۶ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۵۷
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 84981772
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

وزارت بهداشت یمن: تهاجم و محاصره به شیوع بیماری‌های مسری منجر شده است

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن در سخنانی گفت که این کشور مورد تهاجم وحشیانه و محاصره ظالمانه‌ای قرار گرفت که به شکل مستقیم به شیوع بسیاری از بیماری‌های مسری در این کشور در سال‌های گذشته منجر شده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از شبکه المسیره، نجیب القباطی سخنگوی وزارت بهداشت یمن در این باره افزود: ائتلاف متجاوز سعودی مراکز بهداشتی، درمانی و مراکز مراقبت و کنترل بیماری های مسری ما را هدف قرار داد و از ورود انواع محلول‌ها به کشور جلوگیری کرد.

القباطی گفت: جرایم متجاوزان علاوه بر هدف قرار دادن پرسنل پزشکی و اورژانس، مراکز کنترل مالاریا و درمان بیماران وبا را نیز تحت تأثیر قرار داد.

سخنگوی وزارت بهداشت یمن ادامه داد: ائتلاف متجاوز از ورود اقلام محلول، ملزومات و تجهیزات پزشکی و وسایل مقابله با بیماری‌های مسری جلوگیری می‌کند. ائتلاف متجاوز همچنان به جلوگیری از ورود کشتی‌های حامل محموله دارو علی‌رغم بازرسی‌های لازم ادامه می‌دهد.

القباطی همچنین اعلام کرد که آب آلوده یکی از مهم ترین عوامل شیوع بیماری‌های مسری در یمن است و شهروندان در برخی مناطق در اثر تجاوز به زیر ساخت‌های آب شرب، آب آلوده می‌نوشند.

وی تصریح کرد: تسلط ائتلاف بر منابع نفت و گاز کشور باعث شد دولت نجات ملی نتواند بودجه عملیاتی برای برنامه‌های کنترل و مراقبت بیماری‌ها را تامین کند.

سخنگوی وزارت بهداشت یمن در ادامه گفت: از سازمان ملل می‌خواهیم که به تعهداتش عمل کند و نقش انسانی خود را در جهت پایان دادن به تجاوز و محاصره یمن ایفا کند.

القباطی همچنین ورود بدون معطلی اقلام لازم برای مقابله با شیوع بیماری‌های مسری اعم از دارو و لوازم پزشکی را خواستار شد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که بار دیگر تمدید شد و ۱۰ مهر پایان یافت.

پیش تر سرلشکر جلال الرویشان معاون دفاعی و امنیتی نخست وزیر یمن گفته بود که وضعیت نه صلح و نه جنگ یک تهدید است و تکیه ما بر اتحاد ملت و مسئولان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha