۸ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84983142
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون بهزیستی زنجان: اغلب بیماری‌های ژنتیکی درمان ندارد

زنجان - ایرنا- معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: یکی از اشتباهات مراجعه کنندگان این است که فکر می‌کنند با انجام آزمایش‌های ژنتیک درمان می‌شوند، در صورتیکه اغلب بیماری‌های ژنتیکی درمان ندارد.

شهناز آقاخانی رو پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هدف از آزمایش های ژنتیکی، تشخیص بیماری و پیشگیری از تولد نوزادانی است که سابقه بیماریهای خاص در خانواده های آنها وجود دارد.

این مسوول گفت: اغلب زوج های مراجعه کننده با نسبت فامیلی تصور می کنند که آزمایش ژنتیک باید برای آنان انجام شود در صورتیکه اینگونه نیست و مشاور با توجه به اطلاعات و دانش خود، این موضوع را تشخیص می دهد.

وی اضافه کرد: مهمترین مشکل در مراکز مشاوره ژنتیک ناآگاهی مراجعه کنندگان از تفاوت انجام مشاوره ژنتیکی با آزمایش ژنتیکی است در حالی که همه زوج ها برای بارداری نیاز به انجام مشاوره دارند.

این مسوول، گروه‌های هدف ملزم به انجام مشاوره های ژنتیک را مربوط به ازدواج های فامیلی، افراد دارای بیماری های ژنتیک در خانواده از قبیل عقب ماندگی ذهنی، بیماری های متابولیک، عصبی و عضلانی، ناشنوایی، نابینایی و بیماری های خونی مثل تالاسمی، هموفیلی و در نهایت زوج های نگران در ارتباط با بارداری معرفی کرد.

به گفته آقاخانی، افراد با مراجعه حضوری به این مراکز، ارایه اطلاعات اولیه و بیوگرافی کامل در نهایت مشاوره های لازم را دریافت می کنند و پس از تعیین ریسک خطر در صورت نیاز آزمایش ها را انجام می دهند.

وی خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی با ایجاد بسترها و زمینه های لازم، پرداخت کمک هزینه های انجام مشاوره و آزمایش های ژنتیک به مددجویان تحت پوشش و افراد نیازمند شهری و روستایی را مورد توجه قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha