فعال حوزه آسیب‌های اجتماعی: سمن‌ها در حرف بر سر زبان‌ها هستند

شیراز- ایرنا- یک فعال حوزه آسیب های اجتماعی و سازمان های مردم‌نهاد گفت: ما سمن‌ها در حرف بر سر زبان‌ها هستیم که شما بازوان پر قدرت دستگاه ها هستید، این نگاه باید در عمل هم تبلور یابد.

سعید اکبری روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا بیان داشت: اعضای تشکل های مردمی در زمان بحران و یا اتفاقات خاص همچون زلزله و یا سیل و دیگر بحران های اجتماعی همواره در کنار مردم بوده اند و با کمک آنها بسیاری از بحران های اجتماعی حل شده است. 

وی با بیان اینکه تشکل های مردمی نگاه متفاوت برای حل مساله و آسیب های اجتماعی دارند گفت: مسئولان اجرایی و تصمیم گیران جامعه باید به تشکل ها به عنوان نهادی که می تواند در تصمیم گیری ها مشارکت فعال داشته باشد و تصمیمیات کاربردی برای حل مشکلات جامعه بگیرد بنگرند.

مدیرعامل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات استان فارس ادامه داد:‌ مسئولان باید سازمان های مردم نهاد را برای حل مسایل اجتماعی جدی تر ببینند، در کشور های توسعه یافته احترام زیادی برای سازمان های مردم نهاد قائل هستند و بسیاری از کارها به آنها سپرده می شود ، نگاه به تشکل های مردمی نباید به گونه ای باشد که آنها فکر کنند رها شده اند و جدی گرفته نمی شوند.

نظارت بیشتر بر کار سمن ها انجام شود

این فعال اجتماعی افزود: ما دغدغه هایی داریم و باید حمایت شویم تا افرادی که در کنار ما کارمی کنند را نیز تشویق کنیم.

اکبری ، نبود سازوکار مناسب نظارتی بر فعالیت سمن ها را یادآور شد و گفت: باید بر فعالیت سازمان های مردم نهاد نظارت بیشتری اعمال گردد ، همه مدارک مربوط به فعالیت‌های سازمان های مردم نهاد باید مستند نگاری شود ، هزینه‌کردها شفاف باشد تا بلکه یک زمان، یک نفر بیاید و سوال کند شما چکار کرده اید ، سازمان های مردم نهاد باید در برابر عملکردهایشان پاسخگو باشند.

توقع بودجه نداریم اما...
وی اضافه کرد: سمن هایی که دارند با جان و دل و بدون چشمداشت خاصی کار می کند اما وقتی مراجعه می کنیم می گویند سازمان غیردولتی است و هیچ بودجه ای شامل شما نمی شود، درستش همین است، ما توقع بودجه ای نداریم اما از مسئولان سئوال داریم که برای توانمند سازی سازمان های مردم نهاد چه کارهایی انجام شده است ، چه برنامه ریزی برای درآمد زایی تشکل های مردمی صورت گرفته است ، چرا باید سازمان های مردم نهاد را رها کرد که مسیر خودشان را بروند.

اکبری با تقدیر از خبرگزاری ایرنا برای ایجاد ارتباط بین تشکل ها و سازمان های مردم نهاد با مردم و مسوولان گفت :‌ سایر رسانه ها هم باید دراین حوزه تلاش کنند و آیینه تمام نمای مردم و مسوولان باشند.

این فعال اجتماعی در حوزه آسیب ها در استان فارس ادامه داد: ما شاهد هستیم کسانی بدون مجوز دارند در حوزه آسیب های اجتماعی در استان فعالیت می‌کنند در حالیکه هیچ تخصصی ندارند اینجاست که باید نظارت بیشتری را شاهد باشیم.

اکبری با اشاره به اعلام مسئولانی از استانداری فارس در زمینه اختصاص یک بوستان در شهر شیراز برای فعالیت سمن‌ها گفت: هنوز از جزئیات این طرح اطلاعی نداریم، باید بررسی کنیم که این مکان چقدر می تواند به سازمان ها مردم نهاد کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha