آخر هفته کدام گالری‌ها برویم؟ میزبانی از «سردار دل‌ها»
عکس تزیینی است

تهران- ایرنا- گالری‌ها و مراکز فرهنگی هنری پایتخت در هفته دوم دی میزبان نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی همچون «سردار دل‌ها»، «سرو ایرانی»، «دَفَک» و «زندگی برای تمام فصل‌ها» است.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، بیش از سه ماه است که نگارخانه‌ها و گالری‌های خصوصی به دلیل ناآرامی‌ها و شرایط نامناسبت جامعه، تعطیل بوده و به صورت حضوری میزبان علاقه‌مندان و دوستداران هنر نیستند، هرچند بعضی از آنها همچون گالری‌های شیرین، اُ، طراحان آزاد، آرتیبیشن و اعتماد در این مدت نمایشگاه‌هایی را به صورت مجازی برگزار کردند، با این وجود گالری‌ها و نگارخانه‌های فرهنگسراها و سایر نهادها در شهر تهران نمایشگاه‌هایی را به مناسبت‌های مختلف برپا کردند. در هفته دوم دی این نمایشگاه‌ها همچنان دایر است.

بعضی از گالری‌ها و نگارخانه‌ها نیز به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، حماسه نهم دی، میلاد حضرت مسیح (ع) نمایشگاه‌هایی را برپا کرده‌اند که «سردار دل‌ها»، «سرو ایرانی»، «میثاق امت با ولایت» و «مسیح علیه السلام» از جمله آنهاست.

میزبانی از «سردار دل‌ها» در گالری عالی

نمایشگاه منتخب آثار نقاشی، پوستر و نگارگری با عنوان «سردار دل‌ها» به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، روز سه‌شنبه (۱۳ دی‌) ساعت ۱۱ در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح خواهد شد.

این نمایشگاه شامل هفت اثر نقاشی، ۱۱ اثر گرافیکی و ۲ اثر نگارگری است. در نمایشگاه «سردار دل‌ها» منتخب آثار هنرمندانی همچون کاظم چلیپا، عبدالحمید قدیریان، غلامعلی طاهری، کامیار صادقی، علی اسلامی مقدم، ناصر سیفی، علی‌محمد شیخی، سیدحمید شریفی، علی وزیریان‌، احمد آقاقلی‌زاده، صابر شیخ‌رضایی، حامد مغروری، علیرضا ذاکری، حمیدرضا دوست‌محمدی، فرهود مقدم، محمود بازدار، علیرضا رحیمی و امیر خادم شریف در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در حمله موشکی بالگردهای آمریکایی به ۲ خودرو در فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون نیروی مردمی عراق (الحشد الشعبی) و همراهانشان در این حمله هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. این حمله با نظارت و دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا انجام شد.

آخر هفته کدام گالری‌ها برویم؟ میزبانی از «سردار دل‌ها»

«سرو ایرانی» در نیاوران

نمایشگاه «سرو ایرانی» در ایام گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید سپهبد ﺣﺎج ﻗﺎﺳﻢ سلیمانی و شهدای مقاومت و ادای احترام به مقام والای آنان، ششم تا سیزدهم دی از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در فرهنگسرای نیاوران به نشانی انتهای خیابان پاسداران، رو به روی ضلع غربی بوستان نیاوران برپاست.

این نمایشگاه که شامل آثار حجمی و نقاشی است با حمایت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و انجمن هنرهای تجسمی روایت فتح برپا شده است. همچنین یکشنبه و دوشنبه (۱۱ و ۱۲ دی) تعدادی از هنرمندان صاحب نام به صورت کارگاهی به خلق اثر پرداخته و با علاقه‌مندان تبادل نظر می‌کنند.

آیین اختتامیه نمایشگاه «سرو ایرانی» نیز با رونمایی از آثار خلق شده در کارگاه روز سه‌شنبه (۱۳ دی) از ساعت ۱۵ در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

«میثاق امت با ولایت» در نگارخانه مهر

نمایشگاه عکس «میثاق امت با ولایت» به مناسبت حماسه نهم دی؛ روز بصیرت و میثاق امت با ولایت، تا ۱۲ دی در نگارخانه مهر فرهنگسرای انقلاب اسلامی واقع در بزرگراه نواب صفوی، ابتدای خیابان کمیل شرقی برپاست. در این نمایشگاه ۳۰ اثر با موضوع حضور عاشورایی مردم حماسه‌ساز و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی نهم دی سال ۱۳۸۸ به نمایش گذاشته شده است.

حماسه نهم دی ماه نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زریّن دیگری در افتخارات مرد و زن ایرانی محسوب می‌شود. این حماسه؛ نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابر تمام دنیای آنها خواهند ایستاد. روز نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم‌الله و ماندگار شد.

آخر هفته کدام گالری‌ها برویم؟ میزبانی از «سردار دل‌ها»

«حماسه دی» در نگارخانه کلک خیال

نمایشگاه «حماسه دی» به منظور گرامی‌داشت سالروز حماسه نهم دی، «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» از هشتم تا ۱۲ دی در نگارخانه کلک خیال واقع در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان شهیدکاظمی، جنب بوستان گلزار، طبقه دوم فرهنگسرای اخلاق برپاست.

این نمایشگاه مشتمل بر ۲۰ قطعه عکس از راهپیمایی نهم دی ۱۳۸۸ است که با حضور مقتدرانه و آگاهانه و بیعت دوباره با آرمان‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، حماسه‌ای جاودان در تاریخ انقلاب اسلامی آفریدند.

عکس‌های نمایشگاه «حماسه دی» در ابعاد ۵۰*۷۰ از آثار عکاسانی همچون رئوف محسنی، حامد ملک‌پور، مقداد مددی و سیدمحمود حسینی است.

«دَفَک» در نگارخانه جوان

نمایشگاه تجسمی «دَفَک» به همت آژانس عکس ایران ۱۲ تا ۲۶ دی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۹ در نگارخانه «جوان» انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود.

این نمایشگاه مجموعه آثار تجسمی خانواده فرخ‌زاد را دربرمی‌گیرد که پیش از این زندگی‌ هنری‌شان در مستند «دفک» به کارگردانی بهنام بیرم‌وند در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به نمایش درآمده بود. خانواده فرخ‌زاد یک خانواده هشت نفره بختیاری هستند که بدون تحصیلات آکادمیک و به طور ذاتی هنر نقاشی را در سبک‌های مختلف دنبال می‌کنند.

همچنین «دَفَک» نیز نام یک پارچه سفیدرنگ است که در روستاهای بختیاری با پارچه‌های کوچک و رنگارنگ‌ دوخت‌هایی روی آن انجام می‌دهند و دو جای چشم انسان را نیز بر آن باقی می‌گذارند.

آخر هفته کدام گالری‌ها برویم؟ میزبانی از «سردار دل‌ها»

نمایشگاه گروهی نقاشی در نگارخانه اندیشه

نمایشگاه آثار نقاشی از هنرجویان استاد بابک بابایی که با تکنیک رنگ روغن و پاستل خلق شده‌اند در نگارخانه فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه برپا می‌شود. موضوع عمده این آثار طبیعت است.

بابک بابایی فارغ‌التحصیل رشته هنر نقاشی و مینیاتور است که آثار متنوعی در سبک‌های مختلف به ویژه رئال و کلاسیک دارد. عمده نقاشی‌های او با تکنیک رنگ روغن و گواش روی بوم خلق شده است.

این نمایشگاه در ۲ نوبت و در دو هفته متوالی برگزار شده و ۲ آیین افتتاحیه خواهد داشت. گروه اول از نهم تا ۱۵ دی‌ در نگارخانه اندیشه حضور خواهند داشت و نمایشگاه گروه دوم نیز از ۱۶ تا ۲۲ دی‌ برقرار است. زمان بازدید همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ است.

«رد پای رنگ‌ها» در نگارخانه آفرینش نور

نمایشگاه گروهی نقاشی آبرنگ با عنوان «رد پای رنگ‌ها» از سوم تا 14 دی‌ در نگارخانه آفرینش نور مجتمع فرهنگی هنری نور واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت الله کاشانی، بعد از پل شهید ستاری، جنب شهر کتاب برپاست. این نمایشگاه شامل تعدادی از آثار نقاشی زهرا هوشدار اخلاصی و الناز جمالی آقباش است.

«زندگی برای تمام فصل‌ها» در برج آزادی

نمایشگاه نقاشی «زندگی برای تمام فصل‌ها» نهم دی ساعت ۱۴ تا ۱۸ در تالار آسمان برج آزادی افتتاح می‌شود و تا ۱۶ دی همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ در این تالار میزبان علاقه‌مندان است.

آذر فرداد و فریبا میرسعیدی در این رویداد، دهمین نمایشگاه خود را با ۲۰ اثر با سبک مدرن، تکنیک اکرولیک و رنگ روغن روی بوم برپا خواهند کرد.

آخر هفته کدام گالری‌ها برویم؟ میزبانی از «سردار دل‌ها»

نمایشگاه «مسیح علیه السلام» در باغ موزه نگارستان

نمایشگاه موقت «مسیح علیه السلام» به مناسبت سالروز ولادت مبارک حضرت عیسی بن مریم (ع) و آغاز سال نوی میلادی از نگاه تابلو نقاشی‌های باغ موزه نگارستان، از پنجم دی تا پایان بهمن امسال در تمامی ایام هفته به غیر از روزهای دوشنبه و ایام سوگواری از ساعت ۹ تا ۱۷ در این باغ موزه برپاست.

آثار این نمایشگاه، از مجموعه تابلو نقاشی‌های استادان فتح الله عباد، حسین محجوبی و علی محمد حیدریان است.

«کودکان دیروز» در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه عکس تاریخی «کودکان دیروز» به مناسبت گرامیداشت یکصد و هشتادمین سال ثبت نخستین عکس در ایران از ۲۶ آذر تا ششم بهمن روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸ تا ۱۷ و پنجشنبه ساعت ۸ تا ۱۳ در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز برپاست. موزه عکسخانه شهر این نمایشگاه را بر اساس عکس‌های گنجینه خود و تصاویری از کودکان ایران زمین در دوران گذشته برگزار کرده و شامل ۲۰ قطعه عکس ۲۰ در ۳۰ سانتی‌متر است.

نمایشگاه «آی قصه قصه قصه»

موزه ملی هنر و ادبیات کودک به مناسبت شب یلدا و سنت دیرین قصه‌گویی در این شب و در آستانه برگزاری بیست‌ و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نمایشگاه «آی قصه قصه قصه» را برپا کرده است.

آثار ارائه شده در این نمایشگاه منتخبی از مجموعه تصاویر کتاب‌های «آی قصه قصه قصه» یک تا هفت شامل ۶۴ قطعه تصویری است که زهره پریرخ آن را تصویرگری کرده است. همچنین این مجموعه به کوشش زهره پریرخ و شراره وظیفه‌شناس گردآوری شده و در هر کدام از کتاب‌ها، با بازنویسی قصه‌های مختلف، چهار قصه مناسب، به همراه توضیح کوتاهی درباره پیام هر قصه ارائه شده که از ۳۰ آذر تا ۲۰ دی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۶ در موزه ملی هنر و ادبیات کودک و نوجوان واقع در خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری میزبان علاقه‌مندان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha