استاندار خراسان‌شمالی: انتقال آب‌های زیرزمینی راهکار حل مشکلات بخش کشاورزی است 

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی با اشاره به حمایت دولت از اجرای طرح انتقال آب‌های زیرزمینی به شهرهای استان گفت: این طرح راهگشای حل مشکلات بخش کشاورزی است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا حسین نژاد روز چهارشنبه در اجلاسیه استانی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: کشاورزی به عنوان پیشران اقتصادی خراسان شمالی از اهمیت برخوردار است و تامین آب برای این بخش در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه آب آشامیدن شهروندان در سه شهر استان از منابع سطحی و سدها تامین می شود افزود: کیفیت و کمیت آب های سطحی به میزان بارندگی ها وابسته است و در شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی ها، کیفیت و کمیت آب سدها دستخوش تغییر می شود از این رو باید به فکر منابع پایدار برای آب آشامیدن بود.

حسین نژاد تصریح کرد: در این زمینه انتقال آب های زیرزمینی یکی از پروژه ها است که در دست پیگیری قرار دارد و با تامین آب آشامیدن از این منابع با کیفیت، بخشی از آب سدهای استان را می توان به بخش کشاورزی اختصاص داد.

استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: با آزاد سازی بخشی از آب سدها و اختصاص آن به کشاورزی، شاهد رونق این بخش خواهیم بود.

استان خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری از لحاظ جغرافیایی در منطقه معتدل کوهستانی واقع است که میانگین باران سالانه آن حدود ۲۴۰ میلیمتر می رسد و حدود ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد با تولید افزون بر یک میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی است و ۸۲ هزار نفر بهره برداری بخش کشاورزی این استان محسوب می شوند.

تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.

خشکسالی خراسان شمالی نه تنها باعث ایجاد تنش آبی در حدود ۳۰۰ روستا و چند شهر ایجاد کرد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات ها را نیز کاهش داد به طوری که نیمی از مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور را نیز خشکاند و هشت دشت از ۱۱ دشت این استان نیز در زمره دشت های بحرانی قرار گرفتند و با تداوم این روند احتمال قطعی آب نیز در کنار خاموشی برق در استان تکرار خواهد شد.

شهید حاج قاسم سلیمانی مظهر اخلاص بود

استاندار خراسان شمالی در ادامه گفت: سردار سپهبد سلیمانی رهرو راستین پیامبر اکرم (ص)، اهل بیت (ع) و مکتب امام خمینی (ره) در جهت مقاومت و مقابله با ابر قدرت ها بود.

وی عنوان کرد: عزت و سربلندی ملت بزرگ ایران اسلامی و ثبات و استمرار خط سرخ اباعبدالله الحسین(ع) با خون شهدا تضمین شده است و راه شجاعت و مقاومت ادامه دارد .

حسین نژاد ادامه داد: چقدر تلخ بود خبر شهادت بزرگ مردی که اسطوره مردانگی و ایثار بود. قهرمانی که اسمش، قدمش، حضورش لرزه بر پیکر صهیونیست‌ها می انداخت و قطعا شهادتش عامل برچیده شدن همه بساطشان خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha