِشکال در آبگرمکن دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و به بیمارستان ۹ دی منظریه خمینی شهر منتقل شدند.

عابدی همچنین با تاکید بر اینکه امسال موارد زیادی از مسمومیت به دلیل استفاده از زغال برای گرم کردن در باغ ها داشتیم، تصریح کرد: روشن کردن پیک نیک داخل خودرو نیز کار بسیار خطرناکی است اما شاهد انجام آن توسط برخی از افراد و ایجاد حادثه بر اثر آن بودیم.

وی درباره اینکه با وجود اطلاع رسانی ها و هشدارهای داده شده درباره مسمومیت با گاز مونوکسید کربن همچنان شاهد حوادث اینچنینی هستیم، گفت: با مردم که صحبت می کنیم متوجه می شویم که عده ای از آنها هنوز به این باور نرسیدند که این قبیل کارها اشتباه است و باور ندارند که ممکن است بر اثر چنین مواردی مانند استفاده از پیک نیک در فضای سربسته و داخل خودرو یا زغال، دچار مسمومیت یا حتی مرگ شوند.

مونوکسیدکربن، گازی بی‌رنگ و بی‌بوست ، عمده‌ترین منبع تولید این گاز، سوختن ناقص نفت و گاز است ولی در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بویژه در محیط‌های دربسته و فاقد اکسیژن، تولید این گاز امکان‌پذیر است.

استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مُستعمل یا دارای نقص فنی و بدون دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در محل سکونت، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت با این گاز خطرناک را تشکیل می‌دهند.

اما از علل مسمومیت‌های تنفسی هم می‌توان به استفاده از زغال در محیط بسته یا چادر مسافرتی، مسمومیت با گاز فاضلاب، گاز خودرو در داخل پارکینگ، خروج لوله بخاری از منفذ، بخاری بدون دودکش، خرابی آبگرمکن، استفاده از وسایل گازسوز در خودرو و چادر سفری و یا نصب آبگرمکن در حمام اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha