روسیه بیانیه بایدن درباره اوکراین را غیرمنطقی خواند

تهران- ایرنا - سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در گفت و گو با شبکه " کانال وان " گفت بیانیه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پیرامون بحران اوکراین غیرمنطقی است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه گفت : جو بایدن با صدور بیانیه ای گفته که لازم است تا اوکراین پیروزی خود را برای جلوگیری از جنگ جهانی سوم تضمین کند. من منطق این تفکر را درک نمی کنم.

وی افزود، رئیس جمهوری آمریکا همچنین می گوید ما مستقیما علیه روسیه نخواهیم جنگید چرا که با این کار جنگ جهانی سوم به وقوع می پیوندد. سپس می گوید برای اجتناب از جنگ جهانی سوم است که اوکراین باید پیروزی اش را تضمین کند.

وی خاطر نشان کرد، کانالی برای مذاکرات وجود ندارد. تنها تماس ها در برخی مواقع از سوی ارتش آمریکا و شخص مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با ژنرال والری گراسیموف رئیس کل ستاد ارتش روسیه بوده است.

وزیر خارجه روسیه افزود، به علاوه در این مدت لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز چندین بار با سرگئی شویگو همتای روس خود تماس گرفته است. این سری اقدامات خوب و مفید است اما کافی نیست.

وزارت دفاع روسیه نیز چندی پیش اعلام کرد، سرگئی شویگو وزیر دفاع این کشور طی تماسی تلفنی با سباستین لکورنو وزیر نیروهای مسلح فرانسه درباره آخرین تحولات منطقه و جنگ اوکراین تبادل نظر کرده است.

شویگو در این تماس تلفنی گفت: اوکراین ممکن است در اقدامی تحریک آمیز از بمب‌های ممنوعه استفاده کند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، شویگو همچنین در تماسی جداگانه با خلوصی آکار وزیر دفاع کشور ترکیه نیز گفت و گو کرد. وی در این گفت وگوی تلفنی همان نگرانی را نیز با ترکیه در میان گذاشت.

وزیر دفاع روسیه در ادامه رایزنی با همتایان خود در دیگر کشورها در تماسی به درخواست واشنگتن با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز تلفنی صحبت کرد و نظرات واشنگتن را درباره اقدام احتمالی و تحریک آمیز اوکراین در استفاده از بمب های ممنوعه جویا شد. این تماس به درخواست مقامات کاخ سفید انجام شده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha