چهار هزار و ۶۰۰ کیلومتر رودخانه‌های کشور از مناطق مسکونی عبور می‌کند

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۱۴۶ هزار کیلومتر رودخانه در سطح کشور وجود دارد که چهار هزار و ۶۰۰ کیلومتر آن از مناطق مسکونی شهری و روستایی عبور می کند.

محمد حسن نامی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از رودخانه های شیروان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عبور رودخانه ‌های بزرگ و کوچک از مناطق مسکونی شهری و روستایی موجب شده تا هنگام بارش باران ساکنان این مناطق در معرض خطر قرار گیرند.

وی تصریح کرد: بیشتر رودخانه‌ها برای جلوگیری از فرونشست و ورود گل و لای به سدها نیاز به ساحل سازی دارند و در صورت عدم بهسازی در مدت کوتاهی ظرفیت سدها کاهش می یابد.

رییس سازمان مدیریت بحران ادامه داد: رودخانه هایی که از مناطق مسکونی عبور می کند چالش هایی را ایجاد می کند که بر رشد و توسعه اقتصادی منطقه تاثیر می گذارد.

وی اضافه کرد: ساماندهی رودخانه های بیرون از شهرها بر عهده وزارت نیرو، داخل شهرها بر عهده شهرداری و داخل روستاها بر عهده دهیاری ها است بنابراین شهرداری ها باید در ساماندهی رودخانه ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: دستکاری بشر در اقلیم جغرافیایی مشکلات زیادی ایجاد کرده است و هر روز بایستی منتظر مخاطرات بیشتری نسبت به گذشته باشیم و ضرورت دارد در این زمینه چاره اندیشی شود.

نامی، پیشگیری را تنها راه جلوگیری از مخاطرات و بحران دانست و گفت: پیشگیری در حوزه بحران های ناشی از سیلاب بسیار مهم است و طرح های آبخیزداری باید در این زمینه توسعه یابد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: احداث سدهای زیرزمینی در دهه های اخیر در جهان رواج یافته است که هم آب را بهتر نگه می دارد و هم آب را به حوزه ها یا سفره های زیرزمینی منتقل می کند و از تبخیر آب نیز جلوگیری می کند.

وی افزود: نگهداری آب در سد مقرون به صرفه نیست چرا که نیمی از سدها از گل و لای پر می شود و حدود یک سوم آب ذخیره نیز تبخیر می شود بنابراین باید به سمت استفاده از سدهای زیرزمینی رفت.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: شهرهایی که طرح جمع آوری آب های سطحی را اجرا نکرده اند باید تا قبل از پایان امسال تهیه کنند تا اعتبارات آن در بودجه مشخص شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در سفر یکروزه به خراسان شمالی امروز پنجشنبه به همراه جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی از رودخانه اترک، دیوار ساحلی شهر زیارت، پل ارتباطی بیمارستان خاتم الانبیاء شهرستان شیروان بازدید کردند.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق ببجنورد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha